Skrevet av Emne: Forberede for hurtiglader ved trekking av strøm til garasje?  (Lest 5986 ganger)

Tja

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
Forberede for hurtiglader ved trekking av strøm til garasje?
« på: søndag 26. februar 2012, klokken 21:01 »
Noen som vet hva jeg bør tenke på når jeg skal forberede for lading av elbil i garasje?
Det skal vel uansett trekkes egen ledning og det skal være egen kurs? Er det en spesiell type ledning eller annet jeg må tenke på når jeg kabler skal trekkes?

Griffel

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7317
    • Vis profil
Sv: Forberede for hurtiglader ved trekking av strøm til garasje?
« Svar #1 på: mandag 27. februar 2012, klokken 01:08 »
Er det en spesiell type ledning eller annet jeg må tenke på når jeg kabler skal trekkes?
Tja, det vet elektrikkeren.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rasmus.B

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 743
    • Vis profil
Sv: Re: Forberede for hurtiglader ved trekking av strøm til garasje?
« Svar #2 på: mandag 27. februar 2012, klokken 10:12 »
Du kan jo starte med å sørge for at du legger ned ett skikkelig rør til å ha kabelen i, slik at det blir relativt lett å bytte kabel hvis du vil oppgradere. Selv så la jeg en 3x2,5 mm kabel beregnet for nedgraving i bakken uten rør, men angrer allerede. Jeg burde lagt ut 3x10 mm kabel for da å kunne belaste med inntil 32A. Dette er jo heller ikke nok til hurtiglading, men jeg kan da lade med 16 A samtidig som jeg bruker høytrykkspyler eller vedsagen min, eller kanskje lade 2 biler samtidig. Kommer til å grave opp den kabelen til våren og legge rør og ny kabel.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

el-snorre

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 336
  • Fremtiden er elektrisk
    • Vis profil
    • Norsk Elbilforening
Sv: Forberede for hurtiglader ved trekking av strøm til garasje?
« Svar #3 på: mandag 27. februar 2012, klokken 11:02 »
En ekte hurtiglader (0-80% på 20-30 minutter) av chademo typen er dyr og krever såpass tykk kabel at du må spørre produsenten om hva som er kravet.

Mener du derimot raskere lading: Hva du skal grave ned avhenger av hvor stort strømtrekk du beregner  å ha. Det er ingen dum idee om du først må grave, å legge ned rør hvor du senere kan bytte kabel.

Skal du lade en Leaf eller trilling er det ingen grunn til å legge en kabel som har tverrsnitt tynnere enn 4mm til en 16A kurs. Bilene i dette firkløveret trekker maks 16A ved lading, skal du ha raskere må du anskaffe chademo-lader, noe de færreste har bruk for. Har du planer om å skaffe en bil som har kraftigere ombordlader, er det greit å legge ned kabel for fremtidig trekk på 32A.
Jobber i Fortum Charge & Drive
Rød TMS
Rød Leaf, 55 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Griffel

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7317
    • Vis profil
Sv: Forberede for hurtiglader ved trekking av strøm til garasje?
« Svar #4 på: mandag 27. februar 2012, klokken 18:35 »
Tja. Det kunne være interesant å vite hvor hurtig hurtglading du ønsker i garasjen?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1114
    • Vis profil
Sv: Forberede for hurtiglader ved trekking av strøm til garasje?
« Svar #5 på: lørdag 17. mars 2012, klokken 08:42 »
Jeg ville lagt 25 eller 32 A trefase om du har 230 V, 16 A trefase om du har 400 V. Dette gir ca 10 kW og nok futt til å lade opp hva som helst over natten. Mer trenger du ikke. De bilene som er i handelen pr i dag kan ikke lade med mer enn 16 A enfase uansett, men biler som kan lade med trefase er på vei.
« Siste redigering: lørdag 17. mars 2012, klokken 10:46 av eledille »
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Rasmus.B

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 743
    • Vis profil
Sv: Re: Forberede for hurtiglader ved trekking av strøm til garasje?
« Svar #6 på: lørdag 17. mars 2012, klokken 09:43 »
Enig. 32A  Da kan du jo lade 2 biler samtidig.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

flux

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 780
    • Vis profil
Sv: Forberede for hurtiglader ved trekking av strøm til garasje?
« Svar #7 på: lørdag 17. mars 2012, klokken 09:58 »
Om du har 400V og nok kapasitet, kan du legge frem 400V/32A/22kw/100km/t. Selv om du kanskje sjelden trenger slik ladefart hjemme, er ikke kostnaden så mye større gitt at det er kapasitet nok på anlegget. Nye elbiler som kommer i 2013/2014/2015 vil kunne lade med opp til 400V/63A/43kw/200km/t.

Renault(Nissan) har allerede lansert sin integrerte 43kw Chameleon charger for bruk i sin Zoe.

http://blog.renault.com/en/2012/03/06/renault-zoe-quite-simply-revolutionary-and-yet-a-reality/
http://www.gizmag.com/renault-zoe-electric-car-geneva-premiere/21755/

« Siste redigering: lørdag 17. mars 2012, klokken 10:01 av flux »

Griffel

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7317
    • Vis profil
Sv: Forberede for hurtiglader ved trekking av strøm til garasje?
« Svar #8 på: lørdag 17. mars 2012, klokken 10:11 »
Om du har 400V og nok kapasitet, kan du legge frem 400V/32A/22kw/100km/t. Selv om du kanskje sjelden trenger slik ladefart hjemme, er ikke kostnaden så mye større gitt at det er kapasitet nok på anlegget.
5x leder, og tversnitt beregnet av installatør siden en her ikke bare kan bruke sikringsstørrelsen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1114
    • Vis profil
Sv: Forberede for hurtiglader ved trekking av strøm til garasje?
« Svar #9 på: lørdag 17. mars 2012, klokken 11:00 »
Forresten, dersom det er aktuelt å lade to biler på en gang kan det være fint med 32 A selv om du har 400 V. Det vil gi 550 km til to biler i løpet av 10 timer og burde holde til det meste unntatt elbiltreff.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Elmo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7883
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: Forberede for hurtiglader ved trekking av strøm til garasje?
« Svar #10 på: lørdag 17. mars 2012, klokken 11:28 »
Jeg ville lagt 25 eller 32 A trefase om du har 230 V, . . . Mer trenger du ikke.
De bilene som er i handelen pr i dag kan ikke lade med mer enn 16 A enfase uansett, men biler som kan lade med trefase er på vei.

Jeg lader mine 10 år gamle PSAer på 25A trafas 230V allerede ;D
« Siste redigering: lørdag 17. mars 2012, klokken 11:38 av Elmo »
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 160.000 km. To fremdeles i daglig drift.
Har også en eUp 2015, gått 75.000 km, og "fikk" Tesla Model 3 i mars 2019.

eledille

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1114
    • Vis profil
Sv: Forberede for hurtiglader ved trekking av strøm til garasje?
« Svar #11 på: søndag 18. mars 2012, klokken 22:20 »
Jadda, jadda...  ;D
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)