Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fjernvarming av elbil uten tilkoblet strøm - hvem kan?

Startet av andersbj, tirsdag 19. november 2019, klokken 13:28

« forrige - neste »

andersbj

Hei.

Det er forholdsvis enkelt å finne oversikt over hvilke elbiler som har appstyring og ikke. Det som imidlertid er langt mer utfordrende, er å finne ut hvilke biler som kan varmes opp på forhånd -uten- å være tilkoblet strøm.

Jeg kan selv ikke lade hjemme, så for meg er det essensielt.

Kan f.eks. 30kwh Leaf gjøre dette? (Forutsatt mye strøm på batteri)

Kan gamle Ioniq forhåndsprogrammeres uten å være tilkoblet?

Hva med andre elbiler?

Takknemmelig for all hjelp her. Det vil avgjøre kjøpet mitt!

Håvar

#1
Du kan gjøre dette med e-Golf, men tror det er begrenset til 2 ganger mellom hver gang bilen startes opp.
Jeg har ikke forsøkt å programmere forhåndsoppvarming uten at ladekabel er plugget i, så usikker på om du faktisk må starte oppvarmingen selv fra app. Prøver selv i dag, så gir jeg tilbakemelding på om det funket å bruke "avreisetid" til det.

Edit: Vær obs på at du bruker mer strøm på å varme bilen på forhånd siden bilen er varm over lenger tid. Dersom du ikke har tilgang til lading hjemme betyr det at du oftere må oppsøke lader enn om du starter turen med kald bil.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Samco

BMW i3 kan varmes kun av eget batteri uten å være tilkoblet strøm. App styring, forhånds uke programmering og nøkkel varme.

cra

Gammel leaf kan forvarme uten å være tilkoblet. Krever at det er minst XX% (husker ikke tallet) igjen på batteriet for å starte, av åpenbare årsaker. Lite vits med varm bil om du ikke kan kjøre noe sted. Du kan sette timer fra appen, eller du kan gå inn og slå av/på direkte.

Tesla kan også varme bil uavhengig av tilkobling, startet manuelt fra app. Ny funksjon (som etter sigende fungere heller merkelig/dårlig foreløpig?) skal la deg sette timere i bilen. Har i tillegg "Smart preconditioning" som skal lære seg kjøremønsteret ditt. Sikkert fint for de som har faste tider for avreise. For oss andre, ikke så veldig nyttig.

Vet at Hyundai Kona teknisk sett har funksjonaliteten innebygget, men det er ikke mobil-modem i bilen så i praksis er det ingen fjernstyring med app utenfor Korea (De har et eget nasjonalt "wifi" som brukes til slikt). En kompis og jeg har såvidt startet å sysle med tanken om å finne ut om det kan lages en boks man plugger inn som kan styre dette. Burde være mulig hvis det går over CAN-bussen?

Som en kuriositet: Think Classic har to timere man kan stille inn og enkelt slå av/på hver sin knapp når man forlater bilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Marzo

e-Golf støtter både timer og fjernstyring via app (når den virker). 

Har oppvarming programmert hver morgen og ettermiddag mandag-fredag som aktiveres på høsten og står slik til vårparten.

Taper ca 10km rekkevidde pr runde.

Eneste forskjellen på om den er tilkoblet er at den kjøre varmen 30min med kabel tilkoblet og kun 15min uten.
For de som bor steder med mye snø kan det derfor være aktuelt med en avgangstid 20min før den første for å tine snøen på frontruta.

Håvar

 :+1:

Men når avgangstid er satt betyr det vel ikke noe om appen fungerer eller ikke? Disse innstillingene lagres jo i bilen også
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

andersbj

Sitat fra: cra på tirsdag 19. november 2019, klokken 14:23
Gammel leaf kan forvarme uten å være tilkoblet. Krever at det er minst XX% (husker ikke tallet) igjen på batteriet for å starte, av åpenbare årsaker. Lite vits med varm bil om du ikke kan kjøre noe sted. Du kan sette timer fra appen, eller du kan gå inn og slå av/på direkte.

Tesla kan også varme bil uavhengig av tilkobling, startet manuelt fra app. Ny funksjon (som etter sigende fungere heller merkelig/dårlig foreløpig?) skal la deg sette timere i bilen. Har i tillegg "Smart preconditioning" som skal lære seg kjøremønsteret ditt. Sikkert fint for de som har faste tider for avreise. For oss andre, ikke så veldig nyttig.

Vet at Hyundai Kona teknisk sett har funksjonaliteten innebygget, men det er ikke mobil-modem i bilen så i praksis er det ingen fjernstyring med app utenfor Korea (De har et eget nasjonalt "wifi" som brukes til slikt). En kompis og jeg har såvidt startet å sysle med tanken om å finne ut om det kan lages en boks man plugger inn som kan styre dette. Burde være mulig hvis det går over CAN-bussen?

Som en kuriositet: Think Classic har to timere man kan stille inn og enkelt slå av/på hver sin knapp når man forlater bilen.

Supert, takk for mye info. Vet du om dette gjelder 30 kwh Leaf, altså ca 2016-2017-modell?

Og vet du tilfeldigvis noe om Ioniq? (Forhåndsprogrammering i bilen) :-)

Counterpointer

Ampera-E kan forvarmes uten tilkobling, både fra app og fra nøkkel.

Tesla kan forvarmes fra app og fra forhåndsprogramering, samt sette på setevarme (Model 3). Blir veldig raskt varm i forhold til Ampera-E

Kia Soul kan ikke forvarmes uten strømtilkobling, men blir veldig fort varm (dog ikke så fort som Tesla)

cra

Sitat fra: andersbj på tirsdag 19. november 2019, klokken 15:33
Supert, takk for mye info. Vet du om dette gjelder 30 kwh Leaf, altså ca 2016-2017-modell?
Og vet du tilfeldigvis noe om Ioniq? (Forhåndsprogrammering i bilen) :-)

Jeg vet ikke omd et gjelder nye Leaf, men det skulle forbause meg om det er noe dårligere. Ioniq vet jeg desverre ikke noe om.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 19. november 2019, klokken 15:55
Tesla kan forvarmes fra app og fra forhåndsprogramering, samt sette på setevarme (Model 3). Blir veldig raskt varm i forhold til Ampera-E

Setevarme (og defrost-mode) kan settes fra app på TMS også, og formodentlig også på TMX.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Counterpointer

Sitat fra: cra på tirsdag 19. november 2019, klokken 17:47
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 19. november 2019, klokken 15:55
Tesla kan forvarmes fra app og fra forhåndsprogramering, samt sette på setevarme (Model 3). Blir veldig raskt varm i forhold til Ampera-E

Setevarme (og defrost-mode) kan settes fra app på TMS også, og formodentlig også på TMX.
Absolutt + at de har vel også rattvarme (som jeg elsker)

Men skrev kun om biler jeg selv har eid over tid.

Trekkoppbil

Det kan være mye knot med apper. Dersom man ønsker oppvarming til faste tider, kan man vurdere å heller bruke timeren i bilen.

For den som vil note, så finnes det ulike apper.

OVMS støtter vel flere biler:
https://www.openvehicles.com/

Eller man kan leite etter andre apper:
http://elbilwiki.no/index.php/Apper

Men hvis man skal ha varme uten størm, så kan vel Webasto være et alternativ?

Vesel

Tesla Model 3, S og X kan også. 3-en behøver knapt forvarmes da, den blir utrolig raskt varm.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Oddaa

Sitat fra: Håvar på tirsdag 19. november 2019, klokken 15:11
:+1:

Men når avgangstid er satt betyr det vel ikke noe om appen fungerer eller ikke? Disse innstillingene lagres jo i bilen også
Det er riktig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

4Matic Fanatic

Kan svare for de jeg kjenner.

- e-Golf kan programmeres til å bruke av batteriet til klimatisering, også når den står tilkoblet.
  Kan og startes via app, om den ved et lykketreff skulle virke akkurat da.

- I-Pace kan både programmeres og startes via app - og appen virker hver gang - trykk på knappen og klimatiseringen starter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA