Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde Mach E

Startet av Kires, tirsdag 19. november 2019, klokken 08:08

« forrige - neste »

Samco

Er rimelig enkel skuring med varmepumpe hjelper på rekkevidden.

Maxwell_400

En varmepumpe vil være effektivt fra -10 og oppover, i Trondheim er det sjeldent kaldere enn -10 på vinteren så for meg er varmepumpe et "must". En fossilbil varmer kupeen med overskuddsvarme mens en elbil må bruke strøm, på I-Pacen så har kupe temperaturen en stor innvirkning på rekkevidde.

Litt om effektivitet på varmepumper, 1kW inn 2-5kW ut.
https://wilfavarmepumpe.no/wp-content/uploads/2020/03/COP-Varmepumpe-modeller-1.pdf
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

gekko300

#32
En varmepumpe vil helt klart redusere energibehovet til oppvarming, og følgelig gi lenger rekkevidde.
Her er hvordan jeg tenker:

- De aller fleste kjøreturene mine (95%?) foregår i nærområdet (under 20 mil), dvs godt innenfor rekkevidden til batteriet, selv uten varmepumpe
- De gangene jeg skal på langtur vil jeg som oftest (4.9%) ikke kjøre mer enn 50 mil per dag, dvs èn lading underveis uansett
- De siste 0.1% av turene mine må jeg da lade flere ganger underveis, og muligens ville jeg spart en ladestopp med varmepumpe. Vanskelig å si.
- Ekstraforbruket uten varmepumpe lades fort opp på hurtiglader
- Ulempene med varmepumpe (støy, tregere oppvarming, mer vedlikehold, pris) vil for min bruk tilsi at jeg klarer meg like godt uten varmepumpe

Ja, man må lade noen kWh ekstra hver lading pga økt energiforbruk til varme, men den utgiften står jeg av.  :)

Regnestykket blir selvfølgelig annerledes for mange, men jeg ser ikke automatikken i at "varmepumpe må man ha".

Maxwell_400

I-Pace har 5kW varmepumpe og 7kW PTC varmer, men Tesla har jo bevist at det går an å få god effektivitet uten varmepumpe.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

e-Stig

Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 30. mars 2020, klokken 20:59Tesla har jo bevist at det går an å få god effektivitet uten varmepumpe.

Ja, Tesla er effektive på sommertid men samtidig er det de som mister mest rekkevidde når det er kaldt (14-15 mil i forhold til oppgitt rekkevidde).
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

z4rd

#35
Veeeeel. Model 3, mister en del ja, ikke S og X da disse er konstruert noe forskjellig.

Jeg mister kanskje i intervallet 5-8 mil på min TMX sommer vs. vinter. Det er noen sesonger med egenerfaring. På TM3 snakker vi nærmere 8-15 mil avhengig av forhold. Blir direkte feil å etablere 14-15 mil som en sannhet.

De har fortsatt lavt forbruk selv om rekkevidden kortes ned, og gjerne lavere enn biler som kan sammenlignes mht størrelse og ytelser.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

batterimannen

Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 30. mars 2020, klokken 20:59
I-Pace har 5kW varmepumpe og 7kW PTC varmer, men Tesla har jo bevist at det går an å få god effektivitet uten varmepumpe.

Men det er vel en grunn til at Tesla har utstyrt Model Y med varmepumpe?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Counterpointer

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 31. mars 2020, klokken 22:36
Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 30. mars 2020, klokken 20:59
I-Pace har 5kW varmepumpe og 7kW PTC varmer, men Tesla har jo bevist at det går an å få god effektivitet uten varmepumpe.

Men det er vel en grunn til at Tesla har utstyrt Model Y med varmepumpe?
Det er selvfølgelig mer energieffektivt med varmepumpe. Det som er ulempen er bråket som vifta til varmepumpe lager.
Personlig er jeg litt delt. Har hatt biler med og biler uten. Den bilen jeg totalt sett synes er best er Model 3.

Det blir spennende å se tester side by side med Model 3 mot Y, både på sommer og vinter.

Maxwell_400

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 31. mars 2020, klokken 22:49
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 31. mars 2020, klokken 22:36
Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 30. mars 2020, klokken 20:59
I-Pace har 5kW varmepumpe og 7kW PTC varmer, men Tesla har jo bevist at det går an å få god effektivitet uten varmepumpe.

Men det er vel en grunn til at Tesla har utstyrt Model Y med varmepumpe?
Det er selvfølgelig mer energieffektivt med varmepumpe. Det som er ulempen er bråket som vifta til varmepumpe lager.
Personlig er jeg litt delt. Har hatt biler med og biler uten. Den bilen jeg totalt sett synes er best er Model 3.

Det blir spennende å se tester side by side med Model 3 mot Y, både på sommer og vinter.

Siden tråden gjelder Mach-E, spennende bil, blir spennende å se hvordan den gjør det mot alle de nye bilene som kommer. Det blir mye å velge i det segmentet.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Counterpointer

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 01. april 2020, klokken 09:29
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 31. mars 2020, klokken 22:49
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 31. mars 2020, klokken 22:36
Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 30. mars 2020, klokken 20:59
I-Pace har 5kW varmepumpe og 7kW PTC varmer, men Tesla har jo bevist at det går an å få god effektivitet uten varmepumpe.

Men det er vel en grunn til at Tesla har utstyrt Model Y med varmepumpe?
Det er selvfølgelig mer energieffektivt med varmepumpe. Det som er ulempen er bråket som vifta til varmepumpe lager.
Personlig er jeg litt delt. Har hatt biler med og biler uten. Den bilen jeg totalt sett synes er best er Model 3.

Det blir spennende å se tester side by side med Model 3 mot Y, både på sommer og vinter.

Siden tråden gjelder Mach-E, spennende bil, blir spennende å se hvordan den gjør det mot alle de nye bilene som kommer. Det blir mye å velge i det segmentet.
Vinterrekkevidde på Mach E blir interessant, men tror den vil bli en god del redusert uten varmepumpe.

e-Stig

Sitat fra: z4rd på tirsdag 31. mars 2020, klokken 20:02Veeeeel. Model 3, mister en del ja, ikke S og X da disse er konstruert noe forskjellig.

Jeg mister kanskje i intervallet 5-8 mil på min TMX sommer vs. vinter. Det er noen sesonger med egenerfaring. På TM3 snakker vi nærmere 8-15 mil avhengig av forhold. Blir direkte feil å etablere 14-15 mil som en sannhet.

De har fortsatt lavt forbruk selv om rekkevidden kortes ned, og gjerne lavere enn biler som kan sammenlignes mht størrelse og ytelser.

Ingen tvil om at Tesla har lavt forbruk og dermed lang rekkevidde. Kommentaren min skrev jeg med bakgrunn i en artikkel i Motor der Tesla er bilene som mister mest rekkevidde (i antall kilometer) når det er kaldt. For noen kan det være viktig at elbilen holder det den lover både sommer og vinter. I mine øyne "vinner" elbilen som varierer minst gjennom året. Ut fra tallene i testen virker det som varmepumpe er viktig for å levere god rekkevidde i alle temperaturer.

https://www.motor.no/artikler/2020/januar/elbil-rekkeviddetest-minutt-for-minutt/
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

THE

Sitat fra: e-Stig på onsdag 01. april 2020, klokken 12:59
Sitat fra: z4rd på tirsdag 31. mars 2020, klokken 20:02Veeeeel. Model 3, mister en del ja, ikke S og X da disse er konstruert noe forskjellig.

Jeg mister kanskje i intervallet 5-8 mil på min TMX sommer vs. vinter. Det er noen sesonger med egenerfaring. På TM3 snakker vi nærmere 8-15 mil avhengig av forhold. Blir direkte feil å etablere 14-15 mil som en sannhet.

De har fortsatt lavt forbruk selv om rekkevidden kortes ned, og gjerne lavere enn biler som kan sammenlignes mht størrelse og ytelser.

Ingen tvil om at Tesla har lavt forbruk og dermed lang rekkevidde. Kommentaren min skrev jeg med bakgrunn i en artikkel i Motor der Tesla er bilene som mister mest rekkevidde (i antall kilometer) når det er kaldt. For noen kan det være viktig at elbilen holder det den lover både sommer og vinter. I mine øyne "vinner" elbilen som varierer minst gjennom året. Ut fra tallene i testen virker det som varmepumpe er viktig for å levere god rekkevidde i alle temperaturer.

https://www.motor.no/artikler/2020/januar/elbil-rekkeviddetest-minutt-for-minutt/

Tesla X100D har ca 500 km sommerrekkevidde med fin kjøring på norsk landevei. Vinterrekkevidde på samme kjøring og skikkelige vintertemperaturer er ca 350 km, så ja 150 km forskjell på optimale og veldig ugunstige forhold kan stemme. Dvs. at vinterrekkevidden kan komme ned på 70% av sommerrekkevidden. (Dette er mine erfaringer etter 3 vintre og drøyt 90000 km kjørt totalt med X)

Eneste bilen jeg har hatt med varmepumpe er Renault Zoe Q210. Sommerrekkevidde under optimale forhold ca 200 km. Vinterrekkevidde under relativt normale vinterforhold med tørre veier og -12 til -15 grader var ca 115 km. (Vinterforholdene for Tesla som jeg sammenligner med er ca -20). Dvs. ca. 85 km reduksjon av rekkevidde på vinter. Vinterrekkevidden er da 58% av sommerrekkevidden. (Mine erfaringer etter to vintre og ca 65000 km kjørt totalt med Zoe)

I absolutte km-tall er rekkeviddetapet på Zoe mye mindre enn på Tesla, men prosentvis reduksjon er mye større på Zoe. Varmepumpen i Zoe har nok ikke noe særlig større COP ved -15 grader enn 1, og det vil si at varmepumpen ikke bidro positivt mtp. forbruk. Ved temperaturer mellom -5 og +10 grader var rekkeviddereduksjonen på Zoe mye mindre, og jeg vil tro at varmepumpen absolutt bidro til lenger rekkevidde ved moderate temperaturer. Samtidig er det også betydelig mindre reduksjon i rekkvidde på Tesla ved slike temperaturer. Nå kan det jo være at nye biler har mer effektive varmepumper ved lave temperaturer enn gamle Zoe, og at de dermed også gir økt rekkevidde ved skikkelig vinter.

Mach E har såpass stort batteri at jeg tror ikke varmepumpe vil bety så mye fra eller til for de fleste mtp. rekkevidde. Jeg ville i alle fall ikke droppet Mach E pga. mangel på varmepumpe hvis bilen ellers fyller nødvendige behov og ønsker. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

chargedup

SitatI absolutte km-tall er rekkeviddetapet på Zoe mye mindre enn på Tesla, men prosentvis reduksjon er mye større på Zoe.
Blir vel litt feil å sammenligne en bil med stort batteri som X100D har, i forhold til en første gen Zoe? La oss si at oppvarming av kupeen krever 1kW kontinuerlig i begge biler i x minus med 20°C i kupeen på langtur (altså fra 100-10%). Da forbruker jo oppvarming av Zoe vesentlig mer av batterikapasiteten, ettersom batteriet er 1/4,5 stort. Samtidig får Zoe færre km å fordele oppstartsforbruket (avising av ruter, oppvarming av interiør osv). En model X bruker mer enn Zoe for å holde 20°C i kupeen pga størrelse, men etter at interiøret er oppvarmet vil oppvarmingsbehovet synke i model X, samtidig som Zoe kanskje ikke engang har rukket å varme interiøret opp før den er tom.

Men jeg er forsåvidt enig i at det å ha varmepumpe ikke er noe must på elbiler med stort batteri, så lenge bilen ellers er effektiv. En luft/luft varmepumpe til vanlig husbruk har feks 4-5 i COP (altså 1 kW strøm gir 4-5kW varme) i noen gitte temperaturer under lab testing (litt som NEDC/WLTP/EPA), som igjen betyr lavere forbruk til oppvarming. Så dersom model X hadde kommet med varmepumpe hadde den sannsynligvis hatt enda lenger rekkevidde i vintermånedene. Isolert sett gir varmepumpe bedre rekkevidde, men det hjelper lite hvis bilen ellers er lite aerodynamisk, har inneffektive motorer eller har store felger. Jeg vil tro at det å velge 18' felg vs 21' felg har minst like mye å si for rekkevidden i forhold til varmepumpe.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

THE

@chargedup, inlegget mitt var egentlig mye lenger, men fjernet mye av det. Det du skriver hadde jeg egentlig med i mitt innlegg også. Til slutt hadde jeg tenkt å skrive en liten konklusjon basert på egen erfaring, og kan jo komme med den nå:

Personlig ville jeg velge elbil med varmepumpe når batteriet er lite, dvs. mindre enn 50 kWh. I en elbil med stort batteri er varmepumpe av mindre betydning. Unntaket er hvis bilfabrikanten har klart å lage en veldig stillegående varmepumpe med høy COP (over 3) også ved -15 grader, da ville jeg valgt varmepumpe uansett.

Varmepumper for hjemmebruk kan til sammenligning leveres med COP opp mot 5 ved -15 og COP på 3,5-4 ved -25 grader. Jeg ser det ikke som realistisk at man klarer å oppnå slike spesifikasjoner på ei varmepumpe i bil.


Konklusjonen min om at mangel på varmepumpe i Mach E egentlig ikke har så stor betydning for rekkevidde står jeg fremdeles for.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Maxwell_400

Fra I-Pace som er ganske lik Mach-E;

"The impact of the heat pump is considerable. When the outside temperature is between 10°C and 15°C, the use of the heat pump rather than power exclusively from the battery can extend I‑PACE Concept's range by up to 50km (30 miles)."

Synes ikke det er så imponerende - rart de ikke sier noe om effekten når det er kaldere.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA