Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde Mach E

Startet av Kires, tirsdag 19. november 2019, klokken 08:08

« forrige - neste »

Trond.m

Står det noe sted at de estimerte WLTP verdiene til Ford gjelder for blandet kjøring ? Synes de er så høye at jeg har mistanke om at de oppgir verdiene for bykjøring. Det gjorde også Audi i starten da de brukte inntil 466 km i på nettsidene.

1317142119

Sitat fra: Stig O på tirsdag 19. november 2019, klokken 11:16
Alle som kjører elbil vet vel at hverken EPA eller WLPT stemmer, men skal man forsøke og sammenligne epler med epler, må man vel bruke noen kjente parameter, om en ikke helt fasit.
Alle som kjører bil (uavhengig av drivlinje) burde vite at forbruket som oppgis er fullt mulig å oppnå, men det er faktisk vanskeligere å oppnå forbrukstallene på en fossilbil enn en elbil.

WLTP blandet kjøring klarer man enkelt på sommeren så lenge man kjører som folk (hvis ikke må man vurdere å ta noen kjøretimer). På motorvei er noe helt annet, for der har vindretning og -styrke så enormt mye å si (igjen: for alle biler uavhengig av drivlinje). Hvis man går inn for å kjøre som en limosjåfør uten å gjøre noe med klimakomfort, så klarer man fint WLTP + 15-20% i blandet kjøring på sommeren. Det har jeg til og med fått til med delvis motorveikjøring (i fartsgrensen ja) på sommeren.

e-Stig

Sitat fra: 1317142119 på søndag 24. november 2019, klokken 09:42
Sitat fra: Stig O på tirsdag 19. november 2019, klokken 11:16
Alle som kjører elbil vet vel at hverken EPA eller WLPT stemmer, men skal man forsøke og sammenligne epler med epler, må man vel bruke noen kjente parameter, om en ikke helt fasit.
Alle som kjører bil (uavhengig av drivlinje) burde vite at forbruket som oppgis er fullt mulig å oppnå, men det er faktisk vanskeligere å oppnå forbrukstallene på en fossilbil enn en elbil.

Dette blir litt upresist syns jeg. Det er riktig at WLPT er enkelt å oppnå når temperaturene er gunstige, men mesteparten av året er det ikke mulig. Jeg har kjørt 25 000 km med e-Golf som er oppgitt med rekkevidde på 23 mil. Gjennomsnittlig har jeg "bare" klart 22 mil.

Ser forbruket på Mach-E standard range rwd er oppgitt til 16.5 kWh/100 km og rekkevidde på 45 mil. På vinteren vil jeg tro det er mulig å kjøre den på 21 kWh/100 km med en rekkevidde på 36 mil.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Trond.m

Synes 16,5 kW/100 km høres lite ut for AWD versjonen. Men de oppgir kanskje nette forbruk uten ladetap, så hvis man legger til det så begynner man vel å nærme seg noe realistisk.

1317142119

Sitat fra: e-Stig på søndag 24. november 2019, klokken 14:03
Sitat fra: 1317142119 på søndag 24. november 2019, klokken 09:42
Sitat fra: Stig O på tirsdag 19. november 2019, klokken 11:16
Alle som kjører elbil vet vel at hverken EPA eller WLPT stemmer, men skal man forsøke og sammenligne epler med epler, må man vel bruke noen kjente parameter, om en ikke helt fasit.
Alle som kjører bil (uavhengig av drivlinje) burde vite at forbruket som oppgis er fullt mulig å oppnå, men det er faktisk vanskeligere å oppnå forbrukstallene på en fossilbil enn en elbil.

Dette blir litt upresist syns jeg. Det er riktig at WLPT er enkelt å oppnå når temperaturene er gunstige, men mesteparten av året er det ikke mulig. Jeg har kjørt 25 000 km med e-Golf som er oppgitt med rekkevidde på 23 mil. Gjennomsnittlig har jeg "bare" klart 22 mil.

Ser forbruket på Mach-E standard range rwd er oppgitt til 16.5 kWh/100 km og rekkevidde på 45 mil. På vinteren vil jeg tro det er mulig å kjøre den på 21 kWh/100 km med en rekkevidde på 36 mil.
Du svarer deg selv da. Hvis du i gjennomsnitt har 22 (mot 23 etter WLTP), så kjører du 23 eller mer ganske ofte ... Eventuelt så er Egolf den eneste elbilen som har samme forbruk året rundt.

Zubzero

Det er litt interessant at model y har epa rekkevidde på 300 miles og WLTP 540km, mens mach e har epa på 300 og WLTP på 600km. Det viser vel at målestandardene ikke er helt sammenlignbare...

telcontar

Sitat fra: Zubzero på tirsdag 14. januar 2020, klokken 07:22
Det er litt interessant at model y har epa rekkevidde på 300 miles og WLTP 540km, mens mach e har epa på 300 og WLTP på 600km. Det viser vel at målestandardene ikke er helt sammenlignbare...

Det er ingen fast formel på omregning her nei, dette varierer fra hver produsent.

e-Stig

#22
Sitat fra: Zubzero på tirsdag 14. januar 2020, klokken 07:22
Det er litt interessant at model y har epa rekkevidde på 300 miles og WLTP 540km, mens mach e har epa på 300 og WLTP på 600km. Det viser vel at målestandardene ikke er helt sammenlignbare...

Husk at Mustangen kan leveres med to forskjellige batterier. Det minste batteriet er samme størrelse som Model Y (75 kWh) og har WLTP på 450 km. Det største batteriet er på 98 kWh og har 600 km rekkevidde, forutsatt forbruk på 16.5 kWh/100km.

Edit: I bunn og grunn er det forbruket som avgjør hvor langt man kommer. Forbruket på Model Y er oppgitt til 13.7 kWh/100km, og det tror jeg er vel optimistisk. Må snakke for meg selv, og jeg har et forbruk på 15.1 kWh/100km etter 28 000 km med e-Golf. For meg virker tallene på Mustangen realistiske.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Zubzero


Sitat fra: e-Stig på tirsdag 14. januar 2020, klokken 12:19
Sitat fra: Zubzero på tirsdag 14. januar 2020, klokken 07:22
Det er litt interessant at model y har epa rekkevidde på 300 miles og WLTP 540km, mens mach e har epa på 300 og WLTP på 600km. Det viser vel at målestandardene ikke er helt sammenlignbare...

Husk at Mustangen kan leveres med to forskjellige batterier. Det minste batteriet er samme størrelse som Model Y (75 kWh) og har WLTP på 450 km. Det største batteriet er på 98 kWh og har 600 km rekkevidde, forutsatt forbruk på 16.5 kWh/100km.

Edit: I bunn og grunn er det forbruket som avgjør hvor langt man kommer. Forbruket på Model Y er oppgitt til 13.7 kWh/100km, og det tror jeg er vel optimistisk. Må snakke for meg selv, og jeg har et forbruk på 15.1 kWh/100km etter 28 000 km med e-Golf. For meg virker tallene på Mustangen realistiske.

Selvfølgelig er største batteripakken som var sammenlignet. Hvis ikke så hadde jeg ikke brukt 600km og sammenlignet det.

Poenget var missmatch mellom model y og mach e sin konvertering mellom EPA og WLTP.

e-Stig

Sitat fra: Zubzero på tirsdag 14. januar 2020, klokken 15:31

Sitat fra: e-Stig på tirsdag 14. januar 2020, klokken 12:19
Sitat fra: Zubzero på tirsdag 14. januar 2020, klokken 07:22
Det er litt interessant at model y har epa rekkevidde på 300 miles og WLTP 540km, mens mach e har epa på 300 og WLTP på 600km. Det viser vel at målestandardene ikke er helt sammenlignbare...

Husk at Mustangen kan leveres med to forskjellige batterier. Det minste batteriet er samme størrelse som Model Y (75 kWh) og har WLTP på 450 km. Det største batteriet er på 98 kWh og har 600 km rekkevidde, forutsatt forbruk på 16.5 kWh/100km.

Edit: I bunn og grunn er det forbruket som avgjør hvor langt man kommer. Forbruket på Model Y er oppgitt til 13.7 kWh/100km, og det tror jeg er vel optimistisk. Må snakke for meg selv, og jeg har et forbruk på 15.1 kWh/100km etter 28 000 km med e-Golf. For meg virker tallene på Mustangen realistiske.
Poenget var missmatch mellom model y og mach e sin konvertering mellom EPA og WLTP.

EPA har jeg ikke peiling på, men WLTP stemmer ganske bra for e-Golf. Gjennomsnittet etter 28 000 km er rekkevidde på 21 mil.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

turfsurf

Sitat fra: Zubzero på tirsdag 14. januar 2020, klokken 07:22
Det er litt interessant at model y har epa rekkevidde på 300 miles og WLTP 540km, mens mach e har epa på 300 og WLTP på 600km.
Generelt har Tesla gode EPA tall av en eller annen grunn. Det som og er rart er at forskjellen imellom modeller ikke er lik heller (altså prosentvis forskjell mellom f.eks X75 og X100).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Enlace

Basert på erfaring med min Opel Ampera E og Tesla mod 3 har jeg bestemt meg for å kansellere Forden og gå for Tesla mod Y som har varmepumpe. Ser at opp til 30% av effekten forsvinner på vinteren uten varmepumpe.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Olemann


Mange som blander varmepumpe inn i rekkeviddediskusjonen på en upresis måte, ser også forhandlere gjør dette.

Varmepumpe kan ikke "oversettes" til rekkevidde, det kan derimot oversettes til antall minutter ekstra i varm bil, gitt noen premisser, som temperaturforskjell inne-ute, isolasjon etc.

Så, planlegger man å kjøre kolonne over fjellet, og stå 1-3 timer i kø i kuldegrader kan varmepumpe være kritisk.

For all annen kjøring er dette vanskelig å beregne. For eksempel jo fortere man kjører, jo mindre betyr varmepumpe fordi man tømmer batteriet av andre årsaker enn oppvarming over tid.

Men, jeg vil ha bil med VP, så foreløpig er jeg happy med min eNiro.   

Når det gjelder rekkeviddetall så sjekk vintertesten i Motor, Tesla (M3) er blant dem med mest optimistisk syn på egen rekkevidde, fint å være positiv i disse tider, men enda finere om man leverer det man lover.

Electric cars in Norway

#28
Sitat fra: Olemann på fredag 27. mars 2020, klokken 12:03

Mange som blander varmepumpe inn i rekkeviddediskusjonen på en upresis måte, ser også forhandlere gjør dette.

Varmepumpe kan ikke "oversettes" til rekkevidde, det kan derimot oversettes til antall minutter ekstra i varm bil, gitt noen premisser.....

Ja, det er ikke enkelt å forstå spesielt for de som er nye på elbil markedet.

Ser VP blir ofte av forhandlere i informasjonsmaterialet betegnet som tilpasset Norge/Skandinavia...nordiske forhold osv.

Da er det jo litt enklere for mange å forstå hva VP egentlig gjør...

Ford mener jo sitt om VP. Se TU fra i fjor.

https://www.tu.no/artikler/ingen-varmepumpe-i-el-mustangen-dersom-det-virkelig-hadde-gjort-en-forskjell-ville-vi-inkludert-det-sier-ford/479210

Vaduz

Varmepumpe øker rekkevidde i kaldt vær. Det er ganske lett å forstå. Ikke så veldig mye hokus pokus der.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA