Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde Mach E

Startet av Kires, tirsdag 19. november 2019, klokken 08:08

« forrige - neste »

Kires

Noen som tør å tippe på reell rekkevidde her? Kan den virkelig ha så høyt forbruk at EPA rekkevidde på Mach med 99 kwh batteri er på linje med Model Y som vel har noe over 70kwh?
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Chimp

Sammenlikner heller med audi og jaguar. Tesla er i særklasse pga lav CW og effektiv drivlinje. Med ti prosent buffer har ford ca 5kWh mer tilgjengelig enn disse to bilene som har netto rundt 85. Samme vekt som jaguar 2,2 tonn. "Samme" størrelse. Litt mindre kraft. AWD begge to. Jaguar og audi har vel en reell sommerrekkvidde på 430ish og vinter på 350ish.
Hvordan skal ford klare 100 mer i sin first edition/premium awd som jeg sammenlikner med? Synes det virker mye. Kanskje 50 km mer sommer og vinter?

jlan

GT modellen, med to like motorer har ganske likt oppsett som i-pace. To PM motorer, som gjør at frontmotoren ikke kan kobles helt ut. Litt større motorer, litt større batteri. Maks 400 km EPA tror jeg. Mens jeg forventer 420 med liten frontmotor og 440 med én motor. For det minste batteriet 300/315/330.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Stig O

Det skrives stadig vekk opp til 600km. Tror jeg ingen ting på, og skjønner ikke hvor de har det fra. Ford oppgir vel maks EPA 300 Miles.  300x1.62=486km. 486x1.12=544km WLPT
Det er mulig noen hyper det opp med den gamle NEDC!! Nå kommer vel ikke offisielle WLPT tall før til våren.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

chargedup

Finnes det tall på aerodynamikk på Mach-e? For det er vel spesielt i motorveihastighet Tesla har hatt et fortrinn mot sine konkurrenter, og det som har mest å si for meg. Verken WLTP eller EPA stemmer med hvordan hver enkelt bruker bilen.
GT varianten kommer visstnok med egen styling for bedre downforce (les dårligere aero), så det blir ikke helt riktig å sammenligne den direkte mot I-pace heller, samtidig som den er enda lengre leveringstid på.

Hittil har alle WLTP tall på de to bilene en stjerne ved seg, slik at tallene må tas med en klype salt. EPA til WLTP er ikke noe man kan si at er en fast omregning. At man skal legge på 12% fra EPA til WLTP blir dermed ikke riktig, eksempelvis skiller EPA (381km) og WLTP (470km) ca 23,4% på I-pace. 300 miles er heller ikke 486km, men 482 km ifølge google. Med I-pace EPA til WLTP ender Mach-e på 595 km.

Blir vel ikke før om et år man får fasiten! Da er Mach-e her i Norge og Model Y i USA, Teslabjørn får testet rekkevidden i 90km/t og andre blader/aviser/testere får sagt sitt.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

daktari

Jeg synes det er enklere å regne en fast faktor for forbruk. Eks 2 kWh/mil vil kunne gi 49 mil for longrange, 100-0, uten buffer. Mange med i-pace klarer litt under 2 kWh/mil ved blandet landevei i 60-70 km/h, men har aldri hørt eller lest om noen som har klart under 1,8 kWh/mil på en lengre tur med rimelig balanse i høydeforskjell. I 120 km/t gikk jo fort 2,8, så da blir det noe over 30 mil som er realistisk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

torlie

Sitat fra: chargedup på tirsdag 19. november 2019, klokken 09:38
Finnes det tall på aerodynamikk på Mach-e?

Fant kun følgende:

Ford doesn't give us an exact figure in regards to the Mach-E's coefficient of drag, but the company claims it's less than 0.30, which puts Mustang-badged EV squarely in competition with other EVs like the Tesla Model X (0.25 Cd), Audi E-Tron (0.28 Cd), and Jaguar I-Pace (0.29 Cd)
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Vind

Mangelen på varmepumpe vil heller ikke hjelpe på her, tror denne får rekkevidde kortere enn I-Pace, og antagelig dårligere enn e-tron.  Tesla Y blir nok en annen klasse.

Nå må de sies, at rekkevidde er ikke alt.  For de av oss som har kjørt en del elbil så vil jeg si at en reell rekkevidde på 250-300 km jo holder for de fleste i dagliglivet, men mangelen på varmepumpe vil jo drastisk øke forbruket på vår, høst og vinter.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Måkemannen

Sitat fra: Vind på tirsdag 19. november 2019, klokken 10:39
Mangelen på varmepumpe vil heller ikke hjelpe på her, tror denne får rekkevidde kortere enn I-Pace, og antagelig dårligere enn e-tron.  Tesla Y blir nok en annen klasse.

Nå må de sies, at rekkevidde er ikke alt.  For de av oss som har kjørt en del elbil så vil jeg si at en reell rekkevidde på 250-300 km jo holder for de fleste i dagliglivet, men mangelen på varmepumpe vil jo drastisk øke forbruket på vår, høst og vinter.

Den har ikke mulighet for resirkulering av spillvarme fra motor(ene) slik som Tesla?

Vind

Sitat fra: Måkemannen på tirsdag 19. november 2019, klokken 10:48
Den har ikke mulighet for resirkulering av spillvarme fra motor(ene) slik som Tesla?
Siden de ikke har sagt noe om varmesystemet - så tviler jeg på det.  Teknologien for batterier og drivsystem er hentet fra VAG, så teknisk batteristyring og fremdriftssystem så blir Mustang nærmere e-tron eller Skoda Vision enn Tesla.  De benytter jo begge varmepumpe(r).  Alle vet hvor god e-Golf uten varmepumpe har vært i Norge... :o
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Stig O

Sitat fra: chargedup på tirsdag 19. november 2019, klokken 09:38
Finnes det tall på aerodynamikk på Mach-e? For det er vel spesielt i motorveihastighet Tesla har hatt et fortrinn mot sine konkurrenter, og det som har mest å si for meg. Verken WLTP eller EPA stemmer med hvordan hver enkelt bruker bilen.
GT varianten kommer visstnok med egen styling for bedre downforce (les dårligere aero), så det blir ikke helt riktig å sammenligne den direkte mot I-pace heller, samtidig som den er enda lengre leveringstid på.

Hittil har alle WLTP tall på de to bilene en stjerne ved seg, slik at tallene må tas med en klype salt. EPA til WLTP er ikke noe man kan si at er en fast omregning. At man skal legge på 12% fra EPA til WLTP blir dermed ikke riktig, eksempelvis skiller EPA (381km) og WLTP (470km) ca 23,4% på I-pace. 300 miles er heller ikke 486km, men 482 km ifølge google. Med I-pace EPA til WLTP ender Mach-e på 595 km.

Blir vel ikke før om et år man får fasiten! Da er Mach-e her i Norge og Model Y i USA, Teslabjørn får testet rekkevidden i 90km/t og andre blader/aviser/testere får sagt sitt.

Alle som kjører elbil vet vel at hverken EPA eller WLPT stemmer, men skal man forsøke og sammenligne epler med epler, må man vel bruke noen kjente parameter, om en ikke helt fasit. Beklager at jeg bommet med 4km på omregninsfaktoren Miles/Mil. Ser du bruker I-pace som mål for omregning til WLPT, som er det dobbelte av hva jeg fant på nettet med faktor ca.1.12.
Håper jo det siste er mere riktig, hvis vi skal snakke om virkeligheten. Regner med du er langt i fra og ha 470 km på I-pacen.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#11
Sitat fra: Stig O på tirsdag 19. november 2019, klokken 11:16
Sitat fra: chargedup på tirsdag 19. november 2019, klokken 09:38
...
Hittil har alle WLTP tall på de to bilene en stjerne ved seg, slik at tallene må tas med en klype salt. EPA til WLTP er ikke noe man kan si at er en fast omregning. At man skal legge på 12% fra EPA til WLTP blir dermed ikke riktig, eksempelvis skiller EPA (381km) og WLTP (470km) ca 23,4% på I-pace. 300 miles er heller ikke 486km, men 482 km ifølge google. Med I-pace EPA til WLTP ender Mach-e på 595 km.

Blir vel ikke før om et år man får fasiten! Da er Mach-e her i Norge og Model Y i USA, Teslabjørn får testet rekkevidden i 90km/t og andre blader/aviser/testere får sagt sitt.

Alle som kjører elbil vet vel at hverken EPA eller WLPT stemmer, men skal man forsøke og sammenligne epler med epler, må man vel bruke noen kjente parameter, om en ikke helt fasit. Beklager at jeg bommet med 4km på omregninsfaktoren Miles/Mil. Ser du bruker I-pace som mål for omregning til WLPT, som er det dobbelte av hva jeg fant på nettet med faktor ca.1.12.
Håper jo det siste er mere riktig, hvis vi skal snakke om virkeligheten. Regner med du er langt i fra og ha 470 km på I-pacen.

Veldig stor variasjon mellom WLTP tall og EPA (slik det også er mellom NEDC/EPA og NEDC/WLTP).
Hvis du sjekker Google doc for wltp tall linket inn her så har jeg ferdigregnet WLTP/EPA tall i prosent :)
https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0 (merk at bl.a. BMW har en faktor opptil 1,42 mellom EPA og WLTP på sin i3 120Ah)

Chimp

EPA synes jeg treffer ganske bra. Så hvis den får EPA-tallene den sikter etter blir jo dette fint

chargedup

Sitat fra: Stig O på tirsdag 19. november 2019, klokken 11:16
Alle som kjører elbil vet vel at hverken EPA eller WLPT stemmer, men skal man forsøke og sammenligne epler med epler, må man vel bruke noen kjente parameter, om en ikke helt fasit. Beklager at jeg bommet med 4km på omregninsfaktoren Miles/Mil. Ser du bruker I-pace som mål for omregning til WLPT, som er det dobbelte av hva jeg fant på nettet med faktor ca.1.12.
Håper jo det siste er mere riktig, hvis vi skal snakke om virkeligheten. Regner med du er langt i fra og ha 470 km på I-pacen.
Det er ikke menigen å pirke på deg, men det var du som bastant sa at bilen IKKE kunne ha et WLTP tall som var så høyt, med mye utropstegn i innlegget.
Det er jo Ford som oppgir WLTP tallet på opptil 600km (med en stjerne), sjekk www.ford.no. Jeg påpekte bare at det ikke finnes 1 faktor man ganger ut med, den er forskjellig fra bil til bil, akkurat som Finnøy så fint viser til i "kommende elbiler". Grunnen til at jeg nevnte I-pace var at denne har blitt nevnt tidligere i tråden og jeg vet den har stor forskjell mellom EPA og WLTP. Andre biler har mindre forskjell. Derfor blir det feil å si at den umulig kan oppnå det Ford sier er WLTP.

Er tydelig at det fortsatt er mange som ikke tar inn over seg forskjellen på WLTP (gjennomsnittshastighet på rundt 46,5 km /t) og vanlig faktisk kjøring. WLTP er nærmere vanlig kjøring enn NEDC, men fortsatt ingen fasit.
Ettersom jeg kjører mye motorvei, har jeg aldri klart WLTP verken med I-pace eller model 3 (de to bilene jeg har eid med WLTP tall), men vet at noen på vestlandet, der gjennomsnittshastigheten er lavere, har klart ca 47 mil med sine I-pace.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

JorEl

#14
Sitat fra: Vind på tirsdag 19. november 2019, klokken 10:39
Mangelen på varmepumpe vil heller ikke hjelpe på her, tror denne får rekkevidde kortere enn I-Pace, og antagelig dårligere enn e-tron.  Tesla Y blir nok en annen klasse.

Nå må de sies, at rekkevidde er ikke alt.  For de av oss som har kjørt en del elbil så vil jeg si at en reell rekkevidde på 250-300 km jo holder for de fleste i dagliglivet, men mangelen på varmepumpe vil jo drastisk øke forbruket på vår, høst og vinter.
Rekkevidde er ikke alt, enig i det. Men å dra på et 90batteri og bare komme like langt som en konkurrent som har 75-batteri, er ikke bra. Da mister man jo gode kjøreegenskaper, siden bilen blir tyngre.
Edit; Bilen kan jo være fin å kjøre selv om den er tung, men ikke sporty og lett og fin i bykjøring. Eller?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA