Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Til Jaguar Norge og Ardevd (WattCat) angående forvarming av bilen

Startet av Theppan, mandag 18. november 2019, klokken 22:44

« forrige - neste »

Theppan

Jeg registrer at det er flere inkludert meg som har problemer  med tidstyrt forvarming av bilen. Saken har vært diskutert i ulike tråder, men ikke som eget tema og er ikke løst.
1. For å kunne bruke Incontrol Remote eller WattCat for å sette ulike avreisetidspunkter så må denne funksjonen først aktiveres i bilen (Skru på "Forbehandling av bilen").
2. Deretter kan ulike avreisetidspunkter settes i appene og dette overføres til bilen, og forvarming av bilen skal starte i henhold til innstillingene satt i appene.

Problemet:
Problemet er at ofte så deaktiveres  "Forbehandling av bilen" når du endrer avreisetider, fjerner noen eller legger til nye avreisetider i en av appene.
Ingen forvarming starter og når jeg går ut og sjekker i bilen så er som sagt "Forbehandling av bilen " deaktivert.
Hvis jeg da aktiverer den i bilen så fungerer det som normalt. Da kommer også de avreisetider jeg har lagt inn i en av appene opp på skjermen i bilen.
Det å "starte klima" direkte i appene (som gir 30 min oppvarming umiddelbart) fungerer.

Tiltak:
Fint om dere kan se på årsaker til at "Forvarming av bilen" i bilens meny blir deaktivert.
Som en midlertidig fix, er det mulig å legge inn en funksjon i appene som repeterer "Forvarming av bilen" via API'ene?

Annen info:
Jeg har ikke eget SIM kort i bilen, men appene har hele tiden kontakt med bilen i forhold til ladestatus, etc.
Jaguar i-Pace S: 2020
Dato: 21.02.2022 (OTA); S21B_21.37.2-778242
Dato: 23.03.2022 (OTA); 20.2,  BP-AAG-BD-AD-BE

RayBomb

💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

ardevd

Hei!

Dette skjer uavhengig om du bruker WattCat eller den offisielle appen? Jeg skal melde det videre til mine kontakter i JLR :)

RayBomb

Ja, for meg skjer det på alle. Noen ganger funker det fint da, men har mest sluttet nå å bruke det pga jeg aldri vet om det vil fungere.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Tellus

Jeg har aldri mer enn av avreisetid om gangen og har til dags dato ikke hatt problemer. Kan det være at problemet oppstår når man forsøker å endre/slette ?

ardevd

Jeg testet i dag. Satt en timer en halvtime frem i tid. Da jeg kom ned til bilen 15 minutter senere så hadde systemet skrudd seg av.

Har meldt inn til engineering.


Theppan

@ardevd: Flott at du melder dette inn via dine kanaler  :+1:

@Tellus: Som oftest så klarer jeg meg med en fast avreisetid, men hvis jeg da ikke skal bruke bilen noen dager så deaktiverer jeg den ene faste avreisetiden. Når jeg da aktiverer den igjen, så hjelper ikke det. Da må jeg inn i bilens menyer og aktivere "Forbehandling av bilen".

Funksjonen må jo være slik at du setter en "engangsfullmakt" i bilen til å styre avreisetider via app. 
Jaguar i-Pace S: 2020
Dato: 21.02.2022 (OTA); S21B_21.37.2-778242
Dato: 23.03.2022 (OTA); 20.2,  BP-AAG-BD-AD-BE

Tellus

Litt annet bruksmønster enn meg. Jeg stiller avreise kun de gangene jeg skal på langtur. Da blir det case by case. Sikkert derfor jeg aldri har kommet bort i dette problemet.

JaguarNorge

Hei, og takk for innspill. Vi har registrert problemet og vil løfte det opp til globale teamet som jobber med app'en. Når det kommer til WattCat så er dette et uavhengig 3.part som vi ikke kontrollerer, dermed kan vi heller ikke gi en forklaring på hvorfor den ikke fungerer som den skal.

Theppan

Bra. Hensikten med å vise til begge appene var å synliggjøre at problemet sannsynligvis IKKE er app relatert, men relatert til programvare i bilen/Jaguars servere som igjen kommuniserer med bilen.
Jaguar i-Pace S: 2020
Dato: 21.02.2022 (OTA); S21B_21.37.2-778242
Dato: 23.03.2022 (OTA); 20.2,  BP-AAG-BD-AD-BE

ardevd

Fikk bekreftelse på at problemet er meldt inn til respektivt team. :)

Eon

Jeg har også opplevd dette med begge appene. Kjekt at det blir meldt inn.
First Edition, photon red, 22'' hjul med carbon inserts, performance seter
Software: S19B_19.40.4-436082 og TCU: Ukjent etter siste oppdatering

Jagfan

Mulig jeg spammer feil tråd her? Men utover at jeg har samme problem med forvarmimg som beskrevet i tråden. Skulle jeg ønske at I-pace'n også responderte på foretrukket ladeperiode som kan settes i JLR APP'en. Dette fungerer fint via Tibber APP'en (strømleverandør som jeg har på hytta). Noe som indikerer at feilen ligger i JLR APP.
Har 19B release og formodentlig TCU 16.2.
Johannes Nilsen
HSE First Edition, Levert April 2019
XJ-SC, HE 5,3l 1987 mod.

bobakka

Hvor mange ganger kan bilen starte forvarming etter hverandre?

Jeg har noen ganger hunder i bilen på vinteren og trenger at de får det varmt.

BMW i3 kan starte forvarming 2 ganger. Deretter på bilen startes og stoppes før funksjonen kan aktiveres igjen.

Ved kald bil i -10, hvor mange % batteri går med til å forvarme bilen
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA