Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Frustrert

Startet av jokke, mandag 18. november 2019, klokken 21:17

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: nosi1202 på onsdag 20. november 2019, klokken 11:09Man kan si hva man vil, men å bytte mange slitedeler i forstilling, drivaksler, førersetet m.m før 70.000 km er ikke holdbart, bokstavelig talt. Det er faktisk helt latterlig. At man trenger en ny frontrute er ikke unormalt på den kjørelengden, men resten burde ved normal bruk holde lenger.

Førersetet skyldes nok at det perforerte setets skinn strakk seg mer enn det bør. Noe bølger i skinnet skal man regne med, det ser du på Finn annonser for tyske konkurrenter også. Men jeg syntes det var mer enn en bør forvente, noe Tesla var enig i. Dermed fikk jeg splitter nytt sete.

Forstilling - tja og ha. Du ser jo samme problemer på biler fra andre merker? Understellet ses av mange importører som slitedeler. Vi snakker 2,6 tonn SUV med 4-500hk og middels kjørelengde. Deler i forstilling ble byttet pga knirk. Mulig det er noe så enkelt som foring som var tørr/slitt, men de byttet div stag før det ble stille. Dvs. De byttet nok mer enn nødvendig fordi knirk kom tilbake. Og dette har jeg lest om hos Volvo, Nissan, Audi ++++.

Drivaksler synes jeg bør holde lenger enn dette. Altså - feilen med vibrerende akslinger som ikke tåler motoreffekten er ikke bra nok.

Å gå så langt som å kalle antall feil for latterlig opplever jeg ikke som rimelig. Jeg er medlem i et tysk merkeforum for en modell jeg vurderer og det flommer over av feil, både mekaniske og software. Men jeg vil ikke kalle modellen eller kvaliteten hverken latterlig, uventet eller representativ.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nosi1202

Mulig det er å dra det litt langt å kalle det latterlig. Uansett er jo verken effekt eller vekt av et kaliber bilverden aldri har sett før. Sånn sett burde det fint være mulig å ta høyde for dette i utviklingen.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

jkirkebo

Sitat fra: nosi1202 på onsdag 20. november 2019, klokken 11:09
Jeg vurderer å kjøpe Tesla selv (Y), men jeg må si jeg er litt halvbekymret for kvaliteten som beskrives her. Man kan si hva man vil, men å bytte mange slitedeler i forstilling, drivaksler, førersetet m.m før 70.000 km er ikke holdbart, bokstavelig talt. Det er faktisk helt latterlig. At man trenger en ny frontrute er ikke unormalt på den kjørelengden, men resten burde ved normal bruk holde lenger.

Vår har gått 72kkm og den har fått nye drivaksler foran på garanti (barnesykdom). Men ingen andre slitedeler i forstilling eller bakstilling er byttet, og førersetet er som nytt (riktignok stoffsete/delskinn).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: nosi1202 på onsdag 20. november 2019, klokken 13:45
Mulig det er å dra det litt langt å kalle det latterlig. Uansett er jo verken effekt eller vekt av et kaliber bilverden aldri har sett før. Sånn sett burde det fint være mulig å ta høyde for dette i utviklingen.
Enig i det. Ideelt sett bør understellet holde godt 100k+ og bør dimensjoneres for vekt og krefter.

I mitt tilfellet var det dog ikke løse deler, klunk etc. Det var sjenerende knirk. Antakelig tørr foring da lyden forsvant om jeg kjørte i regn. Men de valgte å bytte noen stag. Knirk kom tilbake og de byttet flere. Mulig det skyldes tørr foring på begge sider som for meg opplevdes som samme feil.
Utfra det jeg leser på div forum var dette en ganske vanlig feil på X med sjenerende knirkelyd fra forstilling.

Når det gjelder holdbarhet er jeg rimelig sikker på at en nærstående som har X, som kjører mye mindre på humpeveier enn meg og som "aldri" har gitt flatt jern" kan kjøre sikkert 100-200.000km før det blir behov for å se på understellet. Han kjører stort sett bare pent på motorvei, så da varer det ekstremt lenge.
For meg som har sikkert 20 hytteturer i året og dermed sikkert 40-60 turer på ruglete hyttevei, kjører en del med tilhenger, kjører litt mer aktivt, bruker kreftene osv vil jeg tro understellet får betydelig mer juling og dermed varer mye kortere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nie

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. november 2019, klokken 14:47
Sitat fra: nosi1202 på onsdag 20. november 2019, klokken 13:45
Mulig det er å dra det litt langt å kalle det latterlig. Uansett er jo verken effekt eller vekt av et kaliber bilverden aldri har sett før. Sånn sett burde det fint være mulig å ta høyde for dette i utviklingen.
Enig i det. Ideelt sett bør understellet holde godt 100k+ og bør dimensjoneres for vekt og krefter.

I mitt tilfellet var det dog ikke løse deler, klunk etc. Det var sjenerende knirk. Antakelig tørr foring da lyden forsvant om jeg kjørte i regn. Men de valgte å bytte noen stag. Knirk kom tilbake og de byttet flere. Mulig det skyldes tørr foring på begge sider som for meg opplevdes som samme feil.
Utfra det jeg leser på div forum var dette en ganske vanlig feil på X med sjenerende knirkelyd fra forstilling.

Når det gjelder holdbarhet er jeg rimelig sikker på at en nærstående som har X, som kjører mye mindre på humpeveier enn meg og som "aldri" har gitt flatt jern" kan kjøre sikkert 100-200.000km før det blir behov for å se på understellet. Han kjører stort sett bare pent på motorvei, så da varer det ekstremt lenge.
For meg som har sikkert 20 hytteturer i året og dermed sikkert 40-60 turer på ruglete hyttevei, kjører en del med tilhenger, kjører litt mer aktivt, bruker kreftene osv vil jeg tro understellet får betydelig mer juling og dermed varer mye kortere.
Den knirkelyden høres veldig likt ut til den som jeg har fått i forstillingen nå. Mest hørbar i standard høyde. Kjører jeg den opp til high forsvinner lyden. Høres ut som ganske typisk lyd fra en foring, kanskje tørr som du skriver eller muligens en liten Stein eller noe som er havnet i klem.
Har ikke merket noen bedring ved regnvær, men så bor jeg jo i Bergen da. Kan egentlig ikke huske sist jeg kjørte i regnvær🙂
Fikset Tesla dette uten å krangle eller?

Øyvind.h

Knirket når man vred på rattet. Sjenerende lyd. Alt byttet gratis uten diskusjon.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA