Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer endelig MCU2 til oss med MCU1?

Startet av OhmPaPa, mandag 18. november 2019, klokken 16:40

« forrige - neste »

sfinxern

Nei, skjønner virkelig ikke vitsen med å betale så mye bare for å få noen tulleting.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

supaplex

Den viktigste grunnen til å oppgradere er ytelse.
MCU2 er veldig mye raskere enn MCU1.
Jeg tviler på at Tesla får klemt ut mer ytelse av MCU1.
Å se Netflix på en vertikal skjerm gir ikke så mye mening.

cstromme

På dette tidspunktet er det vel kanskje greit å bare vente til MCU3? Kan se at i enkelte tilfeller vil det være interessant å bytte for å få Sentry Mode og TeslaCam.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Motorwatt

MCU1 holdt vel i 6 år, og MCU2 er vel knapt ett år gammel. Tror det nok tar en stund før MCU3 kommer. Spørsmålet er også om MCU3 kommer til dagens S/X fordi det sannsynligvis skjer noe med disse modellen om ikke lenge.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

o.b.lix

MCU3 kommer vel om et år eller to og blir nok en liggende utgave, og dermed ikke kompatibel med dagens s/x
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

OhmPaPa

Sitat fra: supaplex på fredag 20. desember 2019, klokken 09:07
Å se Netflix på en vertikal skjerm gir ikke så mye mening.

Gir mye mere mening enn ikke å se Netflix når man ellers ville kjedet seg.

geear

X/S MCU tilsvarer vel en liggende skjerm på 10-11" når man bruker den stående, og de fleste ser nå greit video på en iPad eller lignende. Til og med på 7" tablets eller telefoner med 4-5". Uansett for egen del størst interesse å få mest mulig bugfri opplevelse. Heldigvis har min MCU1 vært mye bedre nå de siste månedene, men om browser virker vet jeg ikke.

Øggen

Browser'n he ikkje funka på nesten 2 år.
Skjermen e no så treig at du må planlegge alt du skal gjer for å unngå frys/restart. 2x trykk på samme funksjon = frys.
Skifte av radiokanal= 10-30 sekund
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Øyvind.h

Har mcu1. Ingen frys ved flere trykk. Kanal byttes på kanskje et par sekunder?
Browseren har jeg aldri brukt da den har vært treg fra dag 1, og mobilen fungerer mye bedre uansett. Nå er browseren død. Like greit :)
Kart etc flyter fortsatt fint.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øggen på fredag 20. desember 2019, klokken 21:48
2x trykk på samme funksjon = frys.
Skifte av radiokanal= 10-30 sekund
Dette må være ett problem med din MCU. Vår oppleves ikke som treig, det eneste jeg ser det på er når jeg holder på med navigasjon / kart.

Hadde lånebil med MCU2 for en uke siden, eneste forskjellen jeg merket var entertainment, og at ICU også ble svart når man startet om MCU. Derimot drev MCU2 enheten på og mistet LTE forbindelsen flere ganger.

Når det er sagt, er det godt mulig jeg oppgraderer bilen med MCU2 etter hvert, hvis den blir beholdt frem til CT kommer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Med alle problemene som MCU har vært utsatt for, og ikke minst levetiden på en PC generelt, så syns jeg det er veldig bra at instrumentpanelet fortsatt fungerer på MCU1-bil når MCUen er død. På Model 3 er det ikke noe alternativ, så de er fukced uansett, men i X og S har det også en negativ side å konvertere. Har opplevd at MCU har restartet og hengt seg under kjøring, uten at det betyr stort.

krister461

Har det ikke blitt sagt at mcu1 ikke funker med hw3?

Ser ut til at green har funnet ut det motsatte:
https://twitter.com/greentheonly/status/1208269148050132992?s=19

OhmPaPa

Sitat fra: Øggen på fredag 20. desember 2019, klokken 21:48
Browser'n he ikkje funka på nesten 2 år.
Skjermen e no så treig at du må planlegge alt du skal gjer for å unngå frys/restart. 2x trykk på samme funksjon = frys.
Skifte av radiokanal= 10-30 sekund

Kan høres ut som om eMMC-brikken din sliter? Problemene dine minner om Windows på en maskin med dårlig harddisk.

Øggen

Twitter bruker "green" he no utført MCU1 bytte til MCU2 på en bil, og funka fint ifølge han.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Hodetelefoner

Har skrevet det før.
Mcu2 går fint i eldre biler. Hw3 går fint i hw2.5 biler.
Mcu2 er blitt satt i flere eldre biler i Europa.
Min skulle fått bytte forgje dagen. Men nå skal bilen selges. Mcu2 rootet, med IC selges med eller separat. Spørs hvor bilen skal selges.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA