Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kommer endelig MCU2 til oss med MCU1?

Startet av OhmPaPa, mandag 18. november 2019, klokken 16:40

« forrige - neste »

Motorwatt

Han mente vel "vil man beholde kombinasjonen FM/DAB". Det er iallfall det som er riktig.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

o.b.lix

Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juni 2020, klokken 10:42
Dette skjønte jeg ikke helt. Mister man FM om man oppgraderer fra MCU1 til MCU2, eller mister man både FM og DAB? Jeg tolker deg som at det bare er FM man mister? Ingen stor krise for de fleste i så fall vil jeg tro.

Både FM og DAB ja, det er samme modul.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jkirkebo

Sitat fra: o.b.lix på mandag 29. juni 2020, klokken 16:56
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juni 2020, klokken 10:42
Dette skjønte jeg ikke helt. Mister man FM om man oppgraderer fra MCU1 til MCU2, eller mister man både FM og DAB? Jeg tolker deg som at det bare er FM man mister? Ingen stor krise for de fleste i så fall vil jeg tro.

Både FM og DAB ja, det er samme modul.

I så fall er det helt uaktuelt å oppgradere selv om de skulle tilbudt det gratis. Er ikke villig til å gå vekk fra DAB.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Motorwatt

Fremdeles uklart? MCU 1 har FM og DAB modul. MCU 2 har bare DAB.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

mthoring

#79
Sitat fra: o.b.lix på mandag 29. juni 2020, klokken 10:27
For å utdype litt: MCU1 har en analog/digital tuner for FM og DAB. MCU2 har en helt digital tuner. Vil man beholde FM/DAB må ikke bare tuner byttes, men også antenneledning (og antenne i bakrute?) som går gjennom hele bilen. Mange timer dette og drittdyrt. Men selvfølgelig mulig.

Har ikke lest noe om at det skal være nødvendig å bytte ledningsnett og antenne for å ettermontere digitaltuner på biler oppgradert fra MCU1 til MCU2.

Etter det jeg har forstått så trengs det en overgang (som noen allerede har begynt å produsere og lagt ut for salg på Ebay), ny tunermodul, og... thats it. Bortsett fra at Tesla må være villig til å aktivere tuneren i gateway-konfig etterpå, noe de ikke er. I tillegg er vistnok selve arbeidet med ettermonteringen av tuner2 pain.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Polestar

Tesla har halvert garantitiden ved bytte av MCU fra 4 år til 2 år (og 80.000 km til 40.000 km)...
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Jejl

I Norge er det vel 5 års reklamasjonsrett.....

HKS

Sitat fra: Jejl på lørdag 04. juli 2020, klokken 23:07
I Norge er det vel 5 års reklamasjonsrett.....
Jepp, garanti og reklamasjonsrett er to helt forskjellige ting.
Produsentene kan velge å gi så lang eller kort garantitid som de ønsker.

Reklamasjonsrett som vi har i Norge er lovpålagt.
Tesla Model 3 Long Range

geear

Sitat fra: Polestar på lørdag 04. juli 2020, klokken 22:47
Tesla har halvert garantitiden ved bytte av MCU fra 4 år til 2 år (og 80.000 km til 40.000 km)...
Den er ment å vare lenger enn to år, så da er det fem års reklamasjonsrett iht forbrukerkjøpsloven, og betyr ingenting hva Tesla eventuelt måtte mene om garanti. Og for oss som er så "heldige" å ha hatt problemer med MCU, så blir reklamasjonsretten omtrent evigvarende.  :o

Simen1

Jeg hørte med Tesla for noen dager siden og de sa at oppgradering til MCU2 fortsatt er utilgjengelig i Norge.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

dettvardett

når det først kommer så blir det nok nyeste bilene først, tror ikke det er noen eldre en 2015/16 som har fått mcu2 i usa? så oss med 13/14 kan nok se langt etter oppgradering enda.....

Polestar

If your vehicle is still in warranty, Tesla now offers a discount if you want to switch to MCU2.  The normal upgrade cost is $2500 for parts and installation.  In warranty, the upgrade is $1750.  MCU2 Upgrades include a new instrument cluster as well as MCU2.
https://teslatap.com/articles/mcu1-flash-memory-analysis-and-failures/

Ikke fra Tesla direkte, men det ser ut til at oppgradering til MCU2 er billigere for biler som er under garanti. Oppgraderingen er fremdeles kun tilgjengelig i Nord-Amerika.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

RJK

Sitat fra: geear på søndag 05. juli 2020, klokken 12:44
Sitat fra: Polestar på lørdag 04. juli 2020, klokken 22:47
Tesla har halvert garantitiden ved bytte av MCU fra 4 år til 2 år (og 80.000 km til 40.000 km)...
Den er ment å vare lenger enn to år, så da er det fem års reklamasjonsrett iht forbrukerkjøpsloven, og betyr ingenting hva Tesla eventuelt måtte mene om garanti. Og for oss som er så "heldige" å ha hatt problemer med MCU, så blir reklamasjonsretten omtrent evigvarende.  :o

Om MCU er vesentlig for å få det produktet man har kjøpt til å virke i henhold til hva man bør kunne forvente, så kan man kreve heving av kjøpet om det samme problemet med MCU dukker opp for tredje gang. Dersom man kan si at å bytte MCU til samme type vil føre til at det vil bryte sammen igjen, så vil det nok for Tesla fort bli billigere å bytte til nyere og mer stabil MCU.

Forøvrig, fra dataverden kjenner man til at eMMC er tregt og lite hensiktsmessig å benytte der det vil foregå mye skriving og lesing. Og stemmer det at de og har brukt moduler som ikke er opp til spesifikasjoner, så er dette en fabrikasjonsfeil, som Tesla må dekke. Må ærlig talt si at jeg ikke hadde akseptert å betale for å få reparert en defekt MCU pga en r.vva eMMC-brikke.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Bidda

Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA