Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye kan man regne med i verditap?

Startet av andersbj, mandag 18. november 2019, klokken 16:12

« forrige - neste »

andersbj

Hei, alle sammen.

Beklager hvis jeg spør om dette på feil sted, men håper dere som har kjennskap til bilen kunne hjelpe.

Jeg har fått tilbud på en demobil Hyundai Ioniq 2019 (gammel type), førstegangsregistrert i sommer, som har gått ca 4000 km - til 260 000 inkludert nye vinterdekk og ladekabler.

Det høres ikke ut som en aller verst pris for meg, men jeg er litt bekymret for stort verditap.

Hvis vi forutsetter at ting holder seg nogenlunde stabilt fra slik det har vært, hvor mye kan jeg regne med i verditap på denne bilen over to år?
Skjønner det er vanskelig å spå - men et anslag for hva jeg klarer å selge den for høsten 2021.

Takk  :)

1000kwh

Vil tro mellom 40000 og 80000 kroner avhengig av km.

Litt ukurant med det som kan betegnes som et 1. generasjons batteri.

automat

Jeg tror man på elbiler bør regne verditap som på fossilbiler fremover. Har sett tallene 20% første året, 31% andre året, 40% tredje året, av nybilpris.

Så kan det være faktorer så påvirker dette. Jeg tror ikke bruktbilprisen blir kanibalisert av nybilprisen på Ioniq, slik som på BMW i3 og VW e-golf. Hyundai har ikke noe stort lager av biler å dumpe ut. At nye biler har lengre rekkevidde trekker selvfølgelig ned verdien. Evt moms/engangsavgift på nye biler kan trekke opp.

Elbiler i 30kWh-segmentet har et bredere bruksområde enn kortrekkeviddebilene. Derfor tror jeg ikke verdifallet blir like brutalt som på disse. Jeg hadde et verdifall på 70% på fem år på en trilling. En fossilbil skal ha 53% i flg skjema.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

andersbj

Sitat fra: automat på mandag 18. november 2019, klokken 20:04
Jeg tror man på elbiler bør regne verditap som på fossilbiler fremover. Har sett tallene 20% første året, 31% andre året, 40% tredje året, av nybilpris.

Så kan det være faktorer så påvirker dette. Jeg tror ikke bruktbilprisen blir kanibalisert av nybilprisen på Ioniq, slik som på BMW i3 og VW e-golf. Hyundai har ikke noe stort lager av biler å dumpe ut. At nye biler har lengre rekkevidde trekker selvfølgelig ned verdien. Evt moms/engangsavgift på nye biler kan trekke opp.

Elbiler i 30kWh-segmentet har et bredere bruksområde enn kortrekkeviddebilene. Derfor tror jeg ikke verdifallet blir like brutalt som på disse. Jeg hadde et verdifall på 70% på fem år på en trilling. En fossilbil skal ha 53% i flg skjema.

Takk for svar!

Det som (kanskje?) endrer situasjonen her, er at dette er demobiler til nedsatt pris. En ny 2019 Ioniq av gammel type med teknikkpakke og skinn + vinterdekk koster vel ca 300.000 kr. Denne får jeg for 260.000. Så spørsmålet er hvor mye av verditapet som da allerede er "tatt" i slike situasjoner - og hvor mye det har å si at bilen først var "eid" av bilforhandler. Ser for meg dette er en ganske vanlig situasjon

iknutis

En kollega av meg kjøpte sist uke demobil fra forhandler, 2019modell registrert før sommeren med 10k på telleren og alt utstyr unntatt soltak for 265000kr.

Jeg har en 2017modell, gått 120k. Den tror jeg ikke jeg får mer enn 160-180k for i dag.

Balaklava

Samtidig tok anerkjente forhandlere, som feks Birger N. Haug, inn importbiler med varmepumpe som ble solgt for 250 000,-, med samme garantier som "norske" biler.

Om en kjøper brukt førstegenerasjon hyundai så er en i billigbilsegmentet. Så, en bil med akkurat samme rekkevidde, like varm på vinteren og masse utstyr i basisversjonen, vil noen betale 50-100 000,- mer for en bruktbil med samme km stand fordi den er "norsk" eller har skinn? Kanskje... men i det segmentet tror jeg alltid lav pris vinner, ikke "bil med alt utstyr og jeg skal ha pengene igjen for det".

Veldig mange 16 og 17 modeller til under 200 på finn, 18 begynner å nærme seg 200.

Jo lengre "ned i verdikjeden" en er jo mindre blir tapet krone for krone. Ioniq er en billigbil, kjøp billig, selg billig ;-)

AppleKnocker

Ikke lett å spå, men mye tyder på at tilbudet av biler henger sammen med verditap. Når det blir flere nye, bedre biler å få, stuper bruktprisene.

Ioniq det første året den kom hadde tilnærmet 0 i verditap. Årsaken var selvsagt at det i perioder var nesten ett år ventetid.

Det siste året har prisene falt 25% eller mer på Ioniq etter hva jeg har sett på finn.no

Jeg ville nok regnet inn normalt verditap på elbiler fremover.

Min gjetning er at du kan selge den for høyst 180 000 om to år gitt normal kjørelengde.
Det som kan endre regnestykket er store valutasvingninger eller avgifter på elbil.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA