Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ford Mach-E vs konkurrenter

Startet av daktari, mandag 18. november 2019, klokken 10:51

« forrige - neste »

Kires

Hva tenker dere om prisen? Ser ikke helt hvorfor jeg skal betale 100k mer for denne over en Model Y. MachE har mere "vil ha" begjær men ikke 100k mer. Mulig de greier å bli kvitt endel biler i starten til den prisen men blir vel fort som på alle andre modeller om dagen, at de kommer fort med kampanjer. i USA skiller det ca 3000$ mellom disse bilene.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Tellus

Sitat fra: Kires på mandag 27. januar 2020, klokken 12:13
Hva tenker dere om prisen? Ser ikke helt hvorfor jeg skal betale 100k mer for denne over en Model Y. MachE har mere "vil ha" begjær men ikke 100k mer. Mulig de greier å bli kvitt endel biler i starten til den prisen men blir vel fort som på alle andre modeller om dagen, at de kommer fort med kampanjer. i USA skiller det ca 3000$ mellom disse bilene.

Er vel en del ekstra stash in Mach E First Edition. Hvis du ikke trenger eller ønsker det så kan man vel vente litt å sette sammen en egenkonfig til en pris som er rundt det du må gi for Model Y antar jeg.

Ellers så fremtstår Mach E som en vakker bil i sammenlignet med Model Y, men slike ting blir jo en smaksak.

gekko300

#77
Synes definitivt Mach-E er 50-100k for dyr. Hadde Ford Norge brukt 9*gangen på dollarpisen ville det blitt mer grei pris.
Og hvorfor denne evinnelige hypen om "fokus er på performance"? Har de sett på hva konkurrentene leverer av motor/effekt? Ford er jo den daffe modellen i dette selskapet.

torlie

Sitat fra: gekko300 på mandag 27. januar 2020, klokken 13:23
Synes definitivt Mach-E er 50-100k for dyr. Hadde Ford Norge brukt 9*gangen på dollarpisen ville det blitt mer grei pris.
Og hvorfor denne evinnelige hypen om "fokus er på performance"? Har de sett på hva konkurrentene leverer av motor/effekt? Ford er jo den daffe modellen i dette selskapet.

Enig i dette, liker absolutt bilen, men er usikker på om jeg bestiller med mindre prisen blir justert ned ca 50k.

2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Chimp

Støttes, ser det som helt uaktuelt med 600 000 i pris + vinterdekk.
50-100 ned må den, og det har jeg formidlet til min forhandler. Håper flere gjør dette.

torlie

Sitat fra: Chimp på mandag 27. januar 2020, klokken 13:59
Støttes, ser det som helt uaktuelt med 600 000 i pris + vinterdekk.
50-100 ned må den, og det har jeg formidlet til min forhandler. Håper flere gjør dette.

Ytret det samme til min forhandler, og han sier at han er rimelig sikker på at prisen er låst og ikke blir justert ned, hvor da Ford tar valutagevinsten i egen lomme, men samtidig er klar på at de også tar "regningen" i de tilfeller hvor kursen går andre veien.

Ergo er det nok lite signaler på noe prisreduksjon.

Det kan jo tyde på at det kan være mulig å få noe rabatter av selger (2-5%) på bil eller gode priser på tilvalg som hengerfeste,vinterdekk, evt takboks etc.




2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

chargedup

Jeg vil tro at Ford holder prisen på det de har gått ut med at den skal koste, verken mer eller mindre for de som bestiller nå. Det vanlige på elbilene har vel vært å "skremme" de som sitter på gjerdet etter bilen har kommet på markedet med prisøkning fra da og da (forsåvidt normalt fra selgere på fossilbiler også). Først når salget dabber av/konkurransen øker, kommer rabattene med prisnedgang og eller rentekampanjer.

Med det jeg vil tro er et fantastisk antall "forhåndsbestillinger" for Ford Norge (der kundene vet forhåndsmeldt pris), tviler jeg sterkt på en prisreduksjon så lenge de ikke har noen direkte konkurrent. First edition koster rett under feks startprisen på"premiumprodusentene" EQC/I-pace, men de har da mye kortere rekkevidde og lite utstyr. 
Helt enig at Mach-E blir dyr i first edition utgaven (altså fullspeccet), men de er i mine øyne alene med SUV, karosseriform/størrelse, utstyr, AWD og rekkevidde (540km) til den prisen de har på nettsidene sine nå. Kan alltids si at de har lagt seg høyt i pris, men finnes det noen andre som kan levere det samme på de nevnte spesifikasjonene?

Volvo XC40 kommer ila 2020, men har betydelig kortere rekkevidde (oppgitt til minimum 400km) og lavere frapris.
Model Y forventes å starte produksjon først tidlig i 2021 ifølge Teslas konfigurator.
Skoda vision iV (og andre VAG tvillinger som VW og Seat), men den/de vet vi fortsatt ekstremt lite om, bortsett fra at rekkevidde blir inntil 500km og at AWD muligens ikke kommer før 2021.
Ingen av disse kan levere samme estimerte rekkevidde (ei heller 100kWh batteri all den tid vi ikke har noen journalisttester av forbruk), men Volvo og Model Y kan fåes rimeligere.

Jeg synes pris vs spec på first edition (eller AWD 100kWh) ikke ble bra nok og avventer videre, men jeg forstår at folk synes den er et godt kjøp også.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Kires

Hvis de kommer med rabatter(som er tullete), kan prisen bli litt mer akseptabel men det får vi vel ikke vite enda.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

PionerThink

Var på visning og synes Mach-E utseendemessig er en flott bil. Var ikke kjempeimponert over bagasjerommet, og venter derfor på Model Y.
Når det gjelder sammenligning prismessig med Model Y så er det vel litt urettferdig å sammeligne Mach-E Long Range direkte når MY har nesten samme batteri som ME Standard range? Dvs. ca.75 kWh? Long range ME har jo nesten 100 kWh batteri?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

1000kwh

Sitat fra: PionerThink på onsdag 29. januar 2020, klokken 10:59
Var på visning og synes Mach-E utseendemessig er en flott bil. Var ikke kjempeimponert over bagasjerommet, og venter derfor på Model Y.
Når det gjelder sammenligning prismessig med Model Y så er det vel litt urettferdig å sammeligne Mach-E Long Range direkte når MY har nesten samme batteri som ME Standard range? Dvs. ca.75 kWh? Long range ME har jo nesten 100 kWh batteri?
Må sees i sammenheng med forbruk. Det er jo forbruket i kombinasjon med batteriet som er viktig.

batterimannen

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 29. januar 2020, klokken 11:15
Sitat fra: PionerThink på onsdag 29. januar 2020, klokken 10:59
Var på visning og synes Mach-E utseendemessig er en flott bil. Var ikke kjempeimponert over bagasjerommet, og venter derfor på Model Y.
Når det gjelder sammenligning prismessig med Model Y så er det vel litt urettferdig å sammeligne Mach-E Long Range direkte når MY har nesten samme batteri som ME Standard range? Dvs. ca.75 kWh? Long range ME har jo nesten 100 kWh batteri?
Må sees i sammenheng med forbruk. Det er jo forbruket i kombinasjon med batteriet som er viktig.

Altså rekkevidde. Model Y har fått oppjustert forventet EPA rekkevidde. Vet ikke om de kommer til å justere beregnet  wltp rekkevidde.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

chargedup

Model Y har fått oppjustert rekkevidde (EPA), men også over 30' høyere frapris enn forrige uke.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

LFC

Hvis man digger Mach E designet og ikke liker Tesla Y så skjønner jeg ikke argumentet med å kjøpe Y pga noen tusenlapper eller litt forskjell i rekkevidde.
Har dere ikke følelse bak rattet, og når dere ser på bilen på gårdsplassen?

Selv om Tesla Y er kanskje det mest fornuftige så skal jeg aldri eie en.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

turfsurf

Sitat fra: LFC på søndag 17. mai 2020, klokken 21:41
Hvis man digger Mach E designet og ikke liker Tesla Y så skjønner jeg ikke argumentet med å kjøpe Y pga noen tusenlapper eller litt forskjell i rekkevidde.
Har dere ikke følelse bak rattet, og når dere ser på bilen på gårdsplassen?
Helt enig. Så lenge begge bilene oppfyller kravene til rekkevidde, lading, plass m.m. så kjøper man vel den man liker best m.t.p. både utseende og kjørefølelse. Liker man begge (som meg) kan man begynne å se på detaljer. TMY P ser ut til å bli valget enn så lenge.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LFC

Har Mach E fått godkjenning med taklast nå?
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA