Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ford Mach-E vs konkurrenter

Startet av daktari, mandag 18. november 2019, klokken 10:51

« forrige - neste »

tromsø

Sitat fra: daktari på tirsdag 19. november 2019, klokken 17:26
Sitat fra: tromsø på tirsdag 19. november 2019, klokken 17:20
Sitat fra: daktari på tirsdag 19. november 2019, klokken 16:59
Her er en undersøkelse fra USA som viser at varmepumpe har lite verdi.
https://www.tu.no/artikler/sa-mye-betyr-varmepumpe-for-elbilen/457717

Nja, tolker artikkelen på den måten at har du en god varmepumpe løsning i bilen så virker det bra, feks i Leafen.
Den er vel heller inkonklusiv, 3 av bilene uten vp gjør det bedre enn en av de med vp, men dårligere enn en annen med vp.

Min konklusjon er fremdeles at den mest energieffektive bilen uten vp likevel ikke klarer seg like bra som beste bilen med vp

Men ja, dette basert på altfor tynn statistikk da.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

tromsø

Men det sagt så hvis jeg får rekkeviddeproblem så er fiks no 1: skru ned varmen til et minimum for å hindre dugg og bruk heller sete og rattvarme!

Beklager litt mye OT her...
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Tellus

#47
Sitat fra: daktari på tirsdag 19. november 2019, klokken 16:59
Her er en undersøkelse fra USA som viser at varmepumpe har lite verdi.
https://www.tu.no/artikler/sa-mye-betyr-varmepumpe-for-elbilen/457717

Var da en fryktelig lite vitenskaplig tilnærming. Ikke står det hvor lenge testen pågikk. Det ser ikke ut som om prekondisjonering av batteri/kupe var gjort. Om ikke dette var nok så slo de på omluft i de bilene som hadde dette  ???

Her er en studie gjort i regi av EU som inneholder mye interessant.

https://ec.europa.eu/research/participants/documents/downloadPublic?documentIds=080166e5ae1da790&appId=PPGMS

SitatThe COP   is a time depending   function;   
a system solution having >1 COP for long range drives can be quite inefficient in city drive. In   
wintertime, city driving may require 10-15 km before some useful heating produced by the epowertrain could be   appreciated.   
The complexity of a multi heat source heat pump could   find use in   large   (long   range) vehicles and for very   severe low   temperatures environments while it is a less   effective cost performance   solution for
compact cars. Currently some mid sized cars (Nissan, BMW, VW) for regions of cold climate offer
heat pump   systems with the option of heat from the ambient air and the heat   given off by the   drive
system components.

Sitat
Waste heat discharged from electric devices, such as motors, batteries and inverters of fully EVs, is
greatly insufficient for heating the cabin directly. To maximize the use of the waste heat, an
integrated climate control system was developed by Groupe Enerstat Inc.69. The test results showed
that the use of a dual source heat pump, which uses both air and waste heat, was one of the best
methods for EVs.

Denne beskriver en labsammenligning mellom varmepumpe og en elektrisk PTC varmer.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1876610217307488



jkirkebo

Sitat fra: jlan på tirsdag 19. november 2019, klokken 16:03
Sitat fra: JorEl på tirsdag 19. november 2019, klokken 15:02
E-mach har i hvert fall fått med seg mer enn en skjem, noe TM3 ikke har. Her synes jeg Ford må få en +.
Jeg satt akkurat og tenkte på at det er et minus for meg. Jeg har enda ikke sett et interiørbilde av Mach-E hvor ikke den lille skjermen er delvis skjult av rattet. Det er problemet, det blir for fristende å plassere diverse "varsellamper" oppe i hjørnene hvor man ikke ser dem. Man mister også muligheten for å trykke på et symbol for å utføre noe, eller for å få frem mer info. Skal det suppleres med display foran føreren så bør det være enten HUD eller at selve rattet er en skjerm.


Enig. Dessuten krever det at bilen har et ganske stort ratt. Det lille rattet er en av tingene jeg liker best med TM3. Lett å håndtere, og det blir enklere å gå inn/ut av bilen. Etter å ha kjørt vår TM3 en tur synes jeg rattet i X'en er gigantisk ;)

Jeg ville nok gjerne hatt TM3-type interiør i X'en også om jeg hadde kunnet velge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: torlie på tirsdag 19. november 2019, klokken 13:35
Nå er det vel kun et par av utgavene som akselerasjon på de tallene du oppgir, ser ingen problematikk i å differensier litt på det, samt pris.

FE som de fleste velger har jo 5,5 sec som er helt innenfor.

Ja, hvis det kommer en med 5,5 sekunder er det raskt nok. Hadde det på Model S, og det føltes raskt nok. Har nå Model 3 Performance med 0-100 på 3,5, men 5,6 var egentlig plenty. Ser jo veldig bra ut. Synd med fravær av takbøyler/tredelt sete/foreløpig kun 30kg på krok.


https://youtu.be/QA-qgSB076c
Tesla Model Y                         2021-

OhmPaPa

Mach E og eTron Sportback - tvillingsjeler?

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.


Chimp

Lim inn en i pace også da?
Mange biler likner på hverandre

OhmPaPa

Sitat fra: Chimp på onsdag 20. november 2019, klokken 13:16
Lim inn en i pace også da?
Mange biler likner på hverandre

Jo - men VAG og Ford samarbeider jo om fremtidig MEB-plattform. Gjør Jaguar også det?

Zubzero

Noen tanker om hvor godt batteriet er beskyttet her? Mtp. den lave bakkeklaringen på 14,5cm så er jeg noe betenkt med å bruke den på en gammel gårdsvei der jeg av og til smeller oppi med en Volvo V40 med 15cm klaring...

chargedup

Sitat fra: Zubzero på onsdag 20. november 2019, klokken 13:25
Noen tanker om hvor godt batteriet er beskyttet her? Mtp. den lave bakkeklaringen på 14,5cm så er jeg noe betenkt med å bruke den på en gammel gårdsvei der jeg av og til smeller oppi med en Volvo V40 med 15cm klaring...
Batteriet er nok godt beskyttet (som i de fleste andre elbiler), men samtidig er sannsynligvis batteriet det dyreste man kan bytte på en elbil. På BMW i3 leste jeg om flere i USA som fikk regning på rundt 7.000 dollar (tatt fra hukommelsen) ved endt leasing pga skader på undersiden og batterimoduler måtte skiftes.

Hvis du slår nedi med dagens bil (gitt at den har høyere bakkeklaring), vil du nok ikke få noen anbefaling om å kjøpe Mach-e verken fra Ford eller noen her inne. Man kan alltids si at bil x har kortere overheng bil y og dermed takler noen type dårligere vei bedre selv om den har mindre bakkeklaring osv, men det blir isåfall veldig teoretisk.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

daktari

#55
Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Chimp

3 utseendemessig ganske like biler, flotte på hver sin måte. Bildet av sportbacken er kanskje det minst flatterende da det er et spy-shot. Ganske mye penere bilder utgitt av bilen nå, den kler ikke railsene på det bildet imo.

Audi har konkurransefortrinn i ladehastighet pr i dag, antakelig vil Ford også være "der oppe" med så liten forskjell at det ikke er av betydning. Her er Jaguar sitt svakeste kort, i-pace hurtiglader pr i dag på 107 kW kun over et svært lite intervall, som deretter faller fra 40 % SoC. Audi og antakelig Ford vil derfor lade mye raskere 10-80  % enn det Jaguar klarer pr i dag (obs: det er en oppdatering på vei til i-pace akkurat på dette punktet).

Alle har matrix lys, men i sportback er dette systemet enda et nivå høyere. Det er nå mulig for audi å kun lyse rett frem i ditt kjørefelt og tilpasse seg bilen foran, spesielt nyttig på motorvei hvor matrix-systemene ofte slår seg av helt pga for mange møtende biler.

Ford har vel ikke luftfjæring og litt lavere bakkeklaring. Jaguar har hev/senk og er vel mest offroad av disse.

Audi har mest plass i bagasjerom, jaguar nest mest og Ford litt mindre igjen.

Audi og Jaguar er mer premium på førermiljø. Personlig synes jeg ipaden gir Ford et litt billigere inntrykk i et ellers flott førermiljø.  Setene ser bra ut på Ford, men er vel ikke ekte skinn i noen variant - ei heller First Edition. Noen mener det er ventilerte seter i FE? Ser kun varme i setene ut fra spec, så denne er jeg litt usikker på.

Audi kan trekke mest: 1800 kg. Jaguar 750, Ford 750. Ford har ikke mulighet for takstativ pr i dag, men ser man på bildet over ville jeg ikke hatt det på Audien heller :)
Audi er eneste med skiluke.

Ford har kanskje noe å hente på prisen og blir et godt valg hvis de justerer seg ned fra 600 000 for first edition.

Jeg har i-pace, men hadde jeg valgt i dag ville jeg vært i tvil rundt sportback eller mustang. ford får trekk for mindre premium, audi er luksus. audi får stort pluss for sine matrix lys, men er bygget på en heller tung og uhensiktsmessig plattform. fronten er altfor lang til å være elbil, når de ikke har utnyttet den til noe. der liker jeg jaguar sitt cab forward design best, men ford har ihvertfall brukt fronten til noe vettugt.



tromsø

Nå har jeg ikke målt men har ikke forden lenger panser enn audien? Og på hvilken måte bruker forden fronten til noe mer vettug en audien? Begge har jo greie frunks.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

hELgenen

Sitat fra: tromsø på onsdag 20. november 2019, klokken 18:30
Nå har jeg ikke målt men har ikke forden lenger panser enn audien? Og på hvilken måte bruker forden fronten til noe mer vettug en audien? Begge har jo greie frunks.

Audi sin frunk er jo en vits. Veldig lite plass

tromsø

Sitat fra: hELgenen på onsdag 20. november 2019, klokken 18:42
Sitat fra: tromsø på onsdag 20. november 2019, klokken 18:30
Nå har jeg ikke målt men har ikke forden lenger panser enn audien? Og på hvilken måte bruker forden fronten til noe mer vettug en audien? Begge har jo greie frunks.

Audi sin frunk er jo en vits. Veldig lite plass

Det er bare ikke korrekt. Hvis du tenker på tesla Bjørns video så viste han ikke at man kan ta ut en plastdel fra frunken så at det visst nesten skal gå ned en bananeske.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA