Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E-Niro på vintertur

Startet av Robert E-Niro, mandag 18. november 2019, klokken 08:30

« forrige - neste »

Robert E-Niro

Skal ta E-Niroen til Trysil i januar, og har gjort noen beregninger på forbruk, lading etc.
Noen som har noe å melde her (faktorer jeg har glemt)?
Eller som har erfaring med lignende tur og hva jeg burde ta høyde for?

Reiser fra Lier, via Drammen stasjon (plukke opp en kompis) og starter med fullt batteri og forvarmet bil.
Første ladestopp Grønn kontakt Amfi Elverum (150kW)

Lier-Drammen-Elverum
Distanse: 195km
Forventet forbruk: 230Wh/km
SOC ved amkomst: 30% (19kWh)
Lading til 74% med gjennomsnittlig ladehastighet 48kW = ca 35 minutter

Elverum-Trysilsenteret m/ 50kW hurtiglader (via dropoff leilighet)
Distanse: 73km
Forventet forbruk: 260Wh/km
SOC ved ankomst: 44%
Lading til 74% med gjennomsnittlig ladehastighet 38kW = ca 30 minutter

Veien hjem tar vi det rolig, med eventuell lading på Elverum eller Nebbenes.

Setter pris på alle tips.
Kia E-Niro 10/2019

geear

Hæ?

Kan ikke fatte og begripe annet enn at Drammen - Trysil går uproblematisk uten lading? Eller har du takboks? Ekstremt kaldt på østlandet for tiden? Veeldig høye forbrukstall du oppgir.

Robert E-Niro

Har ikke takboks.
Nå på lørdag tok vi (2 voksne + en 2-åring) turen til Sverige i 2-6 grader og bilen snittet 192 Wh/km og 85 km/t.

Så da jeg skulle gjøre et estimat på denne turen så tok jeg følgende faktorer inn i det:
- 3 voksne + skiutstyr
- 500 høydemeter
- 5-10 kuldegrader

Selvfølgelig mulig jeg har tatt litt vel i, men tenkte være på den sikre siden.
Hva tror du forbruket blir på? Tenker holde fartsgrensa/trafikken hele veien.
Kia E-Niro 10/2019

Robert E-Niro

Kan legge til at jeg ikke har veldig lyst å komme "tom" til Trysil.
Dersom det er ladekluss hos GK så tar det mye tid/penger å få flexiladet.
Kia E-Niro 10/2019

svingen

Anbefaler og sørge få ladet på schuko,/type 2 der du skal være.... gjør ting enklere på 2 døgn får du ladet på 8a schuko og :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

navyelsen

Jeg kjørte nylig fra Stavanger, via Nedre Vats for å plukke opp en passasjer, til Haukeligrend.
3 voksne, 1 barn og bagasje i bilen. Totalt 276 km. En god del stigning, snø på veien, og noen minusgrader fra Røldal til Haukeli.

Kom frem med rundt 130 km igjen på GOM.
Tror det skal gå veldig greit å kjøre fra Lier til Trysil i ett strekk :)
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Robert E-Niro

Takk for alle innspill.

Navyelsen: Jeg regner det til oppunder 160Wh/km. Det er jo suverent!
Klart sammelignbart med vår rute, dog er halve vår rute på motorvei.

Jeg innså i går at vår reise til Sverige var i "Normal mode", så forbruket var nok litt høyere av den grunn.
Tror jeg legger til grunn pessimistiske 185Wh/km, og reevaluerer det hele :)
Kia E-Niro 10/2019

geear

Bare så det er sagt, Stavanger til Haukeli via Røldal er forferdelig treg rute, sikkert 60 km/t i snitt eller noe, men mye stigning. Du vil bruke mer på motorveikjøring enn han gjorde på den ruta, men tallene du oppgir minner uansett mer om noe som kunne passet vår Model X på 20", enn e-Niroen..

Robert E-Niro

Da er fasit inne. (se vedlegg)
Som det ble nevnt var mine forbruksestimater svært overdrevne  :D

- Stoppet 15 minutter på henholdsvis Espa (nordover) og Minnesund (Sørover), uten lading.
- Mens vi var i Trysil sto jeg parkert en halv dag på gratis ladestasjon utenfor turistsenteret. Lader (to outlets) ga 6.3kW og målet var 100%, men underveis fikk jeg besøk av en Model X som forsynte seg av halvparten, og senket det til 3.1kW. Endte derfor på 94% - og endelig 93% etter oppoverbakken til hytta.
Kupé var forvarmet før avreise oppover. Startet med kald bil på vei ned.

Kan nevnes at vi på vei opp coastet bak en expressbuss fra Karihaugen til avkjøring Gardermoen. Han lå i ca 105 på denne strekningen. Ellers holdt vi ca 110-115 helt til Kolomoen.

På vei hjem lå vi i 115-125 Kolomoen-Karihaugen og Asker-Lier

Hadde medvind på vei opp, og lett sidevind på vei ned (Windy app)

Var lastet med 3 voksne menn med baggasje, inkl 2 par ski/staver/støvler.
Skiene lå i bilen (40% baksete felt ned bak sjåfør). All baggasje lå stort sett under nivå ift hodestøtter bak.
Kia E-Niro 10/2019

geear

Se der ja, ikke overraskende i det hele tatt. På vei opp kunne du da fortsatt 11-12 mil til, til totalt ca. 37 mil 100 - 0 %, og med forbruket hjem igjen kunne du kjørt 44 mil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA