Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor jordfeilbryter type B og ikke type C til lading av el-bil?

Startet av kodax, mandag 18. november 2019, klokken 08:18

« forrige - neste »

kodax

Jeg skal få lagt opp en egen kurs med blå 16A CEE-uttak. Denne vil bli brukt til å lade elbil, men også til annet verktøy som potensielt kan trenge høy startstrøm.

DSB sier:
Sitat
På fast parkeringsplass for lading av elbil må sikkerhet mot overbelastning og jordfeil ivaretas.
...
Det må installeres en spesiell jordfeilbryter type B som ikke forstyrres av støyen fra ladesystemet.
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#etablering-av-ladepunkter

Jeg har en ledig kurs i skapet med en jordfeilautomat type C:
https://www.elektroimportoren.no/jordfeilautomat-pkpm2-16-2-c-003-a-eaton/1654706/Product.html
Type C slår vel ut litt tregere enn type B, noe som jo passer bedre til de apparatene jeg har som kan trenge litt høy startstrøm. Vil en type C bli "forstyrret av støyen fra ladesystemet", er tregheten et potensielt problem, eller er det en annen grunn til at denne ikke kan brukes?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Erik Ola Ulvestad

Du blandar saman begrep "type" og "utløsekarakteristikk". Type-B i denne samanheng gjeld vern med deteksjon av små likestrømskomponentar (dc) mens 'vanlige type-A' jordfeilvern/automat kun reagerar på AC feil, og kan til alt overmål få sin deteksjonskrets blokkert eller maskert av ein dc feil. Derfor krav til type-B eller tilsvarande, feks ein ny modell "type-EV" som er forenkla men spesiellt tilpassa elbillading.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

kodax

Aha, ser nå at det står "B-karakteristikk, A-type". Jeg må altså få elektrikkeren til å bytte til feks denne:https://elby.no/jordfeilautomat-type-b-elbil-lader-16a-30ma-4mod-ga-1631002.html, som både er type B og har b-karakteristikk.
Det er endel ekstra plass i sikringsskapet. Vil en slik passe inn på samme skinne som er der allerede, eller må det gjøres en større jobb i skapet?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

KjellG

Nederst til venstre står C16A. Dette er en jorfeilautomat type B med C-karakteristikk.
(De skulle aldri omtalt jordfeilbryter med type A og type B. Mange som misforstår, også elektrikere!)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA