Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høyde på Model S med luftfjæring

Startet av martinho89, søndag 17. november 2019, klokken 23:52

« forrige - neste »

martinho89

Noen som vet forskjellen i høyde på Model S med metallfjæring vs. luftfjæring på høy? Altså bakkeklaring.
Leste et rykte om at maxhøyde ("very high") på luftfjæring kun er 1 cm høyere enn metallfjæring?

Motorwatt

Model S

Coil
5.65 (14,35 cm)

Air:
6.4 (16,26 cm) Very High
6.0 (15,24 cm) High
5.1 (12,95 cm) Normal
4.8 (12,19 cm) Low
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

mthoring

Tidlig 17 S er vel lavere på coil, mener jeg å huske. 13,noe.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Muffinman

Var noe der ja. Mye skriverier om at biler levert våren 17 på stål tok nedi "over alt". Man fikk vel heller ikke kjøpt 75 med luft en periode.

mthoring

#4
Stemmer, luft var utilgjengelig som tilvalg fra ca. mai fram til slutten av juli '17 på S75(D), såvidt jeg husker. Da ble luft, premium interiør og lydanlegg standard.

Ser det ut som at bilene med stålfjæring fra den perioden har 13,4cm bakkeklaring. Mulig det gjelder alle facelift med stålfjæring?
https://elbilforum.no/index.php?topic=32967.msg583809#msg583809
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Contango

#5
Jeg prøvde en coil S75 17 modell før vi kjøpte selv og kan sverge på at den var lavere enn S75en med luft vi deretter kjøpte (i normal). Snudde på en parkering med en liten kant mellom grus og asfalt og slo nedi med coil S'en. Trodde ikke det var sant. Nytt for meg at tidligere modeller har mer bakkeklaring. Gud bedre så mange detaljer det er på disse bilene. Ikke lett for en stakkar som skal kjøpe bruktbil.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Motorwatt

#6
Hvis den var 13.45 (stål), og nå 12.95 (luft), er isåfall forskjellen ca. 5 mm. Burde ikke gjøre det store utslaget. 
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Contango

Sitat fra: Motorwatt på mandag 18. november 2019, klokken 10:22
Hvis den var 13.45 (stål), og nå 12.95 (luft), er isåfall forskjellen ca. 4 mm. Burde ikke gjøre det store utslaget.
Bilen jeg leide var en S75 uten D. Bilen vi kjøpte var en D. Muligens ligger det noe der.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Muffinman

#8
Forskjellen blir større ved at bilen med luftfjæring holder konstant bakkeklaring når man laster opp med personer og gods, mens den med stålfjærer siger sammen. Den siste vil også sige noe etterhvert som fjærene blir eldre.

MyMuffin

Sitat fra: martinho89 på søndag 17. november 2019, klokken 23:52
Noen som vet forskjellen i høyde på Model S med metallfjæring vs. luftfjæring på høy? Altså bakkeklaring.
Leste et rykte om at maxhøyde ("very high") på luftfjæring kun er 1 cm høyere enn metallfjæring?

Model S har sakte men sikkert blitt "senket" med årene fra fabrikk (kanskje ett forsøk på å gjøre bilen mer effektiv?).

i 2014 ble model S (60) levert med 161mm bakkeklaring i 2017.
i 2017 så mener jeg å huske enten 134mm eller 127mm som bakkeklaring (75D).

Så er du på jakt etter bruktbil så bør dette være med i vurderingen.

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

1000kwh

Mener luftfjæring bør være eneste alternativet. Det gir så utrolig mye for denne bilen!

Med stålfjærer som bør du få en god rabatt ved bruktkjøp. Mer enn hva luft kostet da det var et tilvalg.

Sandvika

Sitat fra: 1000kwh på mandag 18. november 2019, klokken 12:01
Mener luftfjæring bør være eneste alternativet. Det gir så utrolig mye for denne bilen!

Med stålfjærer som bør du få en god rabatt ved bruktkjøp. Mer enn hva luft kostet da det var et tilvalg.
Å eie bil med luft er digg de første 5årene. De neste 5årene er det en tikkende bombe om ikke Tesla har klart å knekke en kode som Audi, Mercedes eller Range Rover ikke har klart å knekke.

Muffinman

For så gamle biler er det nok Continental som må ha løst problemet, for det er de som er leverandører av luftfjæringssystemet. Fra facelift er det vel Firestone.

Det er mange tikkende bomber på TMS, og luftfjæringen er langt fra den som bekymrer meg mest :)

Hodetelefoner

Støtdempere er ifra samme leverandør uansett. Bilstein.
Ikke noe tikkende bombe. Ny belg koster ifra 400kr. Byttes på 15-20 min.

Sandvika

Sitat fra: Hodetelefoner på mandag 18. november 2019, klokken 18:10
Støtdempere er ifra samme leverandør uansett. Bilstein.
Ikke noe tikkende bombe. Ny belg koster ifra 400kr. Byttes på 15-20 min.
Og pumpe?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA