Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er offentlig lading så dyrt?

Startet av Vesel, søndag 17. november 2019, klokken 20:23

« forrige - neste »

Roy Aasen

Nå har jo veldig mange flere biler i heimen, bla hos oss. Vi har testet og forløpig så har vi gitt opp elbil på langtur og kjører diesel istedet.
Har kjørt langt nok med elbil og irritert meg nok over bortkastet (lade-) tid og høye laderegninger. (Vittig nok så lader jeg billigere i Tyskland enn her på berget)

Har du bare en bil...så er det vel bare å bite i seg og lade til det det koster.

Mulig det blir bedre med Polestar, menb jeg tviler....og nei,Tesla kommer ikke på tale

Lars C. Krogenæs

#16
Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 19. november 2019, klokken 13:01
Effekttariffen gjeldende er vel rundt kr. 50/kW/måned ?
Det vil seie kr. 30000/år for ein ladestasjon på 50kW.
Med 5% utnyttelse av den er dette ca. 75 øre pr. kWh
Med 25% utnyttelse av den er dette ca. 25 øre pr. kWh
Så ikkje ubetydelig nei, og meir enn eg trudde.

Nå kjem del vel ny effektariff seinere som skal vera variabel i forhold total belastning i nettet.

Effektavgiften hos Hafslund, som har middels avgifter, ligger på 1147 kr per kW i snitt gjennom året.
https://www.hafslundnett.no/artikkel/Nettleiepriser-for-bedriftskunder
Dvs. 57.350kr4779  i måneden i snitt (inkl. mva) for en 50kW lader.
(En 150kW lader har da i teorien 3 ganger så høy effektavgift).

Dermed kan du nesten doble effektavgiften i regnestykket over. 

God tur!

Lars CK
Circle K
(Edit: Effektavgiften på 50kW er i snitt 4779kr per mnd per kW.)
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Ingeniøren

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 19. november 2019, klokken 14:01
Eg har i mange år hatt 2 biler (+ kona sin) kun for holde kostnadene nede (liten kassebil + stor 4WD)
Skifta så til elbil og kunne klare meg med ein (da denne har hengerfeste og ladenettverk).
Men om eg ikkje hadde hatt ladenettverket hadde eg heller kjøpt ein billig elbil og hatt diesel til å dra henger med og kjøre på tur med, da hadde denne blitt brukt ca. 50% av km.
Har ein kollega med I-Pace og han kjører ikkje ut av fylket med denne grunna mangel på ladestasjoner, håplause betalingsløysingar og dyr den strumen ein får kjøpt.

Såg to stakkarar flytta bilen fra ladestasjon til ladestasjon i forsøk på å få nokre kWh inn på I-Pacen sin i går ettermiddag, ingenting fungerte.

Eg har aldri hatt problem med å fylle fossillt drivstoff, men ladestasjoner må komme ein lang vei før eg vil våge å kjøpe nok uten ladenettverk til litt lengre turer men det er jo høna og egget problemet.

Ser ikke helt problemet når du har en bil med 30-40 mil rekkevidde, men de laderne var sikkert Fortum Efacec 50kW og de funger ikke med I-Pace. Var borti problemet i sommer da de hadde denne typen både på Rødberg og Rjukan på en rundtur jeg hadde.

Rapporterte inn til Fortum og Jaguar. Fortum sa de ikke kunne gjøre noe og Jaguar har ikke svart - kjent problem som ingen ser ut til å ville fikse...men ikke det helt store problemet som sagt  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rollep

Sitat fra: cra på tirsdag 19. november 2019, klokken 13:12

Sitat fra: Rollep på tirsdag 19. november 2019, klokken 12:30
Allerede nå er det billigere å dra på tur med en dieselbil og man hører alt oftere folk som snakker om å gå tilbake til bensin eller dieselbil.
Men da må folk stikke fingeren i jorda og regne litt på hva de gjør mest; langkjøring eller hverdagskjøring? Kostnadene over et helt år vil nok for de aller fleste komme gunstig ut med elbil selv om det koster litt ekstra på en og annen langtur. Du kan jo bare drømme om samme dieselforbruk på småkjøringa hjemme som du har på lengre turer.
Selv har jeg flest mil på langkjøring, samme med mange jeg kjenner. Hjemmelading er kanskje billig hvis man har enebolig, men hvis man bor i sameie med ladeanlegg blir det ikke så billig at det gjør noe. Ifjor kom regningen på ca. 2,15 kroner/kWh og tviler på at den blir mindre i år. Så er det bare å se frem til strømleverandøren innfører effektavgift på toppen av det hele, da tenker jeg vi har det gående :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Siggen

Sitat fra: Rollep på tirsdag 19. november 2019, klokken 12:30


Kan heller ikke skjønne hvorfor selskap som Lyse / BKK må ligge i pristoppen, de eier jo både kraftverk, nett og annen infrastruktur.

Men du blander sammen 3 juridiske enheter som kun har samme fornavn grunnet deres eiere vil det. Tar du vekk eierstrukturen bak så er de og opptrer og skal være som 3 forskjellige juridiske enheter som om de ikke hadde noen tilknytning til hverandre ref Energiloven. Slik har det vært siden 90tallet.

Nå blir dette strammet ytterligere inn og Nettselskapene(i denne omgangen) må de neste 2 årene bruke nærmere 1-1,5 mrd NOK på enda tydeligere selskapsmessig skille. Skifte logo, navn, klær, skilt, maler osv. Uten at det bidrar til merverdi eller bedre nett for nettkundene annet enn høyere nettleie.

Rævedilter

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 19. november 2019, klokken 16:13
Ser ikke helt problemet når du har en bil med 30-40 mil rekkevidde, men de laderne var sikkert Fortum Efacec 50kW og de funger ikke med I-Pace. Var borti problemet i sommer da de hadde denne typen både på Rødberg og Rjukan på en rundtur jeg hadde.

50 kW? I-pace lover jo 100kW?
Nå er nok du (og eg) over middels interessert i elbiler og hadde sikkert lagt ein plan kor ein skal lade før ein kjører på langtur (iallefall må eg gjere det), han kollegaen min ville vel aldri drømt om det, tviler på han har ein einaste app på telefon han bruker, skal elbil erstatte fossil må den være like enkel å ta på lengre turer, ladestasjonene må stå like tett som bensinstasjonene og være ledige og ha nok effekt. I dag er det 33 ladestasjoner med 150kW eller over - i heile landet, dvs,. skal du lade der må du kjøre mellom de. Heilt håpløst så langt iallefall og kun for spesielt intresserte er mi meining.

Det er 1700 bensinstasjoner i landet med iallefall 4-5 pumper kvar.

Rævedilter

#21
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 19. november 2019, klokken 14:59
Effektavgiften hos Hafslund, som har middels avgifter, ligger på 1147 kr per kW i snitt gjennom året.
https://www.hafslundnett.no/artikkel/Nettleiepriser-for-bedriftskunder
Dvs. 57.350kr i måneden i snitt (inkl. mva) for en 50kW lader.
(En 150kW lader har da i teorien 3 ganger så høy effektavgift).

Dermed kan du nesten doble effektavgiften i regnestykket over. 

God tur!

Lars CK
Circle K

Interessant å få faktiske beløp på bordet, takk skal du ha.
Effektleddet vert i praksis opp mot alle ladere innkobla eller? (søndag ettermiddag når alle skal heim)
Du skulle ikkje vite noko om utnyttelse av ladestasjonene i %?
Ut fra det eg ser (visuelt) når eg er i nærheten  kan det ikkje være særlig høgt, 5-10% kanskje?
Trur ikkje Tesla ligg særleg høgare med sine heller, 10% av strømmen til bilene blir ladet på på Tesla sine ladestasjoner.

Tesla levererte 72GWh i juli, dette er rundt 5000 kWh pr. lader i måneden med 14000 ladepunkt, det er rundt  7 kW i snitt....
og med 150kW effektariff pr. ladepar blir det nok ein del der ja.

Lars C. Krogenæs

Ser at regnestykket jeg la ut tidligere er fullstendig galt.
Effektavgiften er på 1147 kr per kW i snitt for et helt år, eller 95,58kr per mnd. Det gir en teoretisk effektavgift på 4779 per mnd, for en 50kW lader.

Har ikke tall på utnyttelse, og hvis jeg hadde hatt det, ville jeg nok ikke delt dem, da man må ha visse hemmeligheter innad i selskapet :o

Men tenk at de ikke blir brukt mellom 23.00 og 07.00, da er vi nede i et teoretisk belegg på max. 66%.
Så er det kanskje ikke så ille at man tenker at de blir brukt et kvarter hver time på dag og kveldstid. Da er vi nede i et belegg på 16%. Dette tilsvarer 4 timer per dag, eller 600kr hvis ladingen kostet 2,50 per minutt.

Effektavgiften utgjør så 4779/31=155kr per dag. Dvs. at man sitter igjen med 445kr til "vanlig strøm. Hvis bilen har ladet med 45kW i snitt, har vi i løpet av 4 timer tatt ut 270kW. Deler vi 445kr på 270kwt får vi en kilowattpris på 1,64kr kWt.

Regner vi 1 krone i strøm og avgifter (uten effektavgift), sitter man igjen med 172kr i "overskudd" etter at strømmen er betalt.

Regner vi med utgifter på 500.000kr per 50 kW ladestasjon i snitt, tar det 2906 dager (8år) før ladestasjonen er nedbetalt. Tenker vi at det så er endel driftskostnader, avgifter til kortselskapene på noen prosent etc, så blir det ikke mye å fordele som utbytte...



Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Rævedilter

#23
Så feil var det ikkje at eg ikkje forstod det.
Effektleddet på kr 50/Kw/mnd eg la inn var BKK sitt (ca. verdier).
Om Tesla sitt snittbruk på 7 kW er snittet også i Norge blir dette 14*24*30= ca. 10000 kWh (pr. ladepar) pr. måned og med 150*50 i effektledd (kr 7500/mnd)  blir effektleddet kr. 0,75 kr/kWh.
Så dette er nok tap hittil for Tesla, men dei selger jo biler på det, og det er mulig det blir sjølvbærande på sikt.

Trekkoppbil

Nå kjenner jeg ikke hvor stort AC-forbruk en 50kw lader har, men jeg vil anta at det er i størrelsesorden 60kw. Effektavgiften blir da:
60kw*95,58kr/kw/mnd=5735kr/mnd=188kr/dag

Selger du lading til 2kr/min ex moms, så vil de første 94 minuttene du selger hver dag, gå til å dekke effektavgift.

Har du en lader i grisgrent strøk som ikke selger så mye som 94 minutter dag, så kan økonomien bli dårlig.

Nå skal du ha ganske stor uflaks om en lader kjører full effekt ett helt timesintervall i løpet av måneden. Mange biler lader 50kw kun noen få minutter før effekten går ned, og gjennomsnittelig ladeffekt her i landet ligger vel på 30 eller 31 kw. Dessuten går det noen minutter i vekslinger mellom biler som skal lade.

Teoretisk sett kan det komme en bil med stort batteri ved en hel time, og som kjører laderen med full effekt til neste hele time. Kunden betaler i 120kr+mva for timen, mens det fører til at ladeoeratøren når max effektavgift på 5735kr den måneden.

Magnus Hansen

Mye snakk om effekttariff per lader, men vil den ikke regnes ut fra hele installasjonen? Det vil vel hjelpe litt. Enda sjeldnere at alle laderne går for fullt samtidig

Thomas Parsli

Hvis det er så lukrativt å drive ladestasjoner som enkelte påstår -hvorfor er det ikke flere som gjør det?

Hvorfor vil så få bli rike?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Rævedilter

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 20. november 2019, klokken 11:26
Mye snakk om effekttariff per lader, men vil den ikke regnes ut fra hele installasjonen? Det vil vel hjelpe litt. Enda sjeldnere at alle laderne går for fullt samtidig
Den timen i måneden med høgast forbruk er den som brukes til å berekne effektavgift, så søndag ettermiddag vil det nok for mange være ein topp, men om dette er 80 eller 90% veit eg ikkje, men relativt høgt er det nok.

Trekkoppbil

Jeg antar at kostnadsbildet for Teslas  er forskjellig fra andre hurtigladeoperatører.
Tesla har samlet ladere i få klynger med mange ladere på hvert sted, og med homogen utstyrsmasse.
Andre operatører har spredt laderene på småklynger med 1-3 ladere hvert sted, og ladere av ulike modeller fra ulike fabrikat.
Manglende problemhåndtering kan også gi høye kostnader:
Det ser ikke bra ut når kundene stadig må ringe operatøren for å forespørre restart av ladere. Operatøren bør heller oppdage feil sjølv, og iverksette feilretting på egenhånd, og forhindre at feilen oppstår flere ganger. Det er bare første hendelse av en gjengangerfeil som bør meldes av kunden. Deretter bør operatøren kunne overvåke påfølgende hendelser og varsle kundene om utfall.

jkirkebo

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 20. november 2019, klokken 11:26
Mye snakk om effekttariff per lader, men vil den ikke regnes ut fra hele installasjonen? Det vil vel hjelpe litt. Enda sjeldnere at alle laderne går for fullt samtidig

Det skjer nok titt og ofte på utfartsdager. Jeg var i Gjøvik og ladet utenfor CC i går, der er det 3 hurtigladere. Alle 3 var opptatt når jeg ankom, så vi måtte vente i 7-8 minutter. Etter at jeg hadde ladet i 72 minutter var fortsatt de to andre opptatt, da av andre biler. Og det på en helt vanlig tirsdag ettermiddag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA