Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er offentlig lading så dyrt?

Startet av Vesel, søndag 17. november 2019, klokken 20:23

« forrige - neste »

Vesel

Inspirert av denne tråden.

Tesla klarer å gå i 0 ved å ta 1,70 kr per lada kWh. Faktisk levert effekt blir enda billigere. Så hvorfor klarer ikke Grønn kontakt og Fortum det? De tar en vesentlig høyere pris, 1,25 kr per minutt + 2,90 kr per kWh hos GK og 2,75 kr per minutt hos Fortum. Under ideelle forhold der man hele tiden lader med 50 kW, max effekt, blir da kWh-prisen henholdsvis 4,40 og 3,30 kr. Type 2-lading og schuko-lading er like dyrt eller dyrere. Likevel er verken Grønn kontakt eller Fortum lønnsomme.  Hvordan har dette seg? De får jo til og med subsidier for å bygge ladere, etter hva jeg har forstått, som Tesla neppe gjør siden deres ladere ikke er tilgjengelige for alle. Fortum har ellers en interessant vri på loven om tilbud og etterspørsel ved at de økte prisen for lading da det ble for mange ladere i forhold til bruken mellom Ålgård og Mandal, som jeg tror bare kan ha gitt mening ved prissamarbeid. GK økte jo prisene tilsvarende ett år senere, men da for alle deres ladere.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

sjokomelk

Kort forklart - Tesla har tjent grovt med penger på deg allerede. Fortjenesten isolert sett per bil (salgspris minus materialer og arbeid) er skyhøy sammenlignet med andre bilprodusenter. Så de trenger ikke ta så mye betalt for å dekke strømkostnadene. Du har allerede betalt investeringskostnaden i Supercharger-nettverket med å kjøpe bilen.
Fortum og Grønn Kontakt har aldri tjent ei krone på deg før du kommer og plugger inn ledningen i bilen din. De må ha betalt for investeringen sin i tillegg til strømkostnaden.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Vesel

Joda, men det forklarer ikke hvorfor ikke GK og Fortum ikke i det minste går break even med de høye prisene sine. Bare dersom Tesla taper grovt på å bygge og drifte superchargerne gir det mening. "Tesla is committed to ensuring that Supercharger will never be a profit center." er policyen deres. Det sier riktig nok ikke at de ikke taper stort på dem, men jeg forventa da at 1,70 kr var break even-prisen deres, superchargerne sett isolert fra resten av virksomheten.

For øvrig vil jeg gjerne se tall på at Tesla tar en høyere fortjeneste enn andre bilprodusenter. Tesla har jo hatt store problemer med å gjøre basisutgaven av Model 3 lønnsom, så vi venter ennå på Model 3 SR til $35,000.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

jkirkebo

Sitat fra: Vesel på søndag 17. november 2019, klokken 21:32
Joda, men det forklarer ikke hvorfor ikke GK og Fortum ikke i det minste går break even med de høye prisene sine. Bare dersom Tesla taper grovt på å bygge og drifte superchargerne gir det mening. "Tesla is committed to ensuring that Supercharger will never be a profit center." er policyen deres. Det sier riktig nok ikke at de ikke taper stort på dem, men jeg forventa da at 1,70 kr var break even-prisen deres, superchargerne sett isolert fra resten av virksomheten.

For øvrig vil jeg gjerne se tall på at Tesla tar en høyere fortjeneste enn andre bilprodusenter. Tesla har jo hatt store problemer med å gjøre basisutgaven av Model 3 lønnsom, så vi venter ennå på Model 3 SR til $35,000.

1,70 er nok break-even på drift, uten at man regner med investeringskostnadene. De dekkes opp av bilsalget.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Sitat fra: sjokomelk på søndag 17. november 2019, klokken 21:11
Kort forklart - Tesla har tjent grovt med penger på deg allerede. Fortjenesten isolert sett per bil (salgspris minus materialer og arbeid) er skyhøy sammenlignet med andre bilprodusenter. Så de trenger ikke ta så mye betalt for å dekke strømkostnadene. Du har allerede betalt investeringskostnaden i Supercharger-nettverket med å kjøpe bilen.
Fortum og Grønn Kontakt har aldri tjent ei krone på deg før du kommer og plugger inn ledningen i bilen din. De må ha betalt for investeringen sin i tillegg til strømkostnaden.
Tesla har vel ikke tjent så grovt siden de har gått med underskudd i maaaange år og har kun noen få kvartaler med overskudd. Marginen på bilene har blitt bedre etterhvert, men det er helt feil å legge det frem som de tar inn ekstreme summer på driften sin.
Det de har gjort er å legge tilrette for å tjene penger etterhvert, men de har ikke planer om å tjene penger på lading, det er en helhetlig pakke for å fremme elektrisk fremdrift og det er ingen som ikke anerkjenner at dette (ladenettverket) er en genial måte å komme seg inn på markedet.

GK og Fortum har planer om å tjene penger (sammen med Ionity m.fl) og må derfor nødvendigvis ta mer, og det må nødvendigvis være dyrere å drifte et meget stort nett med enkeltstående eller få ladere for noen få biler enn å ha store ladeparker for en stor flåte.

sjokomelk

Sitat fra: jkirkebo på søndag 17. november 2019, klokken 21:55
1,70 er nok break-even på drift, uten at man regner med investeringskostnadene. De dekkes opp av bilsalget.
Det høres veldig riktig ut at det dekker drift. Og som du sier har jo Tesla har historisk sett tatt 10.000 (?) kroner fra salgsprisen på bilen for tilgang til Supercharger-nettverket. Og de har solgt ganske mange tusen biler på verdensbasis etterhvert. Hvis man sier at de har solgt 400.000 Model 3 til dags dato, hvor hver av disse bidrar med 10.000 kroner, så har de dratt inn 4 milliarder kroner fra disse alene til å bruke på hurtigladere. I tillegg kommer Model S og X som også har bidratt med mye penger.

Hadde Fortum kunnet ta betalt 10k fra alle som har kjøpt elbil i Norge, så hadde nok de også hatt mye penger til å kunne investere i utstyr og hadde nok drevet butikken i pluss.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

sjokomelk

Sitat fra: knut.aulie på søndag 17. november 2019, klokken 21:59
Tesla har vel ikke tjent så grovt siden de har gått med underskudd i maaaange år og har kun noen få kvartaler med overskudd. Marginen på bilene har blitt bedre etterhvert, men det er helt feil å legge det frem som de tar inn ekstreme summer på driften sin.
Det de har gjort er å legge tilrette for å tjene penger etterhvert, men de har ikke planer om å tjene penger på lading, det er en helhetlig pakke for å fremme elektrisk fremdrift og det er ingen som ikke anerkjenner at dette (ladenettverket) er en genial måte å komme seg inn på markedet.
Fortjenestemarginene på bilene er veldig høy sammenlignet med andre bilprodusenter. Men selskapet har ikke tjent penger, da de putter all fortjeneste de gjør på bilene inn i andre investeringer i bedriften.
https://www.latimes.com/business/story/2019-07-23/teslas-anemic-high-margin-model-sales-extends-profit-struggle
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

automat

Vi vet ingen ting om inntektene fra superladerne klarer å dekke driftsutgiftene. Jeg tviler.

Vi vet heller ingen ting om hvor stor del av kjøpsprisen til en Tesla som settes av for å dekke superladerkostnader.

Man måtte betale ekstra for tilgang til superladere på de første S60. Men vi vet ikke om den prisen (13.800kr?) dekket den reelle kostnaden, eller om den var satt av markedsmessige grunner.

Isloert sett tror jeg superlading er et gedigent tapsprosjekt for Tesla. Men at de ser det som en så viktig del av det å ha elbil, at de går «all in» for å få fornøyde kunder.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Counterpointer

En ting som gjør offentlig lading dyrt er effektariff. Det er toppeffekt som trengs på et ladested som avgjør prisen, selve kilowattprisen er nesten uvesentlig.

Vesel

#9
Testa Circle Ks lynlading for første gang på Lier i dag. 2,80 kr per min ut november og opp til 150 kW gir en teoretisk kWh-pris på 0,89 kr, så grei pris det selv om jeg bare fikk halve ladehastigheten.

Først stoppa ladinga etter 1 minutt og 1,1 kWh levert. Ved andre oppstart lada den helt til jeg avslutta ladinga. Totalt 10,1 kWh lada over 7 min til en pris på 22,40 kr. Lada vel med 70-80 kW. Var 32% på batteriet og bilen hadde stått i 10-15 min og kjølt seg ned før jeg starta ladinga. Pussig at ladinga var raskere i begynnelsen da, enn på slutten, da jeg var oppe i 44% SOC. Circle Ks lynlading er tydeligvis ikke like raskt, billig, enkelt og problemfritt som supercharging, men er ihvertfall betraktelig bedre enn de stusselige 11,0 kWh for 52 kr jeg fikk hos Grønn kontakt i forgårs. 👍
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Lars C. Krogenæs

Husk at det er bilen som avgjør hva hastigheten på laderen skal være, opp til det ladestasjonen kan levere.

"Jeg kjøpte dekk merket med ZR og da en toppfart over 240km/t. Likevel får jeg ikke bilen opp i høyere hastighet enn 130!"

Dette er fryktelig vanskelig å forstå.

Hva bilen tar imot er en hemmelig formel mellom batterinivå og batteritemperatur, som bare bilprodusenten har kontroll på. Dermed opplever vi (Circle K) at folk som bor i nærheten av Økern alltid får lav hastighet, mens de får mye høyere ladehastighet på Grelland.

Så onn topic:

En kilowattpris på 1,70 ligner mye på prisen på strøm+nettleie+effektavgift+offentlige avgifter. I hvertfall på ladestasjoner som blir mye og jevnt brukt. For ladestasjoner med 8 høye topper (noen timer fredager og søndager) er utgiftene til strøm per kWt mye høyere.

Så kommer investeringskostnaden på ca. 1 mill per ladestasjon, samt drift, kundeservice, lisenser +++. Egentlig er dagens priser rå-billig.

Lars CK
Circle K
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Rollep

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 19. november 2019, klokken 09:07En kilowattpris på 1,70 ligner mye på prisen på strøm+nettleie+effektavgift+offentlige avgifter. I hvertfall på ladestasjoner som blir mye og jevnt brukt. For ladestasjoner med 8 høye topper (noen timer fredager og søndager) er utgiftene til strøm per kWt mye høyere.

Så kommer investeringskostnaden på ca. 1 mill per ladestasjon, samt drift, kundeservice, lisenser +++. Egentlig er dagens priser rå-billig.

Lars CK
Circle K
Hvis dette er tilfelle må myndighetene snarest gjøre noe med effekttariffer og andre avgifter ellers ser jeg ingen fremtid for «elektrifisering av bilparken» prosjektet. Allerede nå er det billigere å dra på tur med en dieselbil og man hører alt oftere folk som snakker om å gå tilbake til bensin eller dieselbil.

Kan heller ikke skjønne hvorfor selskap som Lyse / BKK må ligge i pristoppen, de eier jo både kraftverk, nett og annen infrastruktur.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Rævedilter

Effekttariffen gjeldende er vel rundt kr. 50/kW/måned ?
Det vil seie kr. 30000/år for ein ladestasjon på 50kW.
Med 5% utnyttelse av den er dette ca. 75 øre pr. kWh
Med 25% utnyttelse av den er dette ca. 25 øre pr. kWh
Så ikkje ubetydelig nei, og meir enn eg trudde.

Nå kjem del vel ny effektariff seinere som skal vera variabel i forhold total belastning i nettet.


cra

Sitat fra: Rollep på tirsdag 19. november 2019, klokken 12:30
Hvis dette er tilfelle må myndighetene snarest gjøre noe med effekttariffer

Utvilsomt!

Sitat fra: Rollep på tirsdag 19. november 2019, klokken 12:30
Allerede nå er det billigere å dra på tur med en dieselbil og man hører alt oftere folk som snakker om å gå tilbake til bensin eller dieselbil.

Men da må folk stikke fingeren i jorda og regne litt på hva de gjør mest; langkjøring eller hverdagskjøring? Kostnadene over et helt år vil nok for de aller fleste komme gunstig ut med elbil selv om det koster litt ekstra på en og annen langtur. Du kan jo bare drømme om samme dieselforbruk på småkjøringa hjemme som du har på lengre turer.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rævedilter

Eg har i mange år hatt 2 biler (+ kona sin) kun for holde kostnadene nede (liten kassebil + stor 4WD)
Skifta så til elbil og kunne klare meg med ein (da denne har hengerfeste og ladenettverk).
Men om eg ikkje hadde hatt ladenettverket hadde eg heller kjøpt ein billig elbil og hatt diesel til å dra henger med og kjøre på tur med, da hadde denne blitt brukt ca. 50% av km.
Har ein kollega med I-Pace og han kjører ikkje ut av fylket med denne grunna mangel på ladestasjoner, håplause betalingsløysingar og dyr den strumen ein får kjøpt.

Såg to stakkarar flytta bilen fra ladestasjon til ladestasjon i forsøk på å få nokre kWh inn på I-Pacen sin i går ettermiddag, ingenting fungerte.

Eg har aldri hatt problem med å fylle fossillt drivstoff, men ladestasjoner må komme ein lang vei før eg vil våge å kjøpe nok uten ladenettverk til litt lengre turer men det er jo høna og egget problemet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA