Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Matrix headlights

Startet av Scoob98, søndag 17. november 2019, klokken 10:24

« forrige - neste »

Scoob98

Hei,
Ser at man kan velge mellom de vanlige matrix headlights oppgradering og signature matrix headlights, hva er forskjellen? Jeg vil gjerne ha det fineste man kan få som oppgradering når det kommer til headlights.

Chimp

Hvor ser du det? Det er kun 1 matrix lys.
"Matrix LED hovedlys med signatur kjørelys"

De to andre valgene er premium led (ikke matrix) og led (ikke matrix og ikke signatur kjørelys

Scoob98

Sitat fra: Chimp på søndag 17. november 2019, klokken 12:30
Hvor ser du det? Det er kun 1 matrix lys.
"Matrix LED hovedlys med signatur kjørelys"

De to andre valgene er premium led (ikke matrix) og led (ikke matrix og ikke signatur kjørelys

Ah kan vær jeg så feil. Men det er verdt å gå for signatur?

Øyvind.h

#3
Med standard lys har du ikke automatiske fjernlys. Dvs du må bende opp/ned manuelt. Korrigert - feil info fra selger.
Jeg har ikke kjørt noen bil som håndterer automatiske fjernlys veldig bra, så etter mitt syn ingen krise.

Automatikken blender som oftest ned tidlig/feil/steder jeg ville kjørt med fjernlys på, og for sent når du passerer møtende biler.

Med andre ord - matrix (som fjerner flere av nedblendingsfeilene) eller helt standard lys ville vært mine to alternativer. Mellomtingen gir ikke nok, med mindre prisen er veldig rimelig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Scoob98

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 17. november 2019, klokken 16:22
Med standard lys har du ikke automatiske fjernlys. Dvs du må bende opp/ned manuelt.
Jeg har ikke kjørt noen bil som håndterer automatiske fjernlys veldig bra, så etter mitt syn ingen krise.

Automatikken blender som oftest ned tidlig/feil/steder jeg ville kjørt med fjernlys på, og for sent når du passerer møtende biler.

Med andre ord - matrix (som fjerner flere av nedblendingsfeilene) eller helt standard lys ville vært mine to alternativer. Mellomtingen gir ikke nok, med mindre prisen er veldig rimelig. På nordic modellen er automatiske fjernlys inkludert.

Trodde man fikk signature med nordic modellen? Skal snakke me forhandleren, er veldig stor fan av matrix lysene og vil gjerne gå får signature, trenger ikke automatisk fjernlys.

Øyvind.h

Sitat fra: Scoob98 på søndag 17. november 2019, klokken 16:38
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 17. november 2019, klokken 16:22
Med standard lys har du ikke automatiske fjernlys. Dvs du må bende opp/ned manuelt.
Jeg har ikke kjørt noen bil som håndterer automatiske fjernlys veldig bra, så etter mitt syn ingen krise.

Automatikken blender som oftest ned tidlig/feil/steder jeg ville kjørt med fjernlys på, og for sent når du passerer møtende biler.

Med andre ord - matrix (som fjerner flere av nedblendingsfeilene) eller helt standard lys ville vært mine to alternativer. Mellomtingen gir ikke nok, med mindre prisen er veldig rimelig. På nordic modellen er automatiske fjernlys inkludert.

Trodde man fikk signature med nordic modellen? Skal snakke me forhandleren, er veldig stor fan av matrix lysene og vil gjerne gå får signature, trenger ikke automatisk fjernlys.
Ja signaturlys er inkludert i nordic modellen og da får du automatiske fjernlys. Men ikke matrix.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Scoob98

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 17. november 2019, klokken 16:45
Sitat fra: Scoob98 på søndag 17. november 2019, klokken 16:38
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 17. november 2019, klokken 16:22
Med standard lys har du ikke automatiske fjernlys. Dvs du må bende opp/ned manuelt.
Jeg har ikke kjørt noen bil som håndterer automatiske fjernlys veldig bra, så etter mitt syn ingen krise.

Automatikken blender som oftest ned tidlig/feil/steder jeg ville kjørt med fjernlys på, og for sent når du passerer møtende biler.

Med andre ord - matrix (som fjerner flere av nedblendingsfeilene) eller helt standard lys ville vært mine to alternativer. Mellomtingen gir ikke nok, med mindre prisen er veldig rimelig. På nordic modellen er automatiske fjernlys inkludert.

Trodde man fikk signature med nordic modellen? Skal snakke me forhandleren, er veldig stor fan av matrix lysene og vil gjerne gå får signature, trenger ikke automatisk fjernlys.
Ja signaturlys er inkludert i nordic modellen og da får du automatiske fjernlys. Men ikke matrix.


Aaaaah nå skjønner jeg, signatur er ikke matrix.. men hvorfor koster signatur mer? Er det PGA fjernlys?

Chimp

Må korrigere dere litt her. Standardlysene har jeg selv. De har automatiske fjernlys og funker veldig bra, skrur seg av og på helt av seg selv. Du har ikke signaturlys, altså J-blade foran og blinklys bak som "beveger seg": du har kun vanlige blinklys.
Lysstyrken skal være enda bedre med premium led da denne har flere lys. Så hvis du kjører mye utenfor byene i tussmørket er dette en god oppgradering.
Hadde jeg valgt igjen ville jeg valgt matrix. Da har du signaturlysene (som jeg bryr meg 0 om) men også kraftigste lyspakke som også har "konstant fjernlys" med dimming av flere biler på en gang. Dvs den dimmer ned på venstre side hvis du møter en bil, men fortsetter å lyse rett frem samt utover mot høyre.
Godt lys er viktig og fremtiden er pr i dag matrix. Min neste bil skal ha det eller bedre.

Øyvind.h

Sitat fra: Chimp på søndag 17. november 2019, klokken 17:15
Må korrigere dere litt her. Standardlysene har jeg selv. De har automatiske fjernlys og funker veldig bra, skrur seg av og på helt av seg selv. Du har ikke signaturlys, altså J-blade foran og blinklys bak som "beveger seg": du har kun vanlige blinklys.
Lysstyrken skal være enda bedre med premium led da denne har flere lys. Så hvis du kjører mye utenfor byene i tussmørket er dette en god oppgradering.
Takk for korreksjonen. Det var selgeren hos Jag som fortalte at jeg måtte ha premium LED for å få automatiske fjernlys og at matrix var enda et steg opp. Det hender selgere tar feil, men det er det som er bra med forum for mer inngående diskusjon :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

Veldig fornøyd med Matrix lysene. Du har full belysning selv om du møter biler eller har bil foran. Lysene dimmer ned kun det område som møtende/forankjørende befinner seg i. Stor sikkerhets betydning dette.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

4Matic Fanatic

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 17. november 2019, klokken 17:19
..Det var selgeren hos Jag som fortalte at jeg måtte ha premium LED for å få automatiske fjernlys og at matrix var enda et steg opp...
Well, siste del stemmer, men automatiske fjernlys har basisutgaven også, jeg har selv en S med standard LED og den har automatisk dimming/fjernlys.

Så får du signatur (J-lysene) på Premium LED, og til slutt kommer Matrix som i tillegg gir animerte blinklys.

JohnPGriff

Hvis du kjøre mye på motorvei eller lands vei som har ingen veibelysning Matrix lysene er greit å ha. Problem er hvis det er veibelysning, fjernlys er slått av automatisk. I min mening de er konfigurert feil og er for følsom. Hvis det er ingen vebelysning fjernlys varsling er på men ikke for hastigheten er >42km. En annnen "irritasjon er hvis farten synker til under 30km fjernlys er automatisk slått av og kommer på igjen når du er over 42km. På vei til hytte er det en del skarpe sving, fjernlys var automatisk slått av, til slutt endt opp å bruke manual instilling få å få fjernlys på hele tiden.
Jeg forventer Premium led som bare har automatisk av og på av fjernlys, har de samme begrensning som jeg har opplevd med matrix lys. Du må velge minst en SE hvis du ønske Matrix med en tilleg av 7700,-

E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

JorgenM

Sitat fra: JohnPGriff på mandag 18. november 2019, klokken 10:13
Du må velge minst en SE hvis du ønske Matrix med en tilleg av 7700,-
Nei, Matrix LED får man selvsagt som tilvalg på S også (slik jeg har)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

JohnPGriff

Beklager min feil men er 15800,-
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

chargedup

Tidligere har det vært begrensninger på utsyr som kan velges på en S. Matrix lys, sorte lister og karbonpakke kunne feks ikke velges på S. Nå (fra 2020 modell, dvs i midten av 2019?) kan man specce en S akkurat slik man vil. Tipper JohnPGriff bestilte bil (eller så på bil) før disse restriksjonene ble opphevet.

Dette ble gjort for at Jaguar skulle tjene mest mulig penger ved salgsstart, ved at man da måtte opp i SE og 50-100' mer enn S for å kunne velge det. Nå i 2019 (som salg ikke kommer av seg selv), blir teite restriksjoner som dette fjernet, samt at de kjører kampanjepriser/rentekampanjer for å stimulere salg.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA