Prøver å vekke litt liv i denne tråden, i håp om litt mere liv og røre, og diskusjoner rundt temaet, for jo mer jeg ser rundt, så begynner jeg å lure på om jeg heller skal gå for "soft shell", der toppen felles ut til en av sidene, og dobler teltarealet slik at det blir mer plass i teltet.
En fordel foruten mere plass i teltet, er at flere av disse har kortere lengde når de er sammenslått. En annen fordel er at man automatisk får "innebygd" overbygg, der man kan sette stoler og bord, og samtidig få litt skygge og litt dekning i tilfelle regn.
Her kan man og få sidevegger, og derved bedre beskyttelse fra vind og regn, og mer plass til å sette ting man ikke vil flashe at man har med, til fristelse for uærlige sjeler...
Ene ulempen er at de bygger mere i høyden, noen gir til og med en "loddrett vegg" i front, som nok gir mere luftmotstand. Soft top kan og bety mere støy under ferdsel, og disse kan kanskje gi enda mere luftmotstand.
Men hvor mye betyr dette i praksis? Snakker man mange mil, eller snakker vi kanskje 2-3 mil kortere rekkevidde? Vil bytte av dekk fra de originale koreadekkene til en type med ledende lav rullemotstand nulle ut forskjellen?
Fremdeles heller jeg mot hard shell pop up fremfor soft shell, men hører gjerne hva andre sier.