Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pop-up taktelt på Kona, noen som har erfaring med det?

Startet av RJK, søndag 17. november 2019, klokken 06:50

« forrige - neste »

RJK

Siden Kona ikke har mulighet for tilhengerkrok, og lagringsplassen er litt så som så, har jeg hatt veldig sansen for å skaffe meg et Popup taktelt til den.

Har etter endel søk sett en video (finner den ikke igjen nå) der man hadde satt et slikt telt på en Kona, og synes ikke det så ut til å bli alt for stort for den.

Egentlig hadde jeg kjøpt et slikt fra en selger som annonserte demotelt til 10 000,- kroner på Finn (sjekket og så selger var koblet til 5 firmaer), mens nytt ubrukt ville komme på ca 15 000,- så jeg brøyt min egen regel og betalte via faktura (dessverre ikke via kredittkort). Dette var i god tid før ferien slo til, og mange flere uker mer enn leveringstiden, men som dere skjønner, intet telt kom, og jeg måtte kreve å få hevet kjøpet. Selvsagt er fremdeles ingen penger returnert.

Men jeg har likevel ikke gitt opp tanken helt, så vil nok forsøke på nytt, men denne gangen skal jeg plukke det opp hos selger, og ingen penger forlater konto før jeg ser at varen er hel og pen, og klar til å lastet på taket.

Men tror ikke jeg er den eneste som har tenkt tanken med et popup taltelt i combo med denne bilen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Martin Eden jr

Er vel stort sett tyskere som drar på camping i hatt og frakk, eller? :D
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

Marius Kotsbak

Hva med maks taklast? Går ikke den der lett over det med 1-2 personer inni?
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

RJK

#4
Sitat fra: Marius Kotsbak på mandag 18. november 2019, klokken 13:30
Hva med maks taklast? Går ikke den der lett over det med 1-2 personer inni?

Maks taklast gjelder i fart, når kreftene fra luftmotstanden river og sliter i takstolper og takstativ.

Stillestående skal selve taket skal tåle langt mere, men så lenge man ikke fyller over 250 kg totalt, så skal den greit tåle det, også om man "sover" ;) litt urolig om natta.

:+1:

Sitat fra: Martin Eden jr på mandag 18. november 2019, klokken 13:23
Er vel stort sett tyskere som drar på camping i hatt og frakk, eller? :D

Åhhh...!?! Nå bestilte jeg meg nettopp dette, for å passe inn på campingplassen.

:laugh:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Prøver å vekke litt liv i denne tråden, i håp om litt mere liv og røre, og diskusjoner rundt temaet, for jo mer jeg ser rundt, så begynner jeg å lure på om jeg heller skal gå for "soft shell", der toppen felles ut til en av sidene, og dobler teltarealet slik at det blir mer plass i teltet.

En fordel foruten mere plass i teltet, er at flere av disse har kortere lengde når de er sammenslått. En annen fordel er at man automatisk får "innebygd" overbygg, der man kan sette stoler og bord, og samtidig få litt skygge og litt dekning i tilfelle regn.

Her kan man og få sidevegger, og derved bedre beskyttelse fra vind og regn, og mer plass til å sette ting man ikke vil flashe at man har med, til fristelse for uærlige sjeler...

Ene ulempen er at de bygger mere i høyden, noen gir til og med en "loddrett vegg" i front, som nok gir mere luftmotstand. Soft top kan og bety mere støy under ferdsel, og disse kan kanskje gi enda mere luftmotstand.

Men hvor mye betyr dette i praksis? Snakker man mange mil, eller snakker vi kanskje 2-3 mil kortere rekkevidde? Vil bytte av dekk fra de originale koreadekkene til en type med ledende lav rullemotstand nulle ut forskjellen?

Fremdeles heller jeg mot hard shell pop up fremfor soft shell, men hører gjerne hva andre sier.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Ser i den linkede tråden for tilsvarende tema under Kia Soul at "soft shell" gir der 20-30 % rekkevidde-reduksjon for en som har testet.

https://elbilforum.no/index.php?topic=39992.msg687877#msg687877

Slik jeg har forstått gir en vanlig takboks 10-15 % reduksjon, så en noe større boks vil kanskje bety 15-20 % for "hard shell" pop up taktelt. Noen som har testet og kan gå god for anslaget?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

#7
Sitat fra: Martin Eden jr på mandag 18. november 2019, klokken 13:23
Er vel stort sett tyskere som drar på camping i hatt og frakk, eller? :D

Kanskje det, men mitt favoritt antrekk er også hatt og frakk når vi drar på en hyggelig campingtur.  8)

Når en ser på vedlagte video ser en mange fordeler med integrert taktelt slik  som #lemmywagen har. Da slår en opp og ned teltet innefra på sekunder, og nyter godt av bilens klimaanlegg. Kan være en ide å høre med et firma som installerer slike. Ble før 2008 gjerne montert på Chrysler Voyager for å slippe avgifter.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=152422951
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

Veldig fin løsning, om en har rette bilen. Kona er dessverre alt for kort for dette, så det må nok en ekstern sak til, alternativt en bil nr. 2.

Vet de gjør ombygninger av Nissan E-NV200 i Storbritannia, med full campinginnredning og bytte til svivelsete/snurresete for passasjeren eventuelt føreren om man beholder engelsk layout ellers, samt 2-seters benk som kan slåes ut til seng.

Problemet med den er nok effektivitet, og så vidt jeg kjenner til, kommer den med max 40 kWh batterikapasitet, og rekkevidden er deretter. En slik bil bør ha minst 60 kWh tilgjengelig, da den gjerne vil kjøres litt lengde på når man er på tur.

En tanke er jo å vente til det kommer biler i klassen Vito/Caravelle/Vivaro, og det virker som det kommer noen av disse med litt mere anstendig rekkevidde. Da kan man enten bytte ut 2. seterad med tilsvarende 3-seterbenk som kan slåes ned, eller rett og slett skaffe seg en av disse camperboksene man kan sette inn bake, som inneholder sengeløsning som slåes ut over nedslått bakseterygg, eller lage egen løsning med oppfellbare sengebrisker.

De vil også være langt mer anvendelig for å montere en slik takløsning på, samt bytte til svivelseter fremme på, og få en bordløsning som kan slåes opp når man vil, og da tilby sitteløsning for 5. Det vurderes, men er dog en mulighet det blir litt over mitt budsjett. Men krysser absolutt fingrene.

https://www.tu.no/artikler/opel-kommer-med-elektrisk-varebil/456240
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA