Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dårlig sikt

Startet av Svolar, lørdag 16. november 2019, klokken 16:51

« forrige - neste »

Svolar


innvendig legger det seg ett melkehvitt lag. Dette har jeg fjernet med salmiakk. Virker som det kommer tilbake pga hva?
Vindusviskerblad vil jeg gjerne skifte på grunn av film på utsiden. Hvilke viskerblad passer?

Tom


TøddiVedder

Jeg har tynt dugglag på innsiden, som vises bra i lav sol

Solheim

Veldig vanlig på nye biler. Når sola varmer opp kupeen så damper det oljer fra dashbordet som går opp i ruta, derfor det kan være litt vanskelig å få fjernet filmen innvendig helt, isopropanol/blårens fungerer utmerket.

Svolar

 :D :D
Sitat fra: Tom på lørdag 16. november 2019, klokken 17:16
Damper du?

Er det noen som har kjøpt nye viskerblad som de kan anbefale?

Klykken

Ikke bruk salmiakk i bilen! 😱😱
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sikkert mange som lure på begrunnelsen for det du skriver.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tss_trd

Biltema sine nye Supreme Vision er vel ok. Du må ha 475mm og 650mm. Såvidt jeg kan se er de tilnærmet identiske med Piaa Si-tech. Det eneste med Biltema sine er at du må knekke av en liten flik fra festet slik at det går klar av spylerdysene. Som du ser av Piaa sine, er festet produsert uten flik på siden mot dysen:

https://www.cravenspeed.com/piaa-si-tech-wiper-blade-kit-for-tesla-model-3-install-guide/

Klykken

Sitat fra: Handyman på søndag 17. november 2019, klokken 00:18
Sikkert mange som lure på begrunnelsen for det du skriver.
En dråpe på dashbordet og du har en permanent flekk. I tillegg lukter det dritt.

Benytt alkoholbasert vindusrens.
https://bilnerden.no/gtechniq-g6-perfect-glass

Dusj på glasset, tørk av med en lofri klut/papir.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: Klykken på søndag 17. november 2019, klokken 13:02
Sitat fra: Handyman på søndag 17. november 2019, klokken 00:18
Sikkert mange som lure på begrunnelsen for det du skriver.
En dråpe på dashbordet og du har en permanent flekk. I tillegg lukter det dritt.

Benytt alkoholbasert vindusrens.
https://bilnerden.no/gtechniq-g6-perfect-glass

Dusj på glasset, tørk av med en lofri klut/papir.
Ja jeg kjenner til både lukt og fare for flekker med sterk salmiakkoppløsning.
Var bare et hint om at en forklaring gjerne passer bra sammen med en bastant påstand.
En svak oppløsning sammen med eksempelvis Zalo funker fint på glass.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Svolar


Noen som har behandlet frontruten med noe nanoshine etc som hjelper med å holde ruta ren?

Svolar


Kjøpte Bosch sine viskere, her er det bare å ta frem tangen og brekke av det som ikke passer på festet..☺️

Klykken

Sitat fra: Svolar på søndag 17. november 2019, klokken 21:54

Noen som har behandlet frontruten med noe nanoshine etc som hjelper med å holde ruta ren?
Dette skal kun være utvendig, husk. Ingen ruteforsegling på innsiden da dette vil dugge noe jævlig, og det kan bli rare brytninger og streker i motlys. Tilnærmet umulig å få bort.

Gtechniq G5 har jeg god erfaring med. Holder 3-6mnd på frontruta og "evig" på sideruter. En flaske har du i flere år.
Har imidlertid sluttet å ha forsegling på frontruta, da det kan bli vannfilm etter viskerne som er meget sjenerende fra gatelys og motlys.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Counterpointer

Sitat fra: Klykken på fredag 22. november 2019, klokken 08:31
Gtechniq G5 har jeg god erfaring med. Holder 3-6mnd på frontruta og "evig" på sideruter. En flaske har du i flere år.
Har imidlertid sluttet å ha forsegling på frontruta, da det kan bli vannfilm etter viskerne som er meget sjenerende fra gatelys og motlys.
Litt selvmotsigende at du har god erfaring men har sluttet med det på grunn av ulemper. Men jeg tror jeg forstår hva du mener.

Hvis ruta er skikkelig rengjort blir det grå belegget minimert. Jeg synes Soft Glaco 99 og Aquapel gir mindre av dette, mens Rain X gir mer. Har dog ikke prøvd alle typer på markedet......

jorgror

Jeg har brukt samme produkt og har like erfaring. Produktet er svært hydrofobisk og vannet preller rett av ruten. Men ved bruk av vindusviskere så oppstår det et fenomen som best beskrives som dugg på ruten. Etter hva jeg har forstått er dette ørsmå vanndråper som samles i stede for en vannfilm slik som på ubehandlet rute. Duggen på ruten fordamper i løpet av et par sekunder, men i den perioden den er der så er det vanskelig å se hvis man har motlys fra for eksempel gatelys eller kommende biler. Jeg er selv usikker på om jeg skal legge på nytt belegg. Det jeg la på før sommeren er nå slitt vekk i området hvor vindusviskeren går.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA