Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe hjemmeladestasjon, finnes det noen som viser batterinivået på bilen?

Startet av Kjeboe, lørdag 16. november 2019, klokken 15:31

« forrige - neste »

Erik Ola Ulvestad

Er ikkje kalkulering av 3dje fasestrøm forutsatt kjent spenning, effektfaktor og symmetrisk 3-fase belastning? Kanskje ikkje...

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

_OE_

Alle 3fas målere i IT nett bruker 2 stømtrafoer og måler spenning på 3 faser selv på store anlegg sånn har det vært fra tidenes morgen

@FTS@


Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: _OE_ på søndag 17. november 2019, klokken 20:19
Alle 3fas målere i IT nett bruker 2 stømtrafoer og måler spenning på 3 faser selv på store anlegg sånn har det vært fra tidenes morgen

@FTS@

Joda, klassisk Aron kobling av historiske kost hensyn. For effektmåling er det heilt greit, men i dag hadde det vore bra om eit 3fase måleinterface faktisk ga ut alle 3 fasestrømmar direkte utan at ein må kalkulere dette i etterkant.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

_OE_

Det er vel bare å montere 3 stømtrafoer etter måleren hvis du ønsker å visualisere strømforbruk etter måleren

@FTS@


Erik Ola Ulvestad

Nemmelig, men man kunne kanskje ønska seg dette frå fabelaktige "HAN"....

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

KjellG

Måleren kommuniserer med M-bus. Så langt jeg kan se gir måleren fra seg fortløpende informasjon om energiforbruk, ingenting annet. Ingen programvare i måleren kan gjette hva energien brukes til.
Med utstrakt bruk av analyse av data over lang tid, kan en spion kanskje finne ut noe om deg, men med stor usikkerhet.
En kan tenke seg at måleren kan gi fra seg aggregerte data, men fortsatt bare én stor sekk med forbrukt energi. Hvorfor skulle nettselskapet bry seg med det, du får jo tilgang til alt måleren vet og kan manipulere dataene selv?

Erik Ola Ulvestad

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Cral

Easee (alle fall via tibber) har app som viser hvor mye strøm bilen trekker.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Trekkoppbil

Det er hovedsakelig 2 steder å lese av batternivå:

  • Via DC-port
  • Via ODB2-port
Kortversjonen er vel at du trenger en DC-lader. Du kan søke etter f.eks 10kw chademo, så finner du sikkert  noen modeller.

DC-plugger er dyre, mens odb2-plugger kan være billige.

Du får kjøpt dongler og bokser til å plugge i ODB2-porten, som har blåtann, wifi, 2G og 3Gmodem, eller usb-overgnag. Så kan du lese av batterinivå med ulike apper, eller webgrensesnitt, eller ssh osv, enten via lokal tilkopling, eller fra hvor som helst i verden. Jeg kjenner ikke til ladere som er smarte nok til å ta i bruk denne teknologien, men her finner du ulike apper og annet utstyr som bruker ODB2: http://elbilwiki.no/index.php/Apper

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA