Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe hjemmeladestasjon, finnes det noen som viser batterinivået på bilen?

Startet av Kjeboe, lørdag 16. november 2019, klokken 15:31

« forrige - neste »

Kjeboe

Jeg har en Hyundai Kona som trenger en hjemmelader.
Denne blir plassert inne i garasjen,  så den står beskyttet.

Jeg har 220v 32a tilgjengelig.

Jeg vil gjerne kunne se batterinivå og om den lader på laderen.

Hadde også vært interessant med en som kan lade 2 biler, så man er rustet for framtiden...

Noen som kan hjelpe meg i denne jungelen?

Mvh
Kjell

sjokomelk

Lading med vekselstrøm (vanlig "treg" lading) har bare enveiskommunikasjon fra ladestasjonen og til bilen i dag. Så ladestasjonen kan kun se om bilen ønsker å trekke strøm eller ikke.
Hurtigladere derimot viser info om batterinivået på bilen. Men det er fordi de blir styrt av bilen, og batterinivået vises på skjermen som info til kunden.

Ladestasjoner med to plugger er ofte så dyrt, at det lønner seg heller å kjøpe to stasjoner og koble de sammen sånn at en får 100% hvis du kun kobler til en bil, og at de deler 50/50 hvis du kobler til to biler samtidig.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Erik Ola Ulvestad

Om ikkje Hyundai Kona har app så er det kun strømtrekket fra bilen som kan indikere til ei viss grad om batteriet er i ferd med å fyllast opp eller ikkje. Om dette er synleg kjem an på ladekurva i øvre del, dvs frå 70-80% og til 100%. Men om batteribuffer er stort på Kona så er kurva ganske flat og gir dårleg informasjon. Har nokon ei slik kurve tilgjengelig? (Eg kan godt ta fram slike kurver, men har kun hatt Leaf, Ionic, iPace, Tesla, eGolf innom på jobben)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Kjeboe

Ok, så da kan jeg se bort fra batterinivå, men jeg kan se om bilen lader eller er ferdigladet?

Har dere noen lader og annbefale?

Ingeniøren

Problemet ditt er at laderen, som indikerer om det lades eller ikke, står ved bilen og da kan du gjerne like godt ta en titt i bilen....

Det finnes mer avansere ladere med enheter som settes i sikringsskapet der jeg tror du kan lese av ladestrømmen til bilen vha en app. Kan ikke gi deg noe tips til type på sparket.

Videre er jeg medlem i en pilotgruppe som tester ut noe som heter Oss. Der er en boks som kobles til smarte målere og som gir deg forbruket nå på en app på mobilen. Den kan garantert si deg når du lader og når du er ferdig. Er vel ikke tilgjengelig for så mange enda, men det vil garantert komme flere slike systemer.
https://oss.no/

Men, når du har ladet noen ganger får du erfaring om hvor mye du får i timen og hvor lang tid det tar å lade opp bilen, så jeg tror dette ordner seg uansett  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

_OE_

Zaptec {Pro} viser via tilhørende app hvor mange kW som tilføres bilen under lading og etter ferdig lading hvor mange kWh som ble tilført  + historie over når ladet og hvor mange kWh tilført

@FTS@


Ferry

Med Zappi kan du til enhver tid se effekten som bilen trekker.
https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/myenergi-produktside

Burde finnes noe utstyr som kan "lytte" på kabelen til ladestasjonen også. Det kan i hvert fall lages.

KjellG

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 17. november 2019, klokken 09:26
Videre er jeg medlem i en pilotgruppe som tester ut noe som heter Oss. Der er en boks som kobles til smarte målere og som gir deg forbruket nå på en app på mobilen. Den kan garantert si deg når du lader og når du er ferdig. Er vel ikke tilgjengelig for så mange enda, men det vil garantert komme flere slike systemer.
https://oss.no/

Måleren ser at det pt går si 10A, men til hva? Til lading, til vvb, til panelovn?
Hvordan finner oss.no ut av dette?

Erik Ola Ulvestad

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Ingeniøren

Sitat fra: KjellG på søndag 17. november 2019, klokken 12:22
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 17. november 2019, klokken 09:26
Videre er jeg medlem i en pilotgruppe som tester ut noe som heter Oss. Der er en boks som kobles til smarte målere og som gir deg forbruket nå på en app på mobilen. Den kan garantert si deg når du lader og når du er ferdig. Er vel ikke tilgjengelig for så mange enda, men det vil garantert komme flere slike systemer.
https://oss.no/

Måleren ser at det pt går si 10A, men til hva? Til lading, til vvb, til panelovn?
Hvordan finner oss.no ut av dette?
Du ser når du kobler til 10a i tillegg til det som er normalt. Da er det enten bilen eller varmvanns berederen..
Men, jeg har app til bilen så oss er til andre ting. Per nå kun en monitor på strøm men etter hver er det vel meningen at man skal kunne styre forbruket og med appn.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Kjekt å kunne se hva de viktigste forbrukerne gjør, men det må jo være enda kjekkere å kunne regulere dem.

Dykk inn i Myenergi ( Min energi ) sin verden så får du ikke bare se strømflyten men kan med et sveip over mobilskjermen gjøre noe med det.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Kommentaren gikk på at HAN-porten på strømmåleren kun gir fra seg hvor mye strøm som går, ikke hva som bruker strømmen. Det har vært lange diskusjoner om overvåkning. Du kan tyne ut noe av rytme i strømforbruk, men lite mer. HAN-porten i seg selv er totalt dum.

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: KjellG på søndag 17. november 2019, klokken 16:04
HAN-porten i seg selv er totalt dum.
Og har du Aidon måler så får du vel også  kun måling av strøm i 2 av 3 fasar...



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

KjellG

Det aller meste i en vanlig bolig går til oppvarming og varmtvann, dvs ohms last. Da er det ev enkelt å regne ut den siste strømmen.
Strøm eller linjespenning vises ikke på displayet. Hva en får ut av HAN vet jeg ikke

Ingeniøren

Sitat fra: KjellG på søndag 17. november 2019, klokken 19:17
Det aller meste i en vanlig bolig går til oppvarming og varmtvann, dvs ohms last. Da er det ev enkelt å regne ut den siste strømmen.
Strøm eller linjespenning vises ikke på displayet. Hva en får ut av HAN vet jeg ikke

Vet du hva du snakker om - du motsa deg selv nettopp ??

Slik jeg forstår er den en standardiser kom-port og hva du kan gjøre er avhengig av programvare i måleren og hva som er åpnet for kommunikasjon. Er dog enig i at slik Oss appn fungere i dag har den begrenset nytteverdi noe jeg har kommuniserte tilbake. Den dagen jeg kan styre bil-lading, varmtvannsbereder mm avhengig av når strømmen er dyr snakker vi. Om strømselskapene vil la oss gjør det er en annen sak - har mine tanker om det...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA