Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmeladestasjon - Oppkobling mot KNX basert smarthus.

Startet av Amatøren, mandag 18. november 2019, klokken 11:20

« forrige - neste »

Amatøren

Finnes det ladere som kan kobles opp mot KNX basert smarthus?

Vurderer å bygge nytt hus og dermed gå for KNX basert smarthus.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Motorwatt

Ren nysgjerrighet: Hvorfor vil du gå for KNX? Den er ikke akkurat for "Amatører".
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amatøren

Har hus med Carlo Gavazzi smarthus og er ikke helt fornøyd.

I tillegg så er det flere leverandører som støtter KNX. Skal ha noe som er kablet.

Dessuten så har jeg teknisk utdannelse i flere nivåer innen elektronikk, men arbeider nå med drift av data anlegg og driver litt med data som hobby (alias Amatøren er fordi jeg egentlig er radioamatør, men fikk ikke tid da det ble kone og barn).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Motorwatt

Du trenger nok minst den bakgrunnen + endel erfaring i programmering. "Vanlige" mennesker blir totalt avhengig av elektrikere med spesialkompetanse, og da blir gjerne regningene store. Men KNX er visstnok veldig bra når alt er konfigurert. Har selv kjørt Z-wave i 11 ubekymrete år, og kan gjøre alt selv. 

Tesla-programmering er enkelt, og alle funksjoner er tilgjengelige:

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amatøren

Jeg kjenner til programmering.

På Carlo Gavazzi smarthus (begynte med det da det var levert av Elko som Elkomatic og senere oppgradert til 3. generasjon Carlo Gavazzi) så har jeg gjort alt selv da vår 'hoffleverandør' på elektriker tjenester ikke kunne programmering av det. Kobling var ikke problem. Det ordnet de.

Hadde en elektriker en gang, ikke fra vårt vanlige firma i forbindelse med oppussing av bad (totalpakke), hvor jeg til og med måtte instruere hvordan reléer skulle kobles! Elektrikeren klarte ikke lese koblings skjema som fulgte med...
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA