Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-Golf 2018 136hk - køreegenskaber og akselerasjon

Startet av mortensen, lørdag 16. november 2019, klokken 13:28

« forrige - neste »

mortensen

Om et halvt år skal jeg investere i e-Golf 2018/2019 (brugt, import fra Norge). Mange reviews taler om gode køreegenskaber og god komfort, men jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening om dette.

Hvordan opleves akselerasjonen 0-60, og også akselerasjonen 80-100-120?
Hvordan oplever I køreegenskaberne i øvrigt? Er I tilfredse?

Af alternativer til e-Golf overvejer jeg Hyundai Ioniq (28kWh), men jeg hælder til brugt e-Golf.

Jeg kører for tiden Polo, 95kh DSG. Fin, lille bil og udmærket akselerasjon.
Jeg har kørt Tesla model S et par gange - noget ganske andet, naturligvis. Har også kør Zoe en uges tid. Frisk lille bil, men min Polo er mere komfortabel.

Ser frem til at høre jeres kommentarer - på forhånd tak  ;)

/Lars Mortensen
København, DK

rwilthil

Hei. Jeg har hatt en 2016 e golf i 2 år nå. 35 000km.  Og er meget fornøyd med bilen.

Dog er jeg nogså VAG entusiast . Men har da også kjørt de fleste andre el biler i dens klasse. Min mening er at Golf gir best  komfort og kvalitet opplevelse sammenlignet.

Og er en kjent med Golf bilene. Så føler en seg hjemme i EL. Versjonen også.

Det jeg mener kanskje er viktigst ved valg av elbil, er at rekkevidde er innenfor deres kjøremønster på en en dag. Dvs at ditt gjennomsnitt antall km pr dag kanskje bør være innenfor 80% av bilen rekkevidde.

Første gen el golf med 24kwh batteri vil være helt nede under 100km på de kalde dager.  Jeg ser typisk 95-110 km på min ved -5 grader. Men jeg bruker også all komfort i bilen, dvs jeg kjører i normal mode med varme både i seter og klima etc  etter behov.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


mortensen

@ rwilthil: Tak - sætter pris på dine erfaringer.
95-98% af min families kørselsbehov er på ture mellem 60-150km t/r, så det ligger fint inden for 80% af kapaciteten på 35kWh e-Golf. Vi bor i indre København, hvor vi har 6 E-on ladere 200m fra hoveddøren. Ellers bliver det type 2 ladning (ladeboks) ved vores 'sommerhus' (hytte), hvor vi ofte er i weekenden og vil kunne køre hjem med fuldt batteri.

2-3 gange om året kører vi ml. 300-700km. Det bliver svært, men der er færger (fx Kbh-Oslo) som alternativ til rapidgate...

Hvordan med akselerasjonen på e-Golf i forhold til andre elbiler i samme klasse? Jeg ved godt, at det ikke er Tesla-niveau (kunne ellers være skønt...)

Dom Toretto

Hei Lars!

Jeg har hatt nye egolf nå en måneds tid. Veldig fornøyd. Så litt på alternativer, men golfen opplevde jeg som total sett den beste bilen i dette segmentet. Ble helt ny grunnet store kampanjer fra importør i Norge.

Konkret - meget gode kjøreegenskaper. 0-60 veldig bra aks - kjapp og fin. 60-100 ikke like bra. Skulle gjerne hatt noe mer effekt her,men ikke opplevd den som treig. Totalt sett er de 134hk godt egnet til bilen og oppleves som mer.

Litt veistøy, altså du hører dekk / utvendig lyd. Sammenlignet med husets bil 1,Passat GTE I elmodus er den bedre lydisolert.

Mener selv den har der desidert fineste designet sammenlignet med feks Ioniq, Leaf osv.

Er annet punkt, bedre innvendig plass enn jeg trodde før jeg fikk den. Vi bruker den mer enn passaten til en familie på 4 nå.

Lykke til med bilvalg!

mortensen

Tak, vigtig informasjon Dom. Vi er også en familie på 4, så lidt ekstra plads fra Poloen er også et væsentligt plus (om end Leaf og Ioniq også er meget mere rummelige end Polo).

Personligt foretrækker jeg også langt at køre VW, særligt ift. design, fremfor Leaf/Ioniq, selvom begge sikkert er glimrende elbiler. Drømmebilen ville være Model 3 Std.+ men med kun ca. 12.000km/år og næsten udelukkende ture indtil 150km kan merudgiften ikke retfærdiggøres – slet ikke med de gunstige brugtpriser på e-Golf i Norge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA