Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

"lugger" i wattpedalen

Startet av afriu05, fredag 15. november 2019, klokken 17:31

« forrige - neste »

afriu05

Hei! Må først si jeg at jeg er skikkelig fornøyd med bilen! Er en drøm å kjøre👍har en lr awd fra september.

Spørsmål 1: kjørte ca 60 mil med sommerdekk (19") før jeg byttet og bilen var nesten lydløs og veldig lite vibrasjoner i ratt/wattpedal, skiftet siden til Nokian r3 uten pigg 19" og bilen låter som et mindre fly i tillegg har jeg merket at det klikker til i wattpedalen fra tid til annen, er bare en millisekund men merker det godt hver gang. Lyden fra dekkene er ikke konstant uten mer pulserende nesten som om et hjul sitter løst(hvilket jeg sjekket). Alt skjedde etter jeg byttet dekk så tenker at det er lurt å starte der igjen, er dette vanlige symptom på ubalanse/ikke helt runde dekk?

2. Har hvit interiør med sølvfarget list på dashboard, denne skrangler ved kjøring(verre når det blir kaldt) er det noen quickfix på å få vekk ulyden?

3.er helt blank når det gjelder firehjulstrekk, ska den bråke når man kjører sakte opp en bakke og mister grep på et hjul?

Mye lydrelaterte spørsmål ble det her men er alt i alt super fornøyd! 😀
TM3 LR AWD

Øyvind.h

Nokian dekkene kan lage en ulende lyd. Jeg ville kanskje kjørt litt og sett om de endret seg etter innkjøring, men kan være de ikke er helt balansert. Da har du to alternativer - booke time hos Tesla og be dem sjekke hjulene. Eller bare dra til nærmeste dekkverksted og ta jobben/kostnaden der. Sistnevnte koster noen hundrelapper, men da får du fikset det på dagen istedenfor å bruke tid på dropin hos Tesla eller booke time i app. Kjenner du vibrasjon/pulsering i ratt er det foran. Kjenner du det i «hele bilen» er det bak.

Antispinn skal vel være helt lydløs. I hvert fall på S og X, usikker på om 3 kan oppføre seg annerledes. Det eneste jeg ser er lampen som blinker. Helt lydløs og umerkelig at den slår inn.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tom

Nokian r3 dekkene lager lyd ja.. hos meg så høres det ut som et gåent hjullager.. ingen lyd med sommerdekka..

afriu05

Takk for svar! Ja ok så jeg skal ikke kontakte vianor som leverte dekka ? Alt skal tas direkte med tesla eller? 😀

Glemte jo se etter symbol når det skjedde så veit ikke om det startet å bråke samtidig som jeg mistet grep, anti skrens å sånne funksjoner kan ikke satt inn samtidig eller? For det bråker vel endel?

Kan nevne og at jeg kjørt ca 300 mil på Nokia dekkene så de burde vel være innkjørt nå?
TM3 LR AWD

Øyvind.h

Abs kan lage en del lyd. Antiskrens kan også lage litt lyd da den er litt mer brutal enn antispinn.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Elgolferen

Nå er det vel også lyd dempings matte i sommerdekkene dine, så en viss forskjell vil det være uansett. Kjører selv nokian r3 på 19",støyer litt, men bilen viser ikke tegn til unormal vibrering osv, litt stivere over humper osv, men ellers meget bra!

Klykken

Korrekt lufttrykk (på kalde dekk)?
Skrudd til hjula med korrekt moment?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

afriu05

Ja noe mer støy må man vel regne med men det jeg synes er litt rart er at lyden er pulserende og ikke jevn støy, det er mest fremtredende i 60 +/-. Ja jeg har etterstrammet hjula 2 ganger med 175 nm, har 42 psi i kalde dekk, kan sikkert fylle noe mer iht 10% over anbefalt som jeg lest mange gjører.
TM3 LR AWD

gruffalo

Sitat fra: afriu05 på fredag 15. november 2019, klokken 17:31


2. Har hvit interiør med sølvfarget list på dashboard, denne skrangler ved kjøring(verre når det blir kaldt) er det noen quickfix på å få vekk ulyden?


Jeg hadde også dette. Bestilte time på verksted i appen, og de fikset det :)
E-tron 55 sportback 2022

Handyman

Sitat fra: afriu05 på fredag 15. november 2019, klokken 17:31
Spørsmål 1: kjørte ca 60 mil med sommerdekk (19") før jeg byttet og bilen var nesten lydløs og veldig lite vibrasjoner i ratt/wattpedal, skiftet siden til Nokian r3 uten pigg 19" og bilen låter som et mindre fly i tillegg har jeg merket at det klikker til i wattpedalen fra tid til annen, er bare en millisekund men merker det godt hver gang. Lyden fra dekkene er ikke konstant uten mer pulserende nesten som om et hjul sitter løst(hvilket jeg sjekket). Alt skjedde etter jeg byttet dekk så tenker at det er lurt å starte der igjen, er dette vanlige symptom på ubalanse/ikke helt runde dekk?
Ja vinterdekkene lager mer støy en sommerdekkene. Jeg har Aero 18 på begge.
Klikking i wattpedalen har jeg ikke opplevd.
Hvis du fikk hjulene av Vianor tar du det med dem. Tesla driver ikke med dekk-/hul og har satt bort dette til Vianor.
Sitat fra: afriu05 på fredag 15. november 2019, klokken 17:31
3.er helt blank når det gjelder firehjulstrekk, ska den bråke når man kjører sakte opp en bakke og mister grep på et hjul?
Det er helt normalt med lyder fra antispinnsystemet (i alle fall i de bilene jeg her hatt).
Det bare høres lite i en ICE-bil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Spinner

Sitat fra: Handyman på lørdag 16. november 2019, klokken 23:53
Ja vinterdekkene lager mer støy en sommerdekkene. Jeg har Aero 18 på begge.
Piggfrie vinterdekk er da i de fleste tilfeller mer stillegående enn sommerdekk? I hovedsak pga mykere gummi. På alle Teslaene jeg har hatt (to TMS og en TM3) har overgangen til/fra vinterdekk vært veldig merkbar med mer støy fra sommerdekkene (alltid Nokian piggfri og hva enn originale sommerdekk har vært).

GOS

Sitat fra: Spinner på søndag 17. november 2019, klokken 03:27
Sitat fra: Handyman på lørdag 16. november 2019, klokken 23:53
Ja vinterdekkene lager mer støy en sommerdekkene. Jeg har Aero 18 på begge.
Piggfrie vinterdekk er da i de fleste tilfeller mer stillegående enn sommerdekk? I hovedsak pga mykere gummi. På alle Teslaene jeg har hatt (to TMS og en TM3) har overgangen til/fra vinterdekk vært veldig merkbar med mer støy fra sommerdekkene (alltid Nokian piggfri og hva enn originale sommerdekk har vært).

Men slik er det altså IKKE på Model 3 om du går fra Michelin  Pilot Sport 4S til Nokian R3. Disse R3 dekkene støyer mer. Det blir en rar rumle/suse lyd.

I det minste på 18" felg størrelse.

Jeg har også tidligere samme erfaring som deg på andre biler, også på Model S, at piggfrie vinterdekk er roligste. Men opplever altså motsatt på min Model 3.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

afriu05

#12
Takk for svar allesammen, det konstante suselyden er nok bare å leve med, er den pulserende lyden som ikke høres helt normal ut men kan jo stikke innom vianor å sjekke. Kom og på at jeg har montert skvettlapper, kan det hende at de lager noen lyd? Kan ikke si de sitter så veldig bra på se de glapper litt hvis jeg beveger på dem.

Vasket forøvrig bilen idag og så at jeg fått noen fæle riper av grus langs front hjulbuene så hjalp ikke helt med skvettlapper😂
TM3 LR AWD

Handyman

Sitat fra: Spinner på søndag 17. november 2019, klokken 03:27
Sitat fra: Handyman på lørdag 16. november 2019, klokken 23:53
Ja vinterdekkene lager mer støy en sommerdekkene. Jeg har Aero 18 på begge.
Piggfrie vinterdekk er da i de fleste tilfeller mer stillegående enn sommerdekk? I hovedsak pga mykere gummi. På alle Teslaene jeg har hatt (to TMS og en TM3) har overgangen til/fra vinterdekk vært veldig merkbar med mer støy fra sommerdekkene (alltid Nokian piggfri og hva enn originale sommerdekk har vært).
De originale sommerdekkene Pilot sport 4 har støydempende skum inni, noe jeg tviler på at R3 dekkene har.
Normalt sett er det mindre støy med vinterdekk, men TM3 er jo ingen normal bil ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kristtorp

Har også opplevd "lugging" i wattpedalen de siste 2-3 ukene. Har en Model 3 LR som ble utlevert i slutten av mars. Ingenting skjer med selve kjøreegenskapene, men er litt ubehagelig å ikke vite hva det er.

Burde kanskje kontakte Tesla..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA