Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kvitte seg med Tesla Model S

Startet av Chris Neumann Ruud, fredag 15. november 2019, klokken 13:32

« forrige - neste »

Chris Neumann Ruud

Hei!
Har en 2014 AP1 - Tesla S som begynner å bli en for stor del av mine daglige bekymring mtp livsløpskostnader, og skulle gjerne ha blitt kvitt den, men sliter med hva jeg skulle hatt i stedet.
Serviceapparatet til Tesla har blitt en drakonisk entitet over de siste åra og det å holde denne bilen i eie begynner å koste mer enn det kanskje smaker.

I tillegg er hengerfeste savnet tidvis og bilen er litt trang baki. Men på den annen side er vi glade i å ta langturer i kupert terreng og sånn sett innfrir den, og teknologimessig er den jo fortsatt ganske forut for alt annet.

Med en familie på 2+2, de minste i barneseter fortsatt, er det noen annen elektrisk bil vi kunne hatt i stedet som ikke gir såpass "kostnadsangst" :) (Og som ikke er Tesla...)
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Kanutten

Jeg slår et slag for i-Pace. Den Nordic Edition utgaven virker som mye bil for pengene.

1000kwh

Sitat fra: Kanutten på fredag 15. november 2019, klokken 13:51
Jeg slår et slag for i-Pace. Den Nordic Edition utgaven virker som mye bil for pengene.
Mitt inntrykk er at I-pace sliter med stort verdifall, så ha det i bakhodet. Dette kan være ganske avgjørende og kan gjøre det verdt å betale mer for Audi eller Tesla.

Burger

Bruk regneark til å sette opp hva det koster å ha bilen pr år/måned med mulighet for å endre antall år, verdisalg etc.

Ett uventet verkstedsbesøk til 50k er ingentin i mot verdifallet på ny bil de tre første årene.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

elektrolux

#4
Er det egentlig mulig å gå fra Tesla til Røkla?

Servicekost-angst vil jo bare erstattes av ladekø-angst, ladepris-angst og verdifall-angst.

Selv tok jeg tyrene ved roten da jeg kjøpte Tesla. Løsningen var å umiddelbart gi den til Jr. som har en litt mer avslappet (og muligens mer moderne) holdning til å bruke penger på verksted.

Dermed fikk jeg både i pose og sekk, nemlig fri tilgang til bruk de gangene Smart ED og VW e-Up ikke strekker til, uten stresset og angsten med å eie. 

Løsningen fungerer forde Jr. bor hjemme og har fast jobb, men det viser at det kanskje går an å tenke ukonvensjonelt og ta noen sjangser. Dere kunne kanskje kjøpt en liten bil som f.eks VAG trillingene som kunne avlastet Tesla'en. Det vil gi mindre mekanisk slitasje på Tesla, ikke minst mindre optisk "barnehage slitasje" med småbulker, skraper fra sand på klærne, og bedre tid til å mekke på den selv siden dere ikke er avhengige av at den må være i drift hele tiden. Det alene kan forsvare kostnaden med å ha et ekstra kjøretøy.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

JPM

I-Pace har vel ikke noe verre verdifall enn andre. Tror det vi har sett nå, henger sammen med at

1. "Alle" kjøpte First Edition HSE i starten. Den kostet nok mer enn den smakte.
2. De fleste forhandlere har nå "Nordic Edition" på kampanje (659.000kr), og flere har 1.99% rente kampanjer

Det driver nok prisen ned på de dyreste modellene til I-Pace. Dersom du kjøpte en nøktern utstyrt innstegsmodell, tror jeg ikke prisfallet har vært riktig så ille.

Jeg har selv I-Pace, og kjøpte en S med litt utstyr. Hadde glatt kjøpt Nordic Edition i dag, med rentekampanje. Da er Jaguar meget konkurransedyktig.

Men jeg er ingen fantast! Så neste bil, blir nok en elektrisk Volvo V60/V90 (om det finnes i 2021-22), eller Model Y.

Daniel_0007

Vil si enten vente på el xc40 eller gå for etron 50.
Evt kan man gå for 1 år gammel ipace hvis man vil spare penger.
Model 3 2019 LR Rwd

Electric cars in Norway

Tror de fleste elbilene I årene fremover i de mer høyere prisnivåer faller likt dersom man ser over flere år. Slik er det med diesel biler også.

Egil Fonn

På sikt når garantier utløper blir biler med lite feil og lite batteri degradering bruktbilene som vil holde seg best i pris. Snakker vi 10 år + kan rust og korrosjon ha betydning. Biler som er bygget av rustfritt materiale kan leve lengst dersom de ellers henger med på kvalitet på det øvrige.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trekkoppbil

Jeg er enig med siste innlegg. Men samtidig kan det se ut som at det som er teknologisk utdadert, eller har gammelt utseende,  taper seg fortere i verdi enn det som er teknisk forvitra. Gamle Leafer med nytt batteri, og biler som er like gode som nye,  ligger ikke stort høyere i pris enn bruktbiler med dårlig batteri.


Trekkoppbil

Når det gjelder reparasjoner og vedlikeholdskostnader, så føler jeg det er tryggest å kjøpe en vanlig bilmodel fra en etablert produsent.
Det er nok i mange tilfeller eksperimentelle bilmodeller som driver teknologien framover, og det har vi alle nytte av, men kostnadene havner først og fremst hos disse bilenes produsenter og deres investorer og kunder, og hos bruktbilkjøpere. Men trygge bilmodeller som Leaf har også vært banebrytene.

Koreanere som Kona er biler jeg ville stole på, uten at jeg har særlig belegg for den fordommen. Og jeg ville nok stole mer på Modell 3, enn på tidlig årgang av S.

I Norge trur jeg ikke det har vært vanlig at privatpersoner har garanti på bilene sine. Og på mange el-biler synes jeg det er trygt å kjøre uten garanti.

Sjølv har jeg erfaring med Leaf i familie og omgangskrets.  Kapasitetsgarantien kan være gull verdt hvis man kjøper en bil som har så dårlig  batteri at den kan komme ned på 8 barer før garantien løper ut. Det har sjeldent vært noen sak i Norge på Leaf 24, men det kan bli en sak på 30kwt batteri med 8 års garanti.

I familien har vi hatt flere USA-Leaf uten garanti siste 5-6 år, og vi leafer 40-50 000km/år.  Av reparasjoner har jeg bytta et par frontruter, og kanksje 2 stk 12V-batterier, dekk og viskere, og klosser og skiver på en 8 år gammel bil som hadde stått under snøen en vinter, og et hjullager. Dessuten måtte jeg feste en mutter som hadde falt av kranken til viskermotor.
Ellers har det vært en del småfeil som har løst seg ved at man lader opp 12V-batteri over natta, eller til nød bruker startkabler, og i sjeldene tilfeller kan man resette bilen ved å kople 12V-batteriet av og på.
Batterilader, startkabler eller boost, og en 10-12mm nøkkel til batterisko, og lappesaker, er det viktige verktøyet til Leaf.

Det er tap i batteri som oppleves som det store aldringsproblemet. Her gjelder det at batteriet er bra når man kjøper bruktbil. Så lenge man bruker bilen sjølv, kan man minimere aldring, og så lenge man har batteri uten kjølevæske er det opptil bilisten hvor fort batteriet eldes.  For å unngå høy temp, kan man parkere svalt, og være forsiktig med hurtiglading over halvfullt batteri, og kjøre jevnt på langtur og på varme dager. Og når man kjører batteriet varmt på langtur, kan man la batteriet kjøle seg ned over natta og lengre tid, før man lader det opp etterpå. Og ellers bør man unngå unødig fullading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA