Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Håp for bedre vindusvisker-automatikk (2019.40.1)?

Startet av RuneW, fredag 15. november 2019, klokken 09:44

« forrige - neste »

RuneW

Vet ikke hvor troverdig dette er, men det er jo lov å håpe:

https://twitter.com/TeslaTested/status/1195131723178291207

Liker spesielt:

"If automatic wipers is not performing to your preference, any manual adjustment to wiper speed will be captured to further train and improve the network in the future software updates"

Det er akkurat slik det skulle ha vært fra dag 1 (at manuell override trener systemet altså), men bedre sent enn aldri...  :+1:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Motorwatt

Er dette bare for TM3? I teksten over står det:

To enable automatic wipers, tap the windshield wiper icon located in the «Cards» area on the touchscreen and select AUTO

men det er jo ikke slik på S/X.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Klykken

Teksten vil sikkert være annerledes for S/X i release notes.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på fredag 15. november 2019, klokken 10:24
Er dette bare for TM3? I teksten over står det:

Det spekuleres også i om det bare er for HW3. Håper ikke det.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

Virker som noen av nyhetene som nå kommer er orientert mot HW3. Muligens gunstig for oss med FSD fordi det da kan (skal) fremskynde oppgradering.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Nå er det vel sånn at denne treningen av NN fungerer slik at alle autovisker-funksjonen fungerer bedre for alle. Det vil vel ikke påvirke bare den konkrete bilen, og dermed er ikke dette en funksjon som noen vil savne.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

SitatDet vil vel ikke påvirke bare den konkrete bilen, og dermed er ikke dette en funksjon som noen vil savne.

Det er vel muligheter for at en bedre utnyttelse av NN vil kreve HW3?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

#8
Sitat fra: kodax på fredag 15. november 2019, klokken 13:19
Nå er det vel sånn at denne treningen av NN fungerer slik at alle autovisker-funksjonen fungerer bedre for alle. Det vil vel ikke påvirke bare den konkrete bilen, og dermed er ikke dette en funksjon som noen vil savne.
Det har jeg ingen tro på, så forskjellig som folk opplever det i dag (madammen får omtrent panikk før jeg ser behov for å viske). I så fall kunne de vel bare tatt ti testbiler, kjørt i regnvær og trent det opp - for alle. Trenger ikke en halv million biler for å sette et nivå på følsomheten. Hva som er regn vet den jo allerede. Blir overrasket om ikke det blir profilbasert følsomhet. Men håper snart profilene blir online og mulige å bruke på tvers av biler. :)

kodax

Sitat fra: Motorwatt på fredag 15. november 2019, klokken 13:41
Det er vel muligheter for at en bedre utnyttelse av NN vil kreve HW3?
"The CEO said that the new neural net will come as an over the air update and it doesn't require the new Hardware 3.0 computer."
https://electrek.co/2019/10/14/tesla-deep-rain-neural-net-automatic-wipers/

Sitat fra: gr på fredag 15. november 2019, klokken 14:04
Det har jeg ingen tro på, så forskjellig som folk opplever det i dag (madammen får omtrent panikk før jeg ser behov for å viske). I så fall kunne de vel bare tatt ti testbiler, kjørt i regnvær og trent det opp - for alle. Trenger ikke en halv million biler for å sette et nivå på følsomheten. Hva som er regn vet den jo allerede. Blir overrasket om ikke det blir profilbasert følsomhet. Men håper snart profilene blir online og mulige å bruke på tvers av biler. :)
"It is actually called deep rain, as sort of a joke at Tesla. Takes a surprising amount of deep learning to know when & how fast to move the wipers."
https://twitter.com/elonmusk/status/1183776809743077377
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

MyMuffin

Det går unna med updates om dagen, fikk 2019.36.2.1 for bare ett par dager siden og nå virker det som at vi snart får flere forbedringer.

:+1: :+1: :+1:
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Nodland

Mye som skjer når man kjører rundt i uferdige produkter vettu :p
Bmw iX3 Fully Charged Phytonic blue bestilt :)
Tesla Model S 75d 2018(Solgt)

Motorwatt

Sitat fra: Nodland på fredag 15. november 2019, klokken 14:35
Mye som skjer når man kjører rundt i uferdige produkter vettu :p
Det første forøket ble lansert med firmware 2017.52.3 i desember 2017 (to-årsdag nå), men ble som kjent ingen suksess.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: kodax på fredag 15. november 2019, klokken 14:21
"It is actually called deep rain, as sort of a joke at Tesla. Takes a surprising amount of deep learning to know when & how fast to move the wipers."
https://twitter.com/elonmusk/status/1183776809743077377
Legger meg flat, men hvis det er tilfelle så kan jeg si så mye som at det aldri vil bli bra for alle. Jeg har alltid likt regnsensorautomatikk, og hatt følsomheten forholdsvis lavt. Madammen må ha det omtrent på maks, og vil helst ikke ha automatikken i det hele tatt. Hvis de har tenkt at alle skal passe inn i samme boksen her, så kommer de ALLTID til å ha kunder som er misfornøyde med viskerne. Jeg er igrunnen ganske fornøyd i dag (på trinn 2 uten rain X eller trinn 1 med rain X), mens andre her inne syns det er helt ubrukelig.

Hadde trodd de kanskje hadde lært av BMW her, hvor man helt siden 80/90-tallet har hatt mulighet til å justere intervallvisking helt trinnløst (den lærer av at man slår på visker, ned igjen, og opp igjen når man vil ha neste visk, så kjører den det intervallet hele tiden, helt genialt). Hadde vi fått gjøre dette, de hadde benyttet timingen i forhold til detektert regnmengde/intensitet, og det lagret seg på profil, så hadde regnsensoren fungert for omtrent alle - iallfall alle som hadde giddet å lære seg bruken. Enkel og god løsning.

RuneW

Sitat fra: Nodland på fredag 15. november 2019, klokken 14:35
Mye som skjer når man kjører rundt i uferdige produkter vettu :p

Jeg synes det er helt topp å kjøre rundt i halvferdige produkter så lenge det ikke er farlig og at man til stadighet får hyggelige overraskelser  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA