Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kona 2020 fra 309 900?

Startet av ExitFosil, torsdag 14. november 2019, klokken 16:22

« forrige - neste »

Ziigurd

Sitat fra: jings på lørdag 07. desember 2019, klokken 16:40
Men: rabatt og rabatt, basically så var det "Betal oss 15000,- ekstra, for den nye modellen, eller så driter vi at du har tegnet kontrakt, og du får ikke bil"

Det var definitivt slik jeg også oppfattet mailen fra Hyundai. I utgangspunktet så har jeg ikke noen problemer med å betale 15K ekstra for den nye modellen da den har merverdi nok til å være verdt det, men måten det ble gjort på ga meg en veldig dårlig smak i munnen.

Jeg var/er langt nede på listen (17xxx eller noe og har dermed ikke fått bilen min enda), men kom meg på før den ble avsluttet - jeg har altså stått på listen rimelig lenge og har, etter at jeg signerte kontrakten, fått min leveringsdato flyttet fra Q1 2020 til Q2 uten at de spurte meg om det... og når det så også nå dukket opp en mail som nærmest fremsto som en utpressing "... og forresten, ikke bare utsetter vi levering, men du må nå velge ny modell for 15K mer eller screw you" så gir det ikke akkurat varme følelser for Hyundai.

For tiden så er det jo selgers marked når det gjelder biler i dette segmentet, men jeg tror Hyundai hadde tjent på å oppføre seg noe bedre for sine kjøpere i det lange løp. Konaen kjøper jeg nok, men det skal mye til at Hyundai bli min neste bil også etter denne opplevelsen.

Bjornto

Venter på Q2 levering og fikk «tilbud» om å betale 15000 ekstra.  Under samtalen med selger diskuterte vi litt praktisk info.  Selger sier at nye biler kommer på Michelin dekk som skal være mer støysvake pluss at de er bedre støydempet, slik at det var mindre aktuelt med ekstra understellsbehandling for støydemping.  Noen som har hørt noe om dette?

EV-FTW

Er også nysgjerrig på det med støydemping. Er den nye Kona som kommer bedre støydempet fra fabrikk? Nok ingen som vet før den kommer på veien, og folk får testet den.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

jings

https://www.youtube.com/watch?v=HaeGfXHwfnk
Ut i fra kommentarene under denne videoen så er dempingen den samme... (Ikke akkurat en offisiell vurdering)
Men du kan jo skru på "Sounds of Nature" for å skjule støyen :D :P

jings

#49
Kom over en video til som visstnok viser 2020 modellen:

https://www.youtube.com/watch?v=NfbTEXN3iGo&t=261

Se 4:20 ut i videoen, det jeg bet meg merke i, er at den har påmontert et henger feste, beregnet for sykkelholder. Hadde vært greit om man kunne får dette som tilvalg fra Hyundai, om man har behov for å frakte sykler. Det er ingen kontakt for strøm, og tilhenger festet er sperret for andre ting enn sykkelholder.

Men det er jo god mulig at dette kun et konsept for bil messen, og ikke noe man kan få tak i den virkelige verden...

jings

#50
Jeg sendte en forespørsel til Hyundai med henvisning til Kona 2020 modellen som er vist i videoen over, med bilde av festet og fikk til svar:

Ja, vi kommer til å levere en løsning for stativ om kort tid, en såkalt "cargo-bar"


Amoss

https://www.dinside.no/motor/oker-rekkevidden/72035136
Sitat
Hyundai Kona Electric
Øker rekke­vidden

Den er allerede populær. Med nesten fire mil lengre rekkevidde blir elbilen Hyundai Kona enda mer ettertraktet.
Model S 85D

arthur

Bytter dekk som betyr bedre rekkevidde;

Hyundai sier at alle bilene som blir produsert fra mars av blir oppgraderte versjoner, noe som også inkluderer bedre rekkevidde om disse leveres med Michelin Primacy 4-dekk.

Da går rekkevidden fra dagens 449 kilometer opp til 484 kilometer, en forbedring på 7,8 prosent.


https://bil24.no/oker-rekkevidden-til-hyundai-kona/

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: arthur på fredag 17. januar 2020, klokken 06:30
Bytter dekk som betyr bedre rekkevidde;

Hyundai sier at alle bilene som blir produsert fra mars av blir oppgraderte versjoner, noe som også inkluderer bedre rekkevidde om disse leveres med Michelin Primacy 4-dekk.

Da går rekkevidden fra dagens 449 kilometer opp til 484 kilometer, en forbedring på 7,8 prosent.


https://bil24.no/oker-rekkevidden-til-hyundai-kona/

Eller man kan sette de samme dekkene på dagens Kona og få samme effekt (når dekkene er nye - hva skjer når dekkene er litt slitt og ikke like lettrullende??); vinterrekkevidde blir uansett den samme "gamle".
Dette er nok ikke "innenfor" hva man kan bruke i en offisiell WLTP måling; jeg tenker lurium.... -  en magisk oppskrift for selvluring...

Bjornto

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på fredag 24. januar 2020, klokken 23:27
Sitat fra: arthur på fredag 17. januar 2020, klokken 06:30
Bytter dekk som betyr bedre rekkevidde;

Hyundai sier at alle bilene som blir produsert fra mars av blir oppgraderte versjoner, noe som også inkluderer bedre rekkevidde om disse leveres med Michelin Primacy 4-dekk.

Da går rekkevidden fra dagens 449 kilometer opp til 484 kilometer, en forbedring på 7,8 prosent.


https://bil24.no/oker-rekkevidden-til-hyundai-kona/

Eller man kan sette de samme dekkene på dagens Kona og få samme effekt (når dekkene er nye - hva skjer når dekkene er litt slitt og ikke like lettrullende??); vinterrekkevidde blir uansett den samme "gamle".
Dette er nok ikke "innenfor" hva man kan bruke i en offisiell WLTP måling; jeg tenker lurium.... -  en magisk oppskrift for selvluring...
Tja, jeg leste en test utført av Michelin på lastebil der slitte dekk (1,6 mm) hadde 37% lavere rullemotstand enn nye dekk (4 mm). Vil tro at samme tendensen også gjelder for personbiler. Rekkevidden bør altså øke ved økende slitasje med ellers like dekk.

Dersom det gjennomføres ny offisiell WLTP test med et nytt anbefalt standard dekk på ellers lik bil, må det vel være riktig å si at også «gamle» biler får endret offisiell kjørelengde.

Amoss

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på fredag 24. januar 2020, klokken 23:27
Eller man kan sette de samme dekkene på dagens Kona og få samme effekt ...

Ser flere senere artikler fremsette dette som at det altså kun er bytte av dekk som ligger bak den økede rekkevidden. Men i den første artikkelen jeg kom over om dette - som linket til over her - så virker det som om det kun er ett av flere endringer som tilsammen medførte denne økede rekkevidden.

Sitat
Denne oppgraderingen kan imidlertid ikke gjøres på biler som allerede er på veien. Tvert imot vil den kun gjelde biler produsert fra mars 2020, fabrikklevert med nye Michelin Primacy 4-dekk, heter det fra Hyundai Motor Norway.
(min uthevning)

Stemmer påstandene om at det kun er snakk om å bytte dekk så lyver i så fall Hyundai så det renner i sitatet over. Men ja, det er jo tydelig at det er *ett* av tiltakene.
Model S 85D

arthur

Men samtidig opplyses det at på vinteren vil det ikke være noen forskjell, mystisk.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jings

Sitat fra: Amoss på lørdag 25. januar 2020, klokken 11:20
Stemmer påstandene om at det kun er snakk om å bytte dekk så lyver i så fall Hyundai så det renner i sitatet over. Men ja, det er jo tydelig at det er *ett* av tiltakene.

Var vel heller det at de ikke hadde helt oversikten, eventuelt at de ville presisere at det gjaldt biler levert fra Mars. Ut fra denne artikkelen/svaret fra Hyundai, så er det kun dekkene som er byttet:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/LAgnEP/hyundai-ker-rekkevidden-pa-kona-med-nye-dekk
Produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Norge skriver i en e-post at det ikke er gjort andre endringer som påvirker rekkevidden.
– Rekkevidden er økt gjennom optimalisering med nye dekk. Det foreligger ingen informasjon som tilsier at det er gjort noe med batterikapasitet eller bufferen i denne, skriver han i en e-post.


Amoss

Sitat fra: jings på lørdag 25. januar 2020, klokken 13:48
Var vel heller det at de ikke hadde helt oversikten, eventuelt at de ville presisere at det gjaldt biler levert fra Mars. Ut fra denne artikkelen/svaret fra Hyundai, så er det kun dekkene som er byttet:

Ok, hadde vist ikke sett denne. Vel, da må altså Hyundai i beste fall ha uttalt seg om noe de enda ikke hadde peiling på i den tidligere artikkelen.
Model S 85D

ID4

Sitat fra: Amoss på lørdag 25. januar 2020, klokken 14:55
Sitat fra: jings på lørdag 25. januar 2020, klokken 13:48
Var vel heller det at de ikke hadde helt oversikten, eventuelt at de ville presisere at det gjaldt biler levert fra Mars. Ut fra denne artikkelen/svaret fra Hyundai, så er det kun dekkene som er byttet:

Ok, hadde vist ikke sett denne. Vel, da må altså Hyundai i beste fall ha uttalt seg om noe de enda ikke hadde peiling på i den tidligere artikkelen.

Hvorfor mener du at de lyver/ikke har peiling? Mener du at det er umulig at det bare er dekk som er forskjellen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA