Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

IPace vs Model x

Startet av Scoob98, torsdag 14. november 2019, klokken 07:50

« forrige - neste »

daktari

Da Model 3 kom på markedet i vinter som var datt jo bruktprisen på i-pace dramatisk. Inntil januar kunne man jo selge brukt med fortjeneste. Jeg tror Jaguar vil senke prisene mer, enten i form av mer utstyr eller en EV300 med litt mindre kapasitet/ytelse. Det er et bra utvalg av lett brukte biler med listepris over 800 men færre runst 4-600, så disse holder seg kanskje noe bedre i pris. Men det er uansett en viss normalisering av bruktmarkedet nå.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JPM

Det var etter mitt skjønn to ting som preget bruktmarkedet for I-Pace i 2019

TM3 ble levert i stort monn
Jaguar kjørte plutselig Nordic Edtition med 1.99% rente

Dette vil stabilisere seg i 2020, men bruktprisene vil sikkert nærme seg samme utvikling som andre "vanlige" biler, med 20-30% fall pr år i 2-3 år. Men det ligger fortsatt et par usikkerheter som kan påvirke prisen de neste 2 årene. Moms på elbiler over 600K, og leveransen av TMY/i.d4.

Scoob98

Er det noen spekulasjoner om en faceliftet ipace snart? I 2020?

4Matic Fanatic


Scoob98

Endte opp med E tron. Skjønner hvis folk blir pissed men jeg sparer 150,000 og jeg trenger ikke 470km range, 300 holder mer en nok. tok tilbudet for E tron 50, og setter bestilling om et par dager. Kjørte bilen idag og interiøret føltes solid for prisen. Ipace var helt sinnsyk å kjøre med tanke på hvor mye hestekrefter man fikk, men jeg mener ikke at det er verdt 150,000 ekstra for meg ivertfall. Tusen takk for all infoen dere postet her, setter pris på det. Hjalp ganske mye for å si det sånn:)

Øyvind.h

Flott bil om man ikke har behov for rekkevidde. Angående rekkevidde regner jeg med du har sett på vinterbruk også. 300km på landevei på sommer er fort 200km på vinteren når man skal på hytta.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Maxwell_400

Gratulerer med valget! Vi er heldige som har så mange bra biler å velge mellom, ETRON var også helt oppe på lista mi men det tippet såvidt over i Jaguars favør. Nå var ikke ETRON50 kommet ennå men det har nok blitt 55 over 50 pga. batteristørrelse, rekkevidde er et moment men også at et batteri har et visst antall ladesykluser så et mindre batteri vil ha kortere levetid i antall km. Et annet negativt moment er app'en til Audi, den har jeg hatt siden 2015 og den suger. Audi burde ha forært ardevd en etron slik at han kunne ha fikset appen deres.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Chimp

Bra valg! I verste fall lader du i 15 min mens du handler på vei til hytta. Skal du krysse landet så gjør du det raskere i en e tron grunnet ladehastighet.
Jaguar hadde også vært et godt valg, men 499 for audi i den størrelsen - det synes jeg er meget fordelaktig priset

Scoob98

Sitat fra: Chimp på tirsdag 19. november 2019, klokken 20:49
Bra valg! I verste fall lader du i 15 min mens du handler på vei til hytta. Skal du krysse landet så gjør du det raskere i en e tron grunnet ladehastighet.
Jaguar hadde også vært et godt valg, men 499 for audi i den størrelsen - det synes jeg er meget fordelaktig priset

Er nettop det, har hørt mye bra om e tron og audi fortalte meg at e tron har ganske rask lading, så dette blir sikkert ikke et problem.

Og til alle andre, takk for gratulasjonene!




Ingeniøren

Bra valg selv om jeg personlig synes Audi ser litt mye Audi ut, så er det veldig bra at folk gjør andre valg en Tesla. Konkurranse er bra for prisene.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øyvind.h

Sitat fra: Scoob98 på tirsdag 19. november 2019, klokken 22:24
Er nettop det, har hørt mye bra om e tron og audi fortalte meg at e tron har ganske rask lading, så dette blir sikkert ikke et problem.

E50 lader raskt, men ikke som E55. Du har maks 120kW mot 150kW for E55.
I tillegg er 91% av kapasiteten tilgjengelig istedenfor 88%, så du må regne med en noe mer moderat ladekurve også. Men sammenlignet med alternativene blir det rask lading målt i snitt kW.

"Du kan jo bare lade på vei til hytta" et utsagn jeg ser oftere og oftere som begrunnelse for å velge mindre batteri.
Med økende antall som tenker slik kan du jo bare se for deg hvor lett det blir å få ladet på utfartsdager. Kjøp batteri som er stort nok til at du ikke trenger lade på korte turer eller turer du tar veldig ofte.
Kommerse ladeaktører har allerede vært ute og advart om at de ikke dimensjonerer for topper (det ser du ved at de setter opp 4-6 stolper der et annet merke setter opp 40). Så det er veldig lurt å ikke gjøre seg avhengig av hyppig hurtiglading.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Norwegian Wood

En ting jeg setter pris på med I-PACE er at den er lagd av 96% aluminum og 4% rustfritt stål. Vekta er omtrent 400 kg lavere enn E-tron 55 og 300 lavere enn Model X. Det har betydning for kjøreegenskapene selv om mye skjules av den hydrauliske fjæringa. Det er bare I-PACE som også leveres med stålfjærer og kjøreegenskapene rapporteres å være bra med 18 toms dekk. Det er temmelig sikkert er at en gang i bilens levetid kommer det en skikkelig dyr reparasjon av det hydrauliske fjæringssystemet. Tipper at en da kan sette inn stålfjærer og støtdempere som et alternativ for å unngå dyr reparasjon. Har i alle fall sett det på andre biler som leveres med valgfritt stål eller luft.

I-PACE S MY 2020

4Matic Fanatic

Well, de fleste som kjøper biler i denne klassen eier dem ikke når garantien går og ser kun fordelene med luft.

Når det er sagt er det ikke rocket science vi snakker om her, eksempelvis har MB brukt mye luftfjærer i mange tiår, og det er løsbart å reparere enten man velger originalt eller tredjepartsleverandører. Det er ikke slik at stålfjærer varer evig de heller, spesielt på tunge biler som vi snakker her - og om selve fjærene er rimeligere er jobben tilsvarende stor, jeg vet dette fra 4Matic'en min hvor kun merkeforhandler tok på seg å bytte foran.

Norwegian Wood

Jeg komme fra Land Cruiser og har aldri hatt luftfjæring før. Flott å kunne heve hele bilen på dårlige hytteveger og ubrøyta veger om vinteren så jeg setter stor pris på det. Selv om dette er konvensjonell teknologi sier Broome i TV2 at han ikke ville valgt det på en bruktbil https://www.tv2.no/a/3756603/

Potensielle reparasjoner i 100.000 kroners klassen har innvirkning på bruktbilprisen, så "nissen blir nok med på lasset" selv om man bytter bil etter 3-4 år. :'(  I forhold til Modell X kan vi jo håpe at lavere vekt på I-PACE gir mindre slitasje på systemet. I mellomtiden er det bare å nyte kjøreegenskapene til I-PACE :)

I-PACE S MY2020

Maxwell_400

Jeg kommer også fra Landcruiser men hadde en med luftfjæring. I løpet av 15 år ble det 20KNOK i reperasjoner på merkeverksted (kompressor), helt ok for min del. Har blitt såpass vant med firehjulstrekk og høy bakkeklaring at det var helt uaktuelt å kjøpe en bil uten disse egenskapene. Bare å kjøre over slitte fartshumper/puter i trondheim krever god bakkeklaring. Lille bilen med 12cm klaring tar borti de verste putene.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA