Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

IPace vs Model x

Startet av Scoob98, torsdag 14. november 2019, klokken 07:50

« forrige - neste »

LittleHammer

Sitat fra: daktari på fredag 15. november 2019, klokken 11:58
T/r uten å lade, altså ca 40 mil? Hvilken rute kjører du da?

Rv4 (pga alt veiarbeidet).
Ca 34-35 mil T/R
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

daktari

Sitat fra: Tin på fredag 15. november 2019, klokken 21:10
Sitat fra: Chimp på fredag 15. november 2019, klokken 07:07
I pace lader ikke fort på ionity heller, bare så du er klar over det.
Du som har hatt elbil lenge vet jo det, men topplad batteriet før langtur. Det er buffer over 100% som gjør at veien nedover ikke er lineær. Den ruta skal gå alle dager i uka gjennom vinteren uten lading.

Yes, enig i den. Men dro rett fra jobb. Forrige fredag var ikke akkurat dagen for å dra på hyttetur. Med snøvær blir det rask kaos ut av oslo :). Vi rakk akkurat ut før det ble helt kaos. My av årsaken til ett hinsides forbruk var nok nettop snøvær og 120-125kmt på E6. Mulig vi kunne klart oss uten en rask ladestopp, men turte ikke ta sjansen da det er mye stigning fra Lillehammer og opp til skeikampen.

Uansett; bilen er meget bra, missforstå meg rett. Hadde ionity bygget ut noe ala Tesla så hadde bekymringen vært litt mindre.
Hvor mange prosent hadde du igjen på Lillehammer før (og etter) lading, og når du kom frem?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: LittleHammer på lørdag 16. november 2019, klokken 08:06
Sitat fra: daktari på fredag 15. november 2019, klokken 11:58
T/r uten å lade, altså ca 40 mil? Hvilken rute kjører du da?

Rv4 (pga alt veiarbeidet).
Ca 34-35 mil T/R
Takk, det er en viktig presisering, da forstår jeg det kan gå.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Scoob98

Sitat fra: gr på lørdag 16. november 2019, klokken 01:22
Et punkt som ikke har vært nevnt er at i-Pace kun kan trekke 750 kg henger, mens Model X kan trekke 2250 kg. Kan være utslagsgivende for noen.

Personlig så hadde ikke i-Pace vært aktuell å kjøpe i dag, det hadde stått mellom e-tron og Model X. I premiumklassen er i-Pace egentlig utdatert på ladefart både på AC (kun 1-fas) og DC. I tillegg syns jeg e-Tron er milevis penere å se til enn i-Pace. Jeg tror verditapet på i-Pace vil være stort fremover, på grunn av e-Tron 50 til 499, EQC og Model 3 og Y.
Starter ikke e tron på 600,000? Prøvde ipace idag for første gang og ble helt forelsket men merket noe dumt med bilen. Er c.a 180cm og følte at jeg ikke fikk helt god plass i førersetet. En annen ting er vel Infotainmentsystemet, er litt treigt og jeg er redd for at bilen skal bli utdatert om 2-3 år i motsetning til f.eksempel en tesla som alltid har nye oppdateringer. Venter til rundt Januar 2020 for å kjøpe ipace med tanke på prisforskjeller eventuelt, skal snakke med forhandleren på mandag for å se hva som er lurt.

Scoob98

Har nå prøvd ipace og jeg må si, velger 100% ipace over model x men noen nevnte i kommentarfeltet at ipace sin pris kommer til å dyppe ned sterkt, mener dere at dette er sant? Audi etron 50 for 500,000 hørres drøyt billig ut hvis det er faktisk prisen de selger bilen for

Chimp

Først ang høyden din. Jeg er 183 og sitter knall. Det er et hav av innstillingsmuligheter, du får en god sittestilling med normal høyde som du har, det er jeg 100% sikker på.
Infotainment er tregt, det kan irritere deg litt iblant. Jeg ble ikke irritert av det de første ukene jeg hadde bilen fordi da var den uansett ny og kul, og det var kun da jeg trykket rundt i det. Nå er jeg aldri rundt og trykker - jeg skal kjøre og bruker dab som jeg styrer fra rattet.
At infotainment er utdatert allerede tror jeg er mindre viktig, er verre med ladehastighet som alltid vil være bak konkurrentene. Lader du "alltid" hjemme er også ladehastighet irrelevant.
Bortsett fra på bruktmarkedet, og det er derfor en person over mener jaguar faller raskere enn andre biler i segmentet. Jeg er ikke enig, men tror alle elbiler faller mye pga ny teknologi.

Audi e tron 50 er en flott bil men rekkevidden er in my opinion ikke ok. Jeg kunne aldri hatt en bil jeg MÅTTE ladet til hytta mtp ladekø og at det ikke alltid passer seg å ta den pausen en fredag kveld med dårlig tid.

Ingeniøren

I-pace har nylig fått oppdateringer som gjør infotainment betydelig raskere og mer stabilt, og mer er på vei. Det kommer og oppdateringer som gir lengre rekkevidde og raskere hurtiglading. Det siste er i ferd med å rulles ut as we speak.

Bilen oppdateres også over nett slik Tesla gjør. Har selv oppdatert bilen i garasjen nylig, så den blir nok ikke ut datert med det første.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Chimp

Liten korreksjon ang audi 50 - hvis du har et bruksmønster som tilsier småkjøring og kanskje en og annen litt lenger tur på 100-200 km så er dette den bilen jeg ville valgt.
Men hvis du flyr opp på en hytte annenhver helg synes jeg personlig det blir for kort rekkevidde.

Med valgene som er i dag ville jeg valgt i pace igjen.

Egil Fonn

Jeg valgte Jaguar. Har ikke prøvd modell x men har eid en modell s. Tesla´s Informasjons system og hurtiglade nettverk er unikt. Jeg smilte fra øre til øre når jeg kjørte min Tesla MS inntil det ble mye feil. Her er et gammelt innlegg som jeg postet på Tesla forumdel i 2016:

En Tesla eiers oppsummering.
17 mars 2016 tok jeg etter lang bestemmelses tid steget å kjøpte meg en 2014 mod S p85+ med alt. Bilen var en drøm og jeg smilte fra øre til øre når jeg kjørte den. Men plutselig etter 9 dager ville den ikke mer. Følgende melding møtte meg: 12V Power Low, Car may shut down unexpectedly. Car needs service, unable to start car.
Kontaktet Tesla service som sjekket bilen via nett. De ba meg prøve en restart av bil og skjermer. Hjalp ikke, og det endte med bilberging. Etter over 30 år og 1 mil km med forskjellige biler trenger jeg for første gang bilberging..
Tesla service i Tromsø ga meg løpende orientering om status. Når bilen først var på service senter ble vi enig om å ta 40k service + fiks av bremselys i bakvindu som manglet en diode. For å bytte denne måtte bakruten ut. Den sprakk og måtte dermed også byttes.
Etter 10 dager henter jeg bilen igjen. Den var nyvasket og alt virket tipp topp. Det ble regn og vann kom inn bakluken. Ruten ble tatt ut igjen og sjekket. Nå burde det være tett, men nei. Da mente de det var baklysene som kunne slippe inn vann. Dette hadde de ikke tid til å fikse før om 2 mnd.
Sommeren gikk og nye småfeil dukket opp. Problem med oppstart av stor skjerm etter at bilen var parkert med energi sparings modus, Høyre håndtak bak responderte ikke alltid og døren måtte da åpnes fra innsiden, diode lys venstre håndtak bak virket ikke, krom list venstre side bak bakdør løsnet og stakk ut. For å unngå vann inn bagasje luke måtte jeg hele tiden parkere bilen med helling mot venstre når det regnet.
Jeg kjørte bilen tre turer Nord Norge-Vestlandet denne sommeren og bortsett fra i overkant mye dekkstøy var bilen en drøm å kjøre. Tesla sitt superlade nettverk fungerte utmerket og det var aldri ladekø.
I August hadde jeg time for fiks av baklys lekkasje, dørhåndtak, diode og kromlist. Jeg hadde også oppdaget en klakkelyd i forstillingen som de skulle sjekke. Meningen at dette skulle ordnes på en dag mens jeg var i Tromsø. Det viste seg at bilens hovedskjerm var gåen og måtte byttes. Denne måtte de bestille og jeg ble tilbudt en 2016 S 70D låne bil. Denne var ok men savnet de ekstra hk og hifi anlegget.
Etter en uke får jeg bilen min igjen med nye baklys og alt fikset, nyvasket og innvendig rengjort var den også. Alt på stell. Tesla smilet på på plass igjen.
Det regnet kraftig første natten og da jeg åpnet bakluken morgenen etter kom det vann ut fra plastdeksel under luken igjen. Lettere oppgitt ringte jeg Tesla service og forklarte at det ennå kom vann inn. Dette skulle de fikse neste gang. Problemet mitt er at jeg bor 35mil unna service senter.. Bank i bordet, siden har jeg ikke oppdaget lekkasje, mulig baklys pakningen har godt seg til.
Alt i alt førte alt dette til at entusiasmen for bilen gradvis forsvant, hva blir det neste?  Jeg bestemte meg for å legge den på Finn for salg. Nå er den solgt og jeg håper ny eier får et problemfritt bilhold.
Nå kjører jeg de daglige turene med en MB Belectric. (BMW i3 bestilt) Mens turene til hytta og andre langturer blir med den gode gamle Toyota LC 100. Den bruker diesel og koster bompenger, men ingen overraskelser med den. Som en ekstra bonus går den 1000km på en energi lading som tar 3min.. Har eid den i 10 år å kjørt den 150000km med O feil.. Skulle ønske Tesla laget biler av samme kvalitet. Da hadde jeg solgt Land Cruiseren også å kjøpt meg en modell X.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Ingeniøren

For en som har fulgt med i klagetråden til Tesla S, noen år for noen år siden, høres dette kjent ut. Blir ALDRI Tesla på meg  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

1000kwh

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 17. november 2019, klokken 09:43
For en som har fulgt med i klagetråden til Tesla S, noen år for noen år siden, høres dette kjent ut. Blir ALDRI Tesla på meg  :)
Kan jo tenkes at det har blitt forbedringer ettersom Tesla nærmer seg 1 million solgte elbiler?;)

Men du skal få lov til å ALDRI kjøpe en Tesla  ;D

Egil Fonn

Ja, det skal være mindre feil på nyere Tesla. Men jeg mistet entusiasmen for Tesla etter mitt eierskap.
Så får tiden vise hvordan Jaguar I-Pace klarer seg på kvalitet. Så langt 0 feil, men så har bilen kun rullet 12000km
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Ingeniøren

Sitat fra: 1000kwh på søndag 17. november 2019, klokken 09:54
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 17. november 2019, klokken 09:43
For en som har fulgt med i klagetråden til Tesla S, noen år for noen år siden, høres dette kjent ut. Blir ALDRI Tesla på meg  :)
Kan jo tenkes at det har blitt forbedringer ettersom Tesla nærmer seg 1 million solgte elbiler?;)

Men du skal få lov til å ALDRI kjøpe en Tesla  ;D

Ut fra erfaringer fra M3 kan man vel si de er blitt litt bedre, men jeg er redd at skal de bli gode så må kanskje bilen produseres et annet sted. Noe tilsvarende som Jaguar har gjort ved å sette sammen I-Pace i Østerrike. Feilen på Tesla går mye på kvaliteten på sammensetting og finish, mens Jaguar har hatt en del feil på software og nada på sammen skruing. Hadde ikke kjøpt bilen om den var satt sammen i England.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Scoob98

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 17. november 2019, klokken 10:08
Sitat fra: 1000kwh på søndag 17. november 2019, klokken 09:54
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 17. november 2019, klokken 09:43
For en som har fulgt med i klagetråden til Tesla S, noen år for noen år siden, høres dette kjent ut. Blir ALDRI Tesla på meg  :)
Kan jo tenkes at det har blitt forbedringer ettersom Tesla nærmer seg 1 million solgte elbiler?;)

Men du skal få lov til å ALDRI kjøpe en Tesla  ;D

Ut fra erfaringer fra M3 kan man vel si de er blitt litt bedre, men jeg er redd at skal de bli gode så må kanskje bilen produseres et annet sted. Noe tilsvarende som Jaguar har gjort ved å sette sammen I-Pace i Østerrike. Feilen på Tesla går mye på kvaliteten på sammensetting og finish, mens Jaguar har hatt en del feil på software og nada på sammen skruing. Hadde ikke kjøpt bilen om den var satt sammen i England.

Hvis jeg bestiller kampanjepakken til 650,000 til ipace, tror du verdien går ned kraftig i 2020? Folk nevnte tidligere i tråden at audi etron50 kommer til å få jaguar sin pris ned pga den skal koste 500,000? Er veldig usikker på tap av verdi, er egentlig det som holder meg fra å kjøpe bilen før i 2020.

Ingeniøren

Sitat fra: Scoob98 på søndag 17. november 2019, klokken 10:22
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 17. november 2019, klokken 10:08
Sitat fra: 1000kwh på søndag 17. november 2019, klokken 09:54
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 17. november 2019, klokken 09:43
For en som har fulgt med i klagetråden til Tesla S, noen år for noen år siden, høres dette kjent ut. Blir ALDRI Tesla på meg  :)
Kan jo tenkes at det har blitt forbedringer ettersom Tesla nærmer seg 1 million solgte elbiler?;)

Men du skal få lov til å ALDRI kjøpe en Tesla  ;D

Ut fra erfaringer fra M3 kan man vel si de er blitt litt bedre, men jeg er redd at skal de bli gode så må kanskje bilen produseres et annet sted. Noe tilsvarende som Jaguar har gjort ved å sette sammen I-Pace i Østerrike. Feilen på Tesla går mye på kvaliteten på sammensetting og finish, mens Jaguar har hatt en del feil på software og nada på sammen skruing. Hadde ikke kjøpt bilen om den var satt sammen i England.

Hvis jeg bestiller kampanjepakken til 650,000 til ipace, tror du verdien går ned kraftig i 2020? Folk nevnte tidligere i tråden at audi etron50 kommer til å få jaguar sin pris ned pga den skal koste 500,000? Er veldig usikker på tap av verdi, er egentlig det som holder meg fra å kjøpe bilen før i 2020.

Jeg valgte å kjøpe i år da jeg ikke helt tør å stole på det politikeren lover.... og når jeg har handler er jeg ikke så opptatt av hva den er verd om noen år. Å ha en bra bil er viktigere enn hva den er verd.

Det er mye som bestemmer prisen og det vil komme mange biler til neste år. og så hva slippet av Tesla M3 gjorde med verdien på min BMW i3. Tror dog momsen kommer for å si det slik, men når er det få som vet.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA