Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

IPace vs Model x

Startet av Scoob98, torsdag 14. november 2019, klokken 07:50

« forrige - neste »

Maxwell_400

Hvorfor jeg valgte I-Pace over Modell x;

Kjørefølelse
Byggekvalitet
Høy bakkeklaring, fin hyttebil (Det var egentlig IPace over EQC)
Vil ha "tradisjonell" cockpit
Kajakk, skiboks på taket
Kompakt utvendig, stor innvendig
Liker ikke Model X dørene.

Men bevares Model X er en helt super bil.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tin

Gått fra X til iPace. Bilen virker tightere, bedre skrudd sammen osv. Men for min del føles det som å gå 10 år tilbake i tid når det kommer til software etc. Når det i tillegg det er ekstremt tungvindt å dra på langtur i forhold til vårt kjøremønster så angrer jeg veldig på kjøpet. Hadde trodd ionity skulle gasse på og sette opp flere stasjoner, men foreløpig er det bedrøvelige greier. Men å kjøpe en ny X nå, uten kampanje, til en meget høy pris virker ikke spesielt smart tror jeg.

Drar du sjelden på langtur, holder fartsgrensen i 100-110 sone og ikke trenger mye plass, så blir du helt sikkert fornøyd med iPace :). Vi kjørte Oslo - skeikampen i lett snøvær i helgen. Dro med 87% på tanken. 22 mil ish. Måtte lade for å komme frem..




Stikkkontakt

Sitat fra: Tin på torsdag 14. november 2019, klokken 21:24

Drar du sjelden på langtur, holder fartsgrensen i 100-110 sone og ikke trenger mye plass, så blir du helt sikkert fornøyd med iPace :). Vi kjørte Oslo - skeikampen i lett snøvær i helgen. Dro med 87% på tanken. 22 mil ish. Måtte lade for å komme frem..

Jeg tror du må få sjekket bilen din.
Mitt "verste" forbruk ifjor var 170 km til hytta i ned til minus 22 grader med 1,5 time stopp for veiarbeid og snøføre. Da endte det på 26,6 med 45% i rest. 450.høydemeter Btw.

Øyvind.h

Mye motorvei/110 sone på vei til hytta?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tin

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 14. november 2019, klokken 21:50
Sitat fra: Tin på torsdag 14. november 2019, klokken 21:24

Drar du sjelden på langtur, holder fartsgrensen i 100-110 sone og ikke trenger mye plass, så blir du helt sikkert fornøyd med iPace :). Vi kjørte Oslo - skeikampen i lett snøvær i helgen. Dro med 87% på tanken. 22 mil ish. Måtte lade for å komme frem..

Jeg tror du må få sjekket bilen din.
Mitt "verste" forbruk ifjor var 170 km til hytta i ned til minus 22 grader med 1,5 time stopp for veiarbeid og snøføre. Da endte det på 26,6 med 45% i rest. 450.høydemeter Btw.

Ser ingen grunn til det. Er vel som det skal være. Men i 130kmt er forbruket skyhøyt. Har vært igjennom 15ish elbiler de siste årene og dette er hovedutfordringen med elbil. Høy hastighet dreper rekkevidde. Sålangt er det model3, naturlig nok, som har imponert. X har akkurat den samme utfordringen, selvom forbruket som kjent er bedre enn på iPace.

Folk har vidt forskjellige behov. Jeg kjører 90% av mine årlige 30k km i 80-110 sone.

Chimp

 I pace lader ikke fort på ionity heller, bare så du er klar over det.
Du som har hatt elbil lenge vet jo det, men topplad batteriet før langtur. Det er buffer over 100% som gjør at veien nedover ikke er lineær. Den ruta skal gå alle dager i uka gjennom vinteren uten lading.

LittleHammer

Sitat fra: Tin på torsdag 14. november 2019, klokken 21:24
Drar du sjelden på langtur, holder fartsgrensen i 100-110 sone og ikke trenger mye plass, så blir du helt sikkert fornøyd med iPace :). Vi kjørte Oslo - skeikampen i lett snøvær i helgen. Dro med 87% på tanken. 22 mil ish. Måtte lade for å komme frem..

Det hørtes rart ut. jeg kommer lett tur/retur Lillehammer - Oslo.
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

daktari

Sitat fra: LittleHammer på fredag 15. november 2019, klokken 09:31
Sitat fra: Tin på torsdag 14. november 2019, klokken 21:24
Drar du sjelden på langtur, holder fartsgrensen i 100-110 sone og ikke trenger mye plass, så blir du helt sikkert fornøyd med iPace :). Vi kjørte Oslo - skeikampen i lett snøvær i helgen. Dro med 87% på tanken. 22 mil ish. Måtte lade for å komme frem..

Det hørtes rart ut. jeg kommer lett tur/retur Lillehammer - Oslo.
T/r uten å lade, altså ca 40 mil? Hvilken rute kjører du da?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kanutten

Sitat fra: LittleHammer på fredag 15. november 2019, klokken 09:31
Sitat fra: Tin på torsdag 14. november 2019, klokken 21:24
Drar du sjelden på langtur, holder fartsgrensen i 100-110 sone og ikke trenger mye plass, så blir du helt sikkert fornøyd med iPace :). Vi kjørte Oslo - skeikampen i lett snøvær i helgen. Dro med 87% på tanken. 22 mil ish. Måtte lade for å komme frem..

Det hørtes rart ut. jeg kommer lett tur/retur Lillehammer - Oslo.

Da kan du umulig følge trafikken i 110-sonen(?)

Jeg kjørte Oslo - Trysil i går kveld. Rundt 0 grader. Startet med 100%, 19% igjen når jeg parkerte på hytta. 21 mil. Setter cruise control på 120km/t og følger trafikken oppover i 110-sonen. Cruise på 86km/t i 80-sonen. Ingen råkjøring eller forbikjøringer.

Øyvind.h

Tok en tur innom Insignia på vei hjem fra jobben i dag for å se på Ipace på nytt da jeg ikke har sett nøye på den før. Som en avsporing kan jeg nevne at hos Mercedes, Audi og Jaguar har jeg kommet inn i halvslitt sykkeltøy på vei hjem fra jobb, men fått full service og hjelpsomhet fra start til slutt. Den gamle myten om forskjellsbehanding utfra klesstil er gjort til skamme hos alle forhandlerne jeg har vært hos :)

Selgeren hos Insignia var kunnskapsrik og hjelpsom. Ikke pushy på noen måte, og svarte på alle spørsmålene jeg hadde. Tar med noen av tipsene avslutningsvis. Anbefaler sterkt Insigina i Oslo øst. De hadde en rekke Ipace utstilt med forskjellige farger, og har to biler tilgjengelig for prøvekjøring på dropin. Han nevnte uoppfordret at det var rabattmuligheter.

Bilen ser bra ut, spesielt med 22" hjul. Utenfor stod en sort SE med sorte 22" hjul. Den var stilig! I andre enden av skalaen så jeg en lys en med 18" ballonghjul. Med den komboen synes jeg Ipace så kjip ut, men vet av erfaring at hjulvalg kan ha mye å si for opplevelsen av utseende. Tror ikke man trenger mer enn 20" for å løfte inntrykket.

Bagasjeplassen var middels. Offisielle tall opplever jeg som misvisende. EQC er eksempelvis oppgitt med 500l og Ipace med 650, men i praksis synes jeg strengt talt EQCs bagasjerom ser større ut. Frunken i Ipace er såpass liten at det kun er plass til en ladekabel. Praktisk, men synd de ikke fant mer plass der foran eksempelvis til mat som holdes kald på vei til hytta. Det bruker jeg ofte i X`en. EQC har på sin side null frunk og masse bortkastet plass under det store panseret, men jeg føler at frunk må være minst 100 liter + før den blir særlig mer enn en gimmick.

Interiøret er lekkert - spesielt når alle skjermene er avslått. Panotaket gir som andre har påpekt en luftig og lysere kupe. Det kan dessverre ikke åpnes, men det er bedre enn ingenting.
Baksetet overrasket positivt. Ikke veldig romslig, men helt brukbart. Jeg er enig i vurderingen at baksetet oppleves som mer luftig i Ipace enn EQC. De hadde et par biler utstilt hvor setenes farge gikk igjen på deler av døra, det likte jeg. Jeg fant ikke seteforlenger/justerbar lengde på lårstøtte i bilene jeg prøvesatt, men setet kjentes langt nok ut for meg.

Bilen er stor innvendig sett i forhold til ytre mål! 8cm kortere enn EQC, men tror Mercedes kastet bort det på panseret sitt....

Vurderte å be om prøvekjøring i morgen da jeg tenkte Nordic-versjonen virket interessant, men det var et par ting selgeren fortalte som gjør at jeg tror jeg skrinlegger det.:
- Nordic-versjonen er ferdigspekket og kan ikke endres. Oppgraderte premium LED-lys som ligger i Nordic pakken er ikke matrix. Vil du ha matrix lys anbefalte han heller å spekke opp en SE. Med litt rabatter og noe bedre utstyrt mente han den ville ende på ca 700k.
- Hengerfeste ligger så langt jeg kunne se ikke i Nordic pakken. Jeg tror det ettermonteres og derfor kan leveres på Nordic bil selv om den egentlig har låst konfig, men om ikke jeg tar feil koster det 15-20.000 å få ettermontert? Da er du oppe i rundt 675.
- Vil du ha ventilerte seter (noe jeg er blitt helt avhengig av etter å ha hatt det et par år) må du ha premium 18-veis seter, og han mente da man bør gå for en HSE modell. Da passerer jeg nok 800k før eventuell rabatt.

Til sammenligning har jeg reservert en veldig bra spekket EQC med skinn, matrix, masserende seter, el hengerfeste, 20" hjul+++. Den endte på 711 om jeg ikke husker feil, etter at jeg fjernet AMG pakken. Kunne nok fått den ned mot 650 uten å gi avkall på alt nødvendig, den har blant annet matrix som standardutstyr i startprisen på 616.
Det primære i negativ favør for EQC er at den kun har luft på bakaksel og blir dermed ingen offroader. Hadde jeg hatt hytte et litt mer grisgrendt sted kunne det vært showstopper. Ipace har bra regulerbart understell.

Ut over dette synes jeg hverken Ipace eller EQC har bra infotainment, men synes EQC ligger et lite stykke foran. Likte riktignok speedometer-skjermen i Ipace, og jeg likte rulleknappene for klima der EQC har en lang rekke knapper. Men totalopplevelsen av skjermene var bedre i EQC. Kunne jeg velge fritt ville jeg soleklart hatt skjermene fra Model X. De er langt foran på det meste og føles mer moderne.

Den perfekte bilen for meg hadde nok vært en litt mindre og rimeligere Model X, med flere utstyrsvalg og mer stabilt serviceapparat. Men bilene er så forskjellige at det ikke er noe problem å havne i en situasjon hvor man klart foretrekker Ipace eller andre alternativer.

Konklusjonen blir egentlig som før - prøvekjør alternativene, spekk opp det du vil ha og se hvor du lander prismessig. Ipace får veldig mye skryt for kjøreegenskaper. Elbil mente det var den klart mest inspirerende å kjøre i sin vinterbiltest.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ingeniøren

Kjøreegenskapene er dog viktigst  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tellus


Tin

Sitat fra: Chimp på fredag 15. november 2019, klokken 07:07
I pace lader ikke fort på ionity heller, bare så du er klar over det.
Du som har hatt elbil lenge vet jo det, men topplad batteriet før langtur. Det er buffer over 100% som gjør at veien nedover ikke er lineær. Den ruta skal gå alle dager i uka gjennom vinteren uten lading.

Yes, enig i den. Men dro rett fra jobb. Forrige fredag var ikke akkurat dagen for å dra på hyttetur. Med snøvær blir det rask kaos ut av oslo :). Vi rakk akkurat ut før det ble helt kaos. My av årsaken til ett hinsides forbruk var nok nettop snøvær og 120-125kmt på E6. Mulig vi kunne klart oss uten en rask ladestopp, men turte ikke ta sjansen da det er mye stigning fra Lillehammer og opp til skeikampen.

Uansett; bilen er meget bra, missforstå meg rett. Hadde ionity bygget ut noe ala Tesla så hadde bekymringen vært litt mindre.

JorgenM

Dette kunne blitt biased siden jeg aldri har hatt Model X, derfor skal jeg kun ramse opp hva jeg liker bedre på vår Model S enn på vår i-Pace. Sånn generelt er vi langt mer fornøyde med i-Pace da:

- innebygd Spotify, TuneIn etc. Gull på langturer, spesielt med barn
- man kan ha belteforlenger i alle 3 setene bak. Ikke mulig med forlenger i midten på i-Pace (dette er mitt største irritasjonsmoment på i-Pace)
- lading på langtur er en drøm med Tesla (gjelder dog kun 1-2 turer/år i mitt tilfelle)
- Teslaen sluker ALT av bagasje, og litt til
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

geear

Et punkt som ikke har vært nevnt er at i-Pace kun kan trekke 750 kg henger, mens Model X kan trekke 2250 kg. Kan være utslagsgivende for noen.

Personlig så hadde ikke i-Pace vært aktuell å kjøpe i dag, det hadde stått mellom e-tron og Model X. I premiumklassen er i-Pace egentlig utdatert på ladefart både på AC (kun 1-fas) og DC. I tillegg syns jeg e-Tron er milevis penere å se til enn i-Pace. Jeg tror verditapet på i-Pace vil være stort fremover, på grunn av e-Tron 50 til 499, EQC og Model 3 og Y.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA