Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

IPace vs Model x

Startet av Scoob98, torsdag 14. november 2019, klokken 07:50

« forrige - neste »

Scoob98

Hei,
Har lenge sett etter en god og lukseriøs familiebil og har vurdert ipace men er usikker på om den er verdt kronene? Har hørt noe dårlig om bilen (range, dårlig infotainmentsystem osv), hva tenker dere som eier en ipace om dette? Er det noe fordeler med å ha en ipace i motsening til en Model x som har god range, supercharger systemet osv?

Og hvis jeg skal ha gått for en Ipace, er det noe utstyr som er en must? Ser noen ipace på finn for under 600,000, men kan tenke meg at det ikke er verdt å kjøpe noen av dem siden de har ganske lite ekstraustyr? Vet at headlights er en must med tanke på looks derimot!
Setter pris på en detaljert svar.

ardevd

Har hatt begge og alle vil vektlegge fordelene og ulempene forskjellig men her er min vurdering:

Model X:
+ Rekkevidde
+ Supperladernettverk
+ Infotainment og autopilot
+ Enorm plass både i kupe og bagasjerom
+ Kan fåes med 7 seter.
- Litt kjipt interiør synes jeg. Lite luksusfølelse ihvertfall.
- Ikke spesielt mye kjøreglede
- Veldig kompleks bil med kompliserte dører, litt QC-svakheter sånn generelt.
- Høy pris

I-Pace
+ Fantastisk å kjøre.
+ Flott interiør
+ Veldig alsidig bil kjøremessig. Morsom på bane, fortreffelig i terreng.
+ En ganske kompakt bil utvendig men romslig innvendig. Gjør den mye lettere å leve med i urbane strøk enn Model X.
+ Relativt gunstig pris
+ Jeg er veldig glad i HUD og Matrix lys.
- Forbruk ved høy hastighet
- Ladehastighet
- Lite bagasjerom (I forhold til Model X)
- Tregt infotainment system med nok av bugs.

Model X og I-Pace er egentlig ganske forskjellige biler. Model X er en enorm familiebil med plass til mye. I-Pace er en sportslig crossover. Det som er flott er at du kan prøvekjøre begge og finne ut hvilken som passer best for deg.

Har du stort behov for å kjøre lange turer er Tesla sitt superladernettverk en enorm fordel. Er du som meg og sjeldent kjører lenger enn 150 km i ett strekke er det ikke så utslagsgivende.

Øyvind.h

Sjekke kampanjen som kjøres nå til 660.000,-. Får inntrykk av at matrix er lagt til der, men ikke sikker.

Det er to ganske forskjellige biler. Eneste jeg kommer på i farten at jeg ville lagt til ardevds liste er den enorme frontruten som gir panoramautsikt på tur. Andre biler føles som bunkers etter en tur i den. Og bakdørene er geniale om du har småbarn som du må hjelpe med barnesete. I tillegg er du trygg på at de ikke smeller dørene inn i andre parkerte biler pga sensorer i siden og taket.

Men klarer du deg med plassen i Ipace, hengerfeste-kapsiteten, ikke har småbarn eller kjører mye langturer høres den ut som et godt valg av de to.

https://www.insignia.no/kampanjer/elektriske-jaguar-i-pace-nordic-edition/?gclid=CjwKCAiA8K7uBRBBEiwACOm4d7x5PJqP5nKau3LTJiBNWBuCo3sokSkz0slkFZJAUap72-HICLJRXxoCyGYQAvD_BwE
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tellus

Ser ikke hvorfor i alle dager småbarn skulle være et problem ved å eie I-Pace. Størrelsesmessig ligger den midt i familiebilsegmentet. God plass til to barn i baksetet og bagasje omtrent som en BMW X3.  Har hatt både X3 og små barn så jeg vet hva jeg snakker om :)

Med 3 barn så begynner det å bli litt snaut i baksetet på I-Pace.

Scoob98

Sitat fra: ardevd på torsdag 14. november 2019, klokken 08:19
Har hatt begge og alle vil vektlegge fordelene og ulempene forskjellig men her er min vurdering:

Model X:
+ Rekkevidde
+ Supperladernettverk
+ Infotainment og autopilot
+ Enorm plass både i kupe og bagasjerom
+ Kan fåes med 7 seter.
- Litt kjipt interiør synes jeg. Lite luksusfølelse ihvertfall.
- Ikke spesielt mye kjøreglede
- Veldig kompleks bil med kompliserte dører, litt QC-svakheter sånn generelt.
- Høy pris

I-Pace
+ Fantastisk å kjøre.
+ Flott interiør
+ Veldig alsidig bil kjøremessig. Morsom på bane, fortreffelig i terreng.
+ En ganske kompakt bil utvendig men romslig innvendig. Gjør den mye lettere å leve med i urbane strøk enn Model X.
+ Relativt gunstig pris
+ Jeg er veldig glad i HUD og Matrix lys.
- Forbruk ved høy hastighet
- Ladehastighet
- Lite bagasjerom (I forhold til Model X)
- Tregt infotainment system med nok av bugs.

Model X og I-Pace er egentlig ganske forskjellige biler. Model X er en enorm familiebil med plass til mye. I-Pace er en sportslig crossover. Det som er flott er at du kan prøvekjøre begge og finne ut hvilken som passer best for deg.

Har du stort behov for å kjøre lange turer er Tesla sitt superladernettverk en enorm fordel. Er du som meg og sjeldent kjører lenger enn 150 km i ett strekke er det ikke så utslagsgivende.
Tusen takk for infoen her, setter pris på det! Ser ut som vi har mye til felles med tanke på hva vi bruker bilen til, tror nok det blir ipace på meg i løpet av 2020. Jeg kjører ikke mer en 150km i et strekke selv og tar kanskje en tur til danmark hvert år, så ser ikke grunnen til å kjøpe model x selv. Og ja, har sett headlights til ipace, de er ganske attraktive.

Scoob98

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. november 2019, klokken 08:44
Sjekke kampanjen som kjøres nå til 660.000,-. Får inntrykk av at matrix er lagt til der, men ikke sikker.

Det er to ganske forskjellige biler. Eneste jeg kommer på i farten at jeg ville lagt til ardevds liste er den enorme frontruten som gir panoramautsikt på tur. Andre biler føles som bunkers etter en tur i den. Og bakdørene er geniale om du har småbarn som du må hjelpe med barnesete. I tillegg er du trygg på at de ikke smeller dørene inn i andre parkerte biler pga sensorer i siden og taket.

Men klarer du deg med plassen i Ipace, hengerfeste-kapsiteten, ikke har småbarn eller kjører mye langturer høres den ut som et godt valg av de to.

https://www.insignia.no/kampanjer/elektriske-jaguar-i-pace-nordic-edition/?gclid=CjwKCAiA8K7uBRBBEiwACOm4d7x5PJqP5nKau3LTJiBNWBuCo3sokSkz0slkFZJAUap72-HICLJRXxoCyGYQAvD_BwE
Har prøvekjørt en Model x, ja den panorama utsikten er helt fantastisk og jeg ville faktisk selge bilen min etter prøvekjøringen. Ser derimot flere fordeler med Ipace da jeg virkelig ikke trenger all den plassen i model x'en. Har også mulighet til å parkere lettere med ipace da den er mindre i størrelsen. Får se hva det blir til slutt men tror nok det blir ipace.

Øyvind.h

Om du ikke planlegger bytte før i løpet av 2020 ville jeg sterkt vurdert EQC.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

#7
Sitat fra: Tellus på torsdag 14. november 2019, klokken 09:53
Ser ikke hvorfor i alle dager småbarn skulle være et problem ved å eie I-Pace.
Da må du lese det jeg skriver en gang til. Å laste inn småbarn i Model X er en helt annen verden enn eksempelvis Ipace. Årsaken til at du ikke forstår forskjellen er nok fordi du aldri har hjulpet barn inn/ut av sete i Model X, eller har eid/levd med Model X og småbarn. Det er en drøm sammenlignet med andre biler.

Noe annet jeg ikke har nevnt, men som ungene elsker, er muligheten til å søke etter sanger i Spotify lekende lett på store skjermen. Ymse ønsker om sanger og artister fikses på sekunder på storskjermen via den integrerte Spotify klienten. Det er en av klagene jeg fikk fra ungene når jeg nevnte at vi skal få ny bil som ikke er fra Tesla.
7 seter har også vært gull i mange situasjoner, men bytter selv til 5 seter nå og ser jeg klarer meg helt greit med det. Om noen år igjen blir det dog utfordrende når begge ungene vil ha med venner på hytta. Det går jo da ikke.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Chimp

Jeg leste det samme som Tellus. du skrev faktisk "ikke har småbarn" som grunn. Haha i-pace har jo hav av plass baki, som alle andre SUV'r i Norge - og folk klarer seg med småbarn på svært mye mindre enn dette. Nå ble det litt for mye i-landsproblematikk her med behov for forenklet betjening av spotify og falkedører.

Tror listen til ardevd burde holde som sammenlikningsgrunnlag for de fleste.

Øyvind.h

Hadde du levd med Model X og småbarn hadde du ikke vært så avfeiende :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

chargedup

Ta en tur til forhandler for å prøvekjøre, prøv gjerne å få bruke bilen en hel dag. Test bilen til "alt" ditt normale bruk (har du barn, prøv med de, osv.) Etter prøvekjøring kan du da ta ett valg som passer DEG best.

De fleste under 600' på finn (alle unntatt en, som har gått nesten 20') er sannsynligvis bruktimportert (sjekk garanti og mangel av gratis service første 3 år som alle norsksolgte har). Ustyrsmessig synes jeg nordic edition er ca lik det jeg ville speccet av utstyr (ja, jeg er gjerrig), men man kan fint bruke 2-300' til på utstyr. Jo mer utstyr, jo mer er det å spare på å kjøpe brukt.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Stikkkontakt

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. november 2019, klokken 10:11
Om du ikke planlegger bytte før i løpet av 2020 ville jeg sterkt vurdert EQC.

Det er nok en fin bil for de som ikke liker å kjøre bil. Makan til dvaskt oppsett! Fjærlett styring uten tilbakemelding og generelt fullstendig uinspirerende. Å gå ut av I-Pace og inn i EQC var en skikkelig nedtur kjøremessig. Den føltes også veldig klaustrofobisk inni når den ikke hadde glasstak(slik de fleste I-Pace har), men en liten takluke.

Øyvind.h

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 14. november 2019, klokken 12:26
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. november 2019, klokken 10:11
Om du ikke planlegger bytte før i løpet av 2020 ville jeg sterkt vurdert EQC.

Det er nok en fin bil for de som ikke liker å kjøre bil. Makan til dvaskt oppsett! Fjærlett styring uten tilbakemelding og generelt fullstendig uinspirerende. Å gå ut av I-Pace og inn i EQC var en skikkelig nedtur kjøremessig. Den føltes også veldig klaustrofobisk inni når den ikke hadde glasstak(slik de fleste I-Pace har), men en liten takluke.
Synes den var god å kjøre jeg. Ekstremt godt støydempet, god miks mellom komfort og sport, flere forskjellige kjøremoduser. Testet blant annet gamle Mossevei og den lå bra på veien. Men komfort er satt foran hardhet. Den har fått meget gode skussmål på kjørefølelse av biltestere også, men Ipace er klart mer sporty for de som foretrekker det.
Siste generasjons matrix lys var også var rå og maskerte lynkjapt og feilfritt. Bra rekkevidde og brukbar ladehastighet også. Men takluka er liten og litt utdatert. Den tar jeg bare med fordi den ligger i en utstyrspakke jeg skal ha, ellers hadde jeg droppet den. Fra Model X blir alt bunkers uansett, så den kamelen må jeg bare svelge. Husker jeg savnet panotaket i Model S når jeg gikk over til X, for panotaket i S er veldig stort og en stor del kan åpnes. Men panorama frontrute tok unna noe av savnet.

Matrix-lys får man jo ikke på Model X, noe som er et vesentlig drawback. Ei heller masserende ventilerte seter. På lyssiden har jeg selv supplert med ledbar og fått solide fjernlys, men det må dimmes manuelt (auto er ikke ideelt med den flombelysningen).

Hadde jeg vært trådstarter hadde jeg definitivt prøvekjørt EQC før beslutning tas.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Scoob98

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. november 2019, klokken 12:44
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 14. november 2019, klokken 12:26
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. november 2019, klokken 10:11
Om du ikke planlegger bytte før i løpet av 2020 ville jeg sterkt vurdert EQC.

Det er nok en fin bil for de som ikke liker å kjøre bil. Makan til dvaskt oppsett! Fjærlett styring uten tilbakemelding og generelt fullstendig uinspirerende. Å gå ut av I-Pace og inn i EQC var en skikkelig nedtur kjøremessig. Den føltes også veldig klaustrofobisk inni når den ikke hadde glasstak(slik de fleste I-Pace har), men en liten takluke.
Synes den var god å kjøre jeg. Ekstremt godt støydempet, god miks mellom komfort og sport, flere forskjellige kjøremoduser. Testet blant annet gamle Mossevei og den lå bra på veien. Men komfort er satt foran hardhet. Den har fått meget gode skussmål på kjørefølelse av biltestere også, men Ipace er klart mer sporty for de som foretrekker det.
Siste generasjons matrix lys var også var rå og maskerte lynkjapt og feilfritt. Bra rekkevidde og brukbar ladehastighet også. Men takluka er liten og litt utdatert. Den tar jeg bare med fordi den ligger i en utstyrspakke jeg skal ha, ellers hadde jeg droppet den. Fra Model X blir alt bunkers uansett, så den kamelen må jeg bare svelge. Husker jeg savnet panotaket i Model S når jeg gikk over til X, for panotaket i S er veldig stort og en stor del kan åpnes. Men panorama frontrute tok unna noe av savnet.

Matrix-lys får man jo ikke på Model X, noe som er et vesentlig drawback. Ei heller masserende ventilerte seter. På lyssiden har jeg selv supplert med ledbar og fått solide fjernlys, men det må dimmes manuelt (auto er ikke ideelt med den flombelysningen).

Hadde jeg vært trådstarter hadde jeg definitivt prøvekjørt EQC før beslutning tas.
Får se om prisen til EQC går ned noenlunde før jeg tar med EQC i listen av biler jeg har muligheten til å kjøpe. Bilen koster vell rundt 750,000 og budsjettet mitt var 650,000 ish. Uansett så skal jeg ikke kjøpe en ny bil før 2020, men får se hvordan bilen er å kjøre!

Øyvind.h

Eqc begynner vel på 616 med ganske raus standardutstyrsliste, inkl matrix lys.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA