Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sprekker bakruten med solfilm?

Startet av Micmar96, tirsdag 11. juni 2019, klokken 23:03

« forrige - neste »

Micmar96

Har hørt at bakruten sprekker om man legger solfilm på den... noen som har erfaringer med solfilm på model 3?

Jejl

I teorien kan vel en mørk bilrute sprekke dersom den blir glovarm i sola, og en tømmer en bøtte isvann over den, men har ikke hørt om at det har skjedd på en bilrute før. På et hus kjenner jeg faktisk til et tilfelle der dette har skjedd.

Rsk1

Jeg har solfilm på hele bakruta. Ville ikke bekymret meg så mye over akkurat det. Har hatt det siden før påske.
Bmw i3 94ah (Solgt)
Model 3 LR

Micmar96

Sitat fra: Jejl på tirsdag 11. juni 2019, klokken 23:11
I teorien kan vel en mørk bilrute sprekke dersom den blir glovarm i sola, og en tømmer en bøtte isvann over den, men har ikke hørt om at det har skjedd på en bilrute før. På et hus kjenner jeg faktisk til et tilfelle der dette har skjedd.
Da burde jo taket sprekke da siden det allerede er sort glass

Toalmar

Sitat fra: Micmar96 på tirsdag 11. juni 2019, klokken 23:03
Har hørt at bakruten sprekker om man legger solfilm på den... noen som har erfaringer med solfilm på model 3?
Man skal ikke tro på noe av det man hører, og bare halvparten av det man ser sier ett ordtak......
Hvor har du hørt det?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

E_S

Kan kanskje være et tema om du bor i Arizona, Texas eller sør i Spania, men ikke med de temperaturene man ser her i Norge, selv på de varmeste sommerdagene.
:)

Varnerius

Sprakk bakruta når kulda kom. Har solfilm(35%) siden starten av august.
Tesla mener :Crack in rear window is caused by damage to heat tread. folia on window. Not covered by warranty.
Jeg mener : Bullshit. Ikke den første rute som sprakk og ikke den siste.
"Litt" tilfeldig at det var veldig kaldt denne natten.

Handyman

Har sett flere tilfeller av feil på varmetrådene. Svakhet?
Avbrenning av trådene kan skape nok varme til at glasset skades.
Det kan igjen føre til at glasset sprekker ved temperatursvingninger.
Om solfilmen kan være årsaken skal jeg ikke spekulere i, men i og med at Tesla har tatt dette forbeholdet i garantien så er det nok vanskelig å nå frem med et krav.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ladov

Har bilen inne for bytte av bakrute nå faktisk. En sprekk på ca 50cm, kan kjenne sprekken med neglen på innsiden. Ingen avbrente varmetråder, steinsprut eller øvrige skader. Har søkt litt på nett og det ser ut til at dette er vanligere på biler produsert før april, enten produksjonsfeil eller monteringsfeil.. Har heldigvis ikke solfilm så de kan ikke ta meg på det..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Skvulp

Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon


Spinner

Man bør være litt kynisk når det gjelder ting som dette. Ta av alt som er uoriginalt og kan settes i sammenheng med feilen før man går til produsenten.
Sprekk i rute? Ta av solfilm.
Vibrasjon i rattet? Sett på originale felger.
Problemer med 12V? Fjern dashcam.

Produsenter vil alltid peke på usikkerhetsmomenter som kan ha hatt en innvirkning på feilen (selv om det i mange tilfeller er fullstendig irrelevant), så ikke gi de noe gratis.

Autowinder

Sitat fra: Varnerius på tirsdag 26. november 2019, klokken 21:00
Sitat fra: Skvulp på tirsdag 26. november 2019, klokken 20:40
Hva koster en bakrute?
2k gjennom forsikring
Med kasko-pluss (navn varierer med selskap) slipper en vanligvis egenandel. Med så mye glass som på TM3 er det trolig lønnsomt mht steinsprut og annet...
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

knegg

Tesla Bjørn postet vel akkurat en nye video med sprekk i bakruten på samme plassen som deg?
2020 Model 3

Varnerius

Sitat fra: knegg på lørdag 30. november 2019, klokken 19:27
Tesla Bjørn postet vel akkurat en nye video med sprekk i bakruten på samme plassen som deg?
Skadet varmetråd er vel "samme" plassen (han har på venstre siden, jeg har på høyre)

ps. etter bestilt time med hurtigrutacarglass, fikk mail fra tesla at de vil skifte glass på garanti allikevel.  :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA