Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremseskiver på eGolf

Startet av Eltempogigante, onsdag 13. november 2019, klokken 21:07

« forrige - neste »

Eltempogigante

Hvor ofte har dere måttet bytte bremseskiver på eGolf?
Jeg har hatt eGolf i 5 år og har måttet bytte bremseskiver på hver eneste service og EU-kontroll i disse fem årene.
Var på EU-kontroll i april og måtte skifte både bremseskiver og -klosser,, og på service idag viste det seg at bremseskiver måtte skiftes nok en gang.
Hver gang får jeg beskjed om å bremse mer og hardere, men dette har ikke hatt noen innvirkning på problemet.
Er dette vanlig?

Higgen

Jeg har ikke nevneverdig kunnskap om saken, men har selv bytte 1 gang på snart 5,5 år. Har blitt veldig flink til å bråbremse i ny og ne og det virker for meg som at det vedlikeholder bremsene mye bedre.


Sent from my iPhone using Tapatalk

arthur

Sitat fra: Eltempogigante på onsdag 13. november 2019, klokken 21:07
Hvor ofte har dere måttet bytte bremseskiver på eGolf?
Jeg har hatt eGolf i 5 år og har måttet bytte bremseskiver på hver eneste service og EU-kontroll i disse fem årene.
Var på EU-kontroll i april og måtte skifte både bremseskiver og -klosser,, og på service idag viste det seg at bremseskiver måtte skiftes nok en gang.
Hver gang får jeg beskjed om å bremse mer og hardere, men dette har ikke hatt noen innvirkning på problemet.
Er dette vanlig?

Har du skiftet skiver hvert år siden bilen var ny? Skiftet du skiver i april i år og måtte gjøre det igjen nå i november etter syv måneder? Hvis skivene kun varer i syv måneder så ville jeg nesten ha trodd at du kunne reklamere på disse?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Eltempogigante

Sitat fra: arthur på torsdag 14. november 2019, klokken 07:07
Sitat fra: Eltempogigante på onsdag 13. november 2019, klokken 21:07
Hvor ofte har dere måttet bytte bremseskiver på eGolf?
Jeg har hatt eGolf i 5 år og har måttet bytte bremseskiver på hver eneste service og EU-kontroll i disse fem årene.
Var på EU-kontroll i april og måtte skifte både bremseskiver og -klosser,, og på service idag viste det seg at bremseskiver måtte skiftes nok en gang.
Hver gang får jeg beskjed om å bremse mer og hardere, men dette har ikke hatt noen innvirkning på problemet.
Er dette vanlig?

Har du skiftet skiver hvert år siden bilen var ny? Skiftet du skiver i april i år og måtte gjøre det igjen nå i november etter syv måneder? Hvis skivene kun varer i syv måneder så ville jeg nesten ha trodd at du kunne reklamere på disse?
Ja, hvert år i mine 5 år som elbileier.
Forhandler sier at det er en svakhet ved elbiler, men jeg har ingen sammenligningsgrunnlag.

Marzo

Byttet på 4stk første generasjon, avdekkes vanligvis på eu kontroll.

Da har de kjørt mellom 60 og 80 tusen km.

Det er dessverre ikke uvanlig med så mye salt som vi har på veiene her i landet.

Har også byttet på en diesel som kun hadde kjørt 40k.

Kleffa

Min har nå gått 53.000km. Ikke byttet noen bremsedeler enda, heller ikke fått noen anmerkning på det. Trikset er å bremse raskt en gang, for så å slippe opp pedalene og bremse på ny. Da regenererer ikke mottor, men du bremser da kun med skivene og klossene.

jonste

1 gen etter 4 år+ og 70k km i trondheimsområdet (saltlake halve året) ikke byttet skiver
2 gen etter 1 år+ og 26k km i samme området, ikke noe problem med skiver.

Jevnlig brems hører med for min del.

terskaar

4,5 år 60k km i Stavanger området, ikke byttet skiver/klosser, men har vært flink å bremse hardt ofte


Turist

Jeg har to biler, e-Golf som står i garasje og en Caddy som står ute.
Stor forskjell på rustangrep. Den som står inne er mye mindre utsatt for rust på skivene.

Noen råd om å unngå rust:
- Hvis det er vått i været, prøv å parkere med varme bremser (Brems hardt før parkering)
- Ved begynnende rust, ta bilen ut på motorveien en sen kveld, kjør så fort du har samvittighet til, og bråbrems noen ganger (se deg i speilet først)

Jeg bytter kun bremseskiver hvis det er nødvendig i forbindelse med EU-kontroll. Verkstedene er veldig flinke til å påpeke at du må bytte, men "jeg venter".
Nå som man til en viss grad kan styre tidspunktet for EU-kontroll, kan det være en fordel å ta den sent på sommeren. Da er det minst rust på bremsene......
Tidligere 1: Think Classic 2001 (Blåbæret)
Tidligere 2: Mitsubishi i-Miev (Millenium)
Tidligere 3: VW e-Up! (Snøballen)
Tidligere 4: VW e-Golf
Tidligere 5: VW ID.4 1st (Overformynderiet)
Nå: Skoda Citigo-e iv (Tyttebæret)

Rosstopher

Sitat fra: Turist på onsdag 20. november 2019, klokken 18:22
ta bilen ut på motorveien en sen kveld, kjør så fort du har samvittighet til, og bråbrems noen ganger (se deg i speilet først)

Det jeg gjør er å bremse hardt når jeg skal svinge av motorveien om vinteren. Gjerne hver gang det ikke kommer noen bak meg. Gjør det hver dag på vei hjem fra jobb og må aldri bytte bremseskiver pga. rust.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Håvar

En mulighet er også å holde bryteren for parkbrems oppe i fart, da bremser bilen maks av hva ABS tillater.
Som andre sier, pass på at det ikke er noen bak deg (eller motgående som blir skremt av hva du gjør).

Har drøyt 4 år gammel e-Golf som ikke er byttet skiver på og har gått alle 70k på vestlandet. Lite/ingen rust
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

hemi

Bremseskiver og rust er 100% opp til eier/fører om må skiftes eller ikke.

geear

Sitat fra: hemi på mandag 25. november 2019, klokken 11:58
Bremseskiver og rust er 100% opp til eier/fører om må skiftes eller ikke.
Det er 2erfeil hvis det er 25% eller mer rust på en side av en bremseskive. Eier kan selvfølgelig si at den ikke skal skiftes og fikse på egenhånd, og komme tilbake for ny visning, men 2erfeil er det uansett. Og selvfølgelig kan man slite av rust eller få det dreid ned, forutsatt at man ikke går under produsentens minimumsmål. Uansett, noen harde oppbremsinger på en øde vei før PKK gjør stor forskjell.

hemi

som i... hvordan eier vedlikeholder/bruker bilen.

Rust på bremser er en sikkerhetsgreie og ikke bra! lånte kollega sin i3 en kort tur, skulle bremse for bensinstasjon med 100% soc, driten gikk umiddelbart skeivt, titta på bremsene når jeg var der inne, uendelig rust, han brukte ikke bremser, bare regenererte han.... når han skulle selge bilen påpekte kjøper at de måtte skiftes og han måtte betale.

rwilthil

Det er jo på mange måter blitt en "ny" problemstilling dette med rust på skiver hos el biler. Og som mange har påpekt her så er løsningen å bruke bremsene hardt nok til at regen kobles ut og bilen bremses ned ved bruk av friksjon brems.

Men det er en liten sak som funderer meg litt rundt dette. Jeg gjør mye feilsøk og diagnose/koding på VAG biler (hobby), og det finnes en funksjon som heter "dry wipe". Denne har 3 innstillinger, soft,  medium og hard. På mange biler er denne ikke aktiv, og noen få har jeg satt den stå på soft.  Denne funksjonen kan kun settes på eller endres via diagnose og en såkalt adaptasjon. Hensikten er å tørke skivene ved at systemet automatisk legger på bremsene i intervaller.  Dette merkes ikke,  men fungerer veldig bra på min. Jeg har endret til hard på instilling.

Bak er vel ofte der problemet er størst, og som sagt over- bruk p-brems. Det er ikke farlig, og den vil ikke låse hjulene (ihvertfall golf..). ABS vil ikke være Aktiv!

Men det er greit om en har litt hastighet, 50-70kmt fungerer bra. Grunn til at en må ha litt hastighet er at bilen stopper relativt fort slik, og om en skal få "slipt" bort noe rust trenger skivene noen omdreininger.

Min bil er 15 mod med 49K på teller. Aldri byttet skiver eller klosser, liten slite kant men ikke rust. Kjørt på Sørlandet. Bruker brems lite, så det ser ut "dry wipe" ser ut å holde rusten unna...

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA