Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladehastigheten faller umiddelbart som en stein på SuC

Startet av tornaldo, onsdag 13. november 2019, klokken 19:21

« forrige - neste »

tornaldo

Har en Model S 2015 70D, 70k km på telleren. På lav soc kommer hastigheten normalt opp i 110-115 på supercharger. Dvs når jeg plugger i, stiger hastigheten jevnt og trutt til nevnte 115, men begynner umiddelbart å falle gradvis til under 100, før den stabiliserer seg. Dette skjer i løpet av få sekunder, så ingen normal reduksjon av hastighet pga økende soc. Den bare toucher topphastigheten i noen sekunder, før den tikker ned.

Noen som har lignende erfaring eller vet hva dette kommer av?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

geear

Hva var toppeffekten på lading da bilen var ny? 96? Har 70D fått økning - altså hva mener du den skal være?

Klykken

Et 85kwh batteri i disse?
I så fall kan du ha fått redusert SuC og rekkevidde pga spontanbrann i Kina og antageligvis for å forhindre flere slike tilfeller. Det kom etter 2019.16.x-softwaren.

Laaaaang tråd om dette her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=47039.0
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

tornaldo

70 batteri, ikke 85.

Toppeffekt er vel rett under 120, har vel sett 119. Sist jeg ladet i helga ved 10% SOC, var jeg oppe i 115. Men det varte i ca 2 sekunder.

Normalt sett skulle man jo sett et jevnt fall i hastighet ettersom man fikk høyere SOC, men her snakker vi fra 115 til under 100 på noen få sekunder. Tikker jevnt opp til topphastighet når man plugger i, og tikker omtrent like kjapt ned igjen 10-15-20, til det stabiliserer seg og får en normal nedadgående effekt ettersom SOC øker. Slik har det vært siden før sommerferien, uten at jeg klarer å identifisere akkurat når det startet.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Klykken

Ah, beklager. 70D ser jeg, ja. Men likevel, det er samme greia.

2019.16-software kom i mai, og din bil er rammet som oss andre med 85kwh og mindre pakker (70 og 60 inkludert).

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/sudden-loss-of-range-with-2019-16-x-software.154976/
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA