Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyundai Ioniq - Ladesjokk: Seks ganger dyrere å kjøre elbil – enn dieselbil

Startet av Electric cars in Norway, onsdag 13. november 2019, klokken 18:19

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Ja da - alt ble kansje gjort feil her og det er en helt feil fokus på denne artikkelen mener nå jeg da, men nå er den nå engang på trykk på abcnyheter.no. samt på Tv2.no og nettavisen https://www.tv2.no/broom/10965240/

https://www.nettavisen.no/livsstil/ladestasjon-slik-blir-det-seks-ganger-dyrere-a-kjore-elbil-enn-dieselbil/3423877642.html

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/11/13/195626210/ladesjokk-seks-ganger-dyrere-a-kjore-elbil-enn-dieselbil?fbclid=IwAR1LAT2CQ2ttWB1GkpLYyUTKSK1xnG4KwsuhJbQPcf2tIE53Py2yanFG8CE

Broom testet med den nye modellen av Hyundai Ioniq ved Forums ladestasjon ved McDonalds på Åssiden i Drammen.


Kopi fra artikkelen:
"Jeg benyttet den dyreste måten å skaffe meg strøm på eksternt, nemlig via SMS, bekrefter en telefon til Fortum:
– På den hurtigladeren du benyttet, koster lading via SMS kr. 4,00 pr. minutt. Dersom du hadde benyttet app eller ladebrikke, ville prisen pr. minutt vært kr. 2,75, får jeg bekreftet fra Fortums kundeservice.
Dersom jeg hadde hatt app eller ladebrikke, ville den første ladingen ha kostet meg 60,50. Veldig mye billigere, men fortsatt en effektiv kostnad pr. mil på kr. 30,25 – eller fire – 4 – ganger dyrere enn den tilsvarende dieselmila.
Lading nr. 2 ville kommet på kr. 66,-, eller kr. 13,20 pr mil. Selv om dette var mye rimeligere, tilsvarer det fortsatt nesten det doble av en diesel-mil.
Med andre ord rådyrt."

Kopi og lenke av dagens nyhet under.

Ladesjokk: Seks ganger dyrere å kjøre elbil – enn dieselbil

Du kan bli flådd ved ekstern lading.
Frank Williksen - Broom.no
13. nov. 2019 07:19 – Oppdatert 13. nov. 2019 12:41

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/11/13/195626210/ladesjokk-seks-ganger-dyrere-a-kjore-elbil-enn-dieselbil?fbclid=IwAR1LAT2CQ2ttWB1GkpLYyUTKSK1xnG4KwsuhJbQPcf2tIE53Py2yanFG8CE

Bilde fra video på nettsiden. Har forøvrig nylig også prøvekjørt den nye modellen av Hyundai Ioniq og det er en helt kongebil, nydelig å kjøre.

jornhd

Men regner du på det er det noe veldig galt her.
Første lading: Her burde bilen klart 7 kW, men 37-33% = 4% som tilsvarer rundt 1,5-1,6 kWt. Da har bilen tatt til seg i snitt bare ca 4,4 kW i disse 22 minuttene!
Andre lading: Vi vet at Ioniq 38 ikke er veldig god på hurtiglading, men under 60% SoC skal den klare over 40kW. Han ladet fra 33-49% = 16%, altså rundt 6,1-6,2 kWt. På 24 minutter er dette kun 15,5 kW i snitt!
Ser på FB gruppen at en annen også fikk kun rundt 15 kW på hurtiglader. Den nye Ioniq virker jo å være enda værre enn vi trodde.

Zimon

Ikke direkte oppløftende for Hyundai dette her. Mistenker at salgstall på nye Ioniq ikke kommer til å være noen stor høydare for dem! Ellers er jo nye Ioniq mye riktig gjort, det mangler bare ladefart på batteriet! Den burde klart 50kW ca opp til minst 70-80% før det begynte å dale. Hadde Hyundai klart å få til det så ville den blitt så mye bedre for kjøpere!
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

stikksaga

Sitat fra: Zimon på torsdag 14. november 2019, klokken 10:52
Ikke direkte oppløftende for Hyundai dette her. Mistenker at salgstall på nye Ioniq ikke kommer til å være noen stor høydare for dem! Ellers er jo nye Ioniq mye riktig gjort, det mangler bare ladefart på batteriet! Den burde klart 50kW ca opp til minst 70-80% før det begynte å dale. Hadde Hyundai klart å få til det så ville den blitt så mye bedre for kjøpere!
Dersom du kjører mer enn 30 mil pr dag og eventuelt ikke har mulighet til å lade hjemme så har ladehastighet noe å si, ellers ikke, men den diskusjonen har jo også foregått i denne tråden :)
https://elbilforum.no/index.php?topic=47968.0

Zimon

@stikksaga - fullstendig klar over det + enig, men så kommer det den gangen eller de gangene man trenger en langtur og dette er den eneste bilen man har. Ellers så har du de som tror de får en bil og så blir de ekstremt skuffet når de må hurtiglade 1-10 ganger i halvåret/kvartalet, året f.eks. Ikke det største problemet om det er 1-2 ganger i halvåret og trenger å bare toppe noen få prosent for å komme seg fram.

Ikke minst så går rekkevidden ned ganske mye på alle el-biler når det blir ekstremt kaldt, masse regn, slaps, og snø som daler ned og ikke måkt/saltet skikkelig enda etc. Detter er nok ting som ikke alle "Ola/Kari Nordmann" tenker på eller vet og så kjøper seg feil bil i forhold til behovet sitt året rundt.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Electric cars in Norway

Ja, her er det mye å peke på i den artikkelen og det er trist at slikt skrives på denne måten :'( :'(

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA