Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterivarming

Startet av Egil Fonn, onsdag 13. november 2019, klokken 17:38

« forrige - neste »

4Matic Fanatic

#45
Sitat fra: Egil Fonn på mandag 25. november 2019, klokken 07:12
...I såfall blir regnestykket 10 kvm og en U verdi på 0.005...
Nei. λ (varmekonduktivitet) og U-verdi er ikke det samme, U-verdien vil øke med tykkelsen på isolasjonsmaterialet, ved en gitt λ.

Sammenhengen er blant annet omtalt her..

Tellus

Jepp,

Hvis du har plass til ca 5 cm isolasjon vil en varmekonduktivitet på 0.005 gi en U-verdi på (100cm/5cm)*0.005 = 0.1 hvis jeg ikke er helt på jordet. Hvis du kun har plass til 1cm skal det gi en U-verdi på 0.5 som ble brukt i mitt regnestykke. Den beste isolator er vel vakum, men vet ikke om det er egnet for batterier.

jkirkebo

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 25. november 2019, klokken 07:59
Sitat fra: Egil Fonn på mandag 25. november 2019, klokken 07:12
...I såfall blir regnestykket 10 kvm og en U verdi på 0.005...
Nei. λ (varmekonduktivitet) og U-verdi er ikke det samme, U-verdien vil øke med tykkelsen på isolasjonsmaterialet, ved en gitt λ.

Sammenhengen er blant annet omtalt her..

U-verdien vil minke med tykkelsen på isolasjonsmaterialet mener du vel? Jo lavere U-verdi jo bedre isolasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

4Matic Fanatic

Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. november 2019, klokken 09:56
...U-verdien vil minke med tykkelsen på isolasjonsmaterialet mener du vel? Jo lavere U-verdi jo bedre isolasjon.
Naturligvis. Isolasjonsevnen øker, U-verdien går ned.   :+1:

Maxwell_400

Får vi ikke jobb tilbud fra Glava eller Rockwool nå så vet ikke jeg.....

Noen som vet om det finnes noe ala TeslaSpy, LeafSpy? Jeg har en sånn ELM327 dings liggende et eller annet sted men jeg må vite de riktige kodene.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

4Matic Fanatic

Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 25. november 2019, klokken 11:11
Noen som vet om det finnes noe ala TeslaSpy, LeafSpy? Jeg har en sånn ELM327 dings liggende et eller annet sted men jeg må vite de riktige kodene.
Ikke sett noe sånt, ei heller type VCDS som du får til VAG for å hacke rundt.
En ulempe ved å kjøre en bil fra en liten produsent.

Ingeniøren

#51
Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 25. november 2019, klokken 11:46
Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 25. november 2019, klokken 11:11
Noen som vet om det finnes noe ala TeslaSpy, LeafSpy? Jeg har en sånn ELM327 dings liggende et eller annet sted men jeg må vite de riktige kodene.
Ikke sett noe sånt, ei heller type VCDS som du får til VAG for å hacke rundt.
En ulempe ved å kjøre en bil fra en liten produsent.

Leter du litt på det engelske forumet så tror jeg du finner noen som driver å lager noe slikt. De var ute etter folk som ville teste beta versjon, men finner det ikke igjen. Mulig det var det amerikanske.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 25. november 2019, klokken 11:11
Får vi ikke jobb tilbud fra Glava eller Rockwool nå så vet ikke jeg.....

Noen som vet om det finnes noe ala TeslaSpy, LeafSpy? Jeg har en sånn ELM327 dings liggende et eller annet sted men jeg må vite de riktige kodene.

Eller Jaguar.. :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JohnPGriff

Selskap er Power Cruise Control (Italiensk) https://www.powercruisecontrol.com/
Det er en navigasjon app men med en "Dongle" kan hente ut info fra bilen, batteri temperatur, SOC, gjenstående kW.
De jobber med en I Pace versjon. Har tatt kontakt med dem om mulighet for "Beta Testing" men ikke fått en svar.

Appen ser ut å har noen veldig bra features, men å vise batteri temperatur i real time er meget interessant.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

WattCat (som kan anbefales) kan vise alt relevant info men etter svar fra Ardevd som har utviklet WattCat, API kan ikke hente ut Batteri Temp.

Hvis Batteri Temp er tilgjengelig, å vise den i My EV skjerm er en "No Brainer". Hvis du vet batteri temp er for lav og du er på vei til en 50-150kW lader, kanskje du kan kjøre på en måte at batteri kan varmes opp og med litt erfaring du vil forstår forventet lading hastighet med en batteri temp of Xc og en gitt Start SOC%
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

Chimp

Hvis ikke API sender ut batteritemperatur til Wattcat kan jeg dessverre ikke se for meg at Power Cruise Control får tak i det heller.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Chimp på tirsdag 26. november 2019, klokken 12:42
Hvis ikke API sender ut batteritemperatur til Wattcat kan jeg dessverre ikke se for meg at Power Cruise Control får tak i det heller.
WattCat henter informasjonen fra JLR's sentrale løsning som oppdateres jevnlig fra bilen og er begrenset til det API'et deres leverer.
Det vi har diskutert på slutten her er sw som leser onlinedata fra bilens OBDII-port, f.eks over Bluetooth mot en app på mobilen.

Chimp

Sorry, jeg postet for raskt. Jeg har holdt meg unna denne kvantefysikk-tråden, glem meg og keep up the good work

Maxwell_400

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Theppan

Blir overrasket dersom det viser seg at batteritemperatur er tilgjengelig over "ODBII" API'et og ikke via API'et Incontrol og WattCat benytter, men er jo altids mulighet å håpe 🤗
Jaguar i-Pace S: 2020
Dato: 21.02.2022 (OTA); S21B_21.37.2-778242
Dato: 23.03.2022 (OTA); 20.2,  BP-AAG-BD-AD-BE

4Matic Fanatic

#59
Sitat fra: Theppan på tirsdag 26. november 2019, klokken 14:52
Blir overrasket dersom det viser seg at batteritemperatur er tilgjengelig over "ODBII" API'et og ikke via API'et Incontrol og WattCat benytter...
Nei hvorfor det? Det API'et er jo laget i hovedsak for å levere 'dillinformasjon' som hvor bilen er og at du har luft i hjulene, mulighet til å starte oppvarming. Så kom I-Pace og endel nye ønsker og krav på banen, men backendsystemene er nok samme rælet som de brukte på fossilbilene for 3 år siden..

Internt i bilen og da forhåpentligvis tilgjengelig via OBDII er behovet for sanntidsinformasjon fra alt av sensorer vesentlig større for å kunne styre systemene i bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA