Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterivarming

Startet av Egil Fonn, onsdag 13. november 2019, klokken 17:38

« forrige - neste »

JaguarNorge

Sitat fra: Burns på onsdag 20. november 2019, klokken 09:57
Leste artikkel om nye Ford Mach-E og bet meg merke i denne uttalelsen:
"– Jo mer stabilt rundt 20 grader batteriet holder seg, jo bedre. Batteriet er i en metallboks, klimatisert. Dersom utetemperaturen faller til -10 eller -20 grader celsius, vil det beste være å parkere bilen inne. Dersom du ikke har mulighet til det, vil det nest beste være å lade bilen over natten, uavhengig av om du faktisk må lade. Da holder batteriet seg til enhver tid rundt 20 grader, forteller Tonn."

https://www.tu.no/artikler/ingen-varmepumpe-i-el-mustangen-dersom-det-virkelig-hadde-gjort-en-forskjell-ville-vi-inkludert-det-sier-ford/479210

Noen som har noen tanker rundt dette? Jeg har foreløpig kun ladet ved behov.  Hva mener Jaguar - bra å lade daglig gjennom vintersesongen?
Batteriet vil uansett om den er tilkoblet en lader eller ikke, holde en stabil minimums temperatur.

Det er en smakssak om man vil sette den i laderen hver natt, men mange gjør det for å sikre at de har en varm bil og et varmt batteri neste dag - uten å ha brukt strøm fra batteriet.

xyzzy

Sitat fra: JaguarNorge på torsdag 21. november 2019, klokken 12:50
Sitat fra: Burns på onsdag 20. november 2019, klokken 09:57
Leste artikkel om nye Ford Mach-E og bet meg merke i denne uttalelsen:
"– Jo mer stabilt rundt 20 grader batteriet holder seg, jo bedre. Batteriet er i en metallboks, klimatisert. Dersom utetemperaturen faller til -10 eller -20 grader celsius, vil det beste være å parkere bilen inne. Dersom du ikke har mulighet til det, vil det nest beste være å lade bilen over natten, uavhengig av om du faktisk må lade. Da holder batteriet seg til enhver tid rundt 20 grader, forteller Tonn."

https://www.tu.no/artikler/ingen-varmepumpe-i-el-mustangen-dersom-det-virkelig-hadde-gjort-en-forskjell-ville-vi-inkludert-det-sier-ford/479210

Noen som har noen tanker rundt dette? Jeg har foreløpig kun ladet ved behov.  Hva mener Jaguar - bra å lade daglig gjennom vintersesongen?
Batteriet vil uansett om den er tilkoblet en lader eller ikke, holde en stabil minimums temperatur.

Det er en smakssak om man vil sette den i laderen hver natt, men mange gjør det for å sikre at de har en varm bil og et varmt batteri neste dag - uten å ha brukt strøm fra batteriet.

Hvis man ikke bruker bilen hver dag ( og ikke nødvendigvis hver uke heller, om vinteren) - er det da anbefalt å ha den koblet til eller ikke?

Tellus

Synes dette ble ganske greit redegjort for. Det spiller ingen rolle så lenge bilen har energi nok i batteriet til å holde det innefor et forsvarlig temperaturområdet. Forsvarlig betyr ikke nødvendigvis ideelt.

Hvis du ikke er bekrymret for at bilen blir stående fulladet og heller ikke ønsker full regen så er det bare å ha bilen tilkoblet alltid når du ikke bruker den.

Jeg velger å holde bilen på maks rundt 80% bortsett fra de gangene jeg faktisk ønsker å ha den fulladet.

Egil Fonn

#33
Mye oppklarende informasjon her nå:
+ Batteriet er godt isolert for beskyttelse mot kulde eller varme
+ Det vil brukes litt energi for å holde batteriet i drifts temperatur. Gjelder uansett om bilene er tilkoblet eller ikke.
+ Tap i batteriet = 1% pr uke ved ute temp på -10 gr C. Høyere tap en 1% ved kaldere en - 10gr C
+ Tap i batteriet = 2% pr uke ved ute temp på 30 gr C
+ Sitat JaguarNorge:Om bilen har 80% SoC ved langtidsparkering og står uten lader i 4-5 uker i -25-30 grader, vil bilen fortsatt ha rikelig med SoC. Eksakt hvor mye tapet vil være er vanskelig å si, men det er ikke noe problem å langtidsparkere bilen i den nevnte periode, om bilen har SoC på 80%.

Vis vi antar at drifts temp på batteriet er mellom 0-20 gr c.= Varming under 0 gr C og kjøling over 20 gr C.
Batteriet bruker 1% pr uke ved -10 C. Det vil da bruke 2% pr uke ved -20 C og 3% pr uke ved -30 C.?
Hvis dette stemmer er det imponerende lite tap av %soc for å holde batteriet i drifts temperatur :)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Egil Fonn

#34
Bilen stått parkert i 14 dager i rundt 0 gr.c. 50% soc da jeg parkerte og 50% soc i dag etter 14 dager. Ingen lade eller effekt begrensning i display. Tydelig at bilen ikke har trekt strøm til varming av batteri ved denne ute temp :)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

4Matic Fanatic

Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 23. november 2019, klokken 16:46
Bilen stått parkert i 14 dager i rundt 0 gr.c. 50% soc da jeg parkerte og 50% soc i dag etter 14 dager. Ingen lade eller effekt begrensning i display. Tydelig at bilen ikke har trekt strøm til varming av batteri ved denne ute temp :)
Nettopp. Jeg vet ikke hva JaguarNorge mener med at batteriet uansett om bilen er tilkoblet vil holde en stabil minimumstemperatur, i så fall bør den ligge langt under 0C.
Å holde batteriet oppvarmet til enhver tid i vinter-Norge må være det mest bortkasta man kunne finne på...

Egil Fonn

Batteripakken er godt isolert. Ved -10 gr.c brukes kun 1% soc pr uke for å holde drifts temp på batteri. Dette tilsvarer 0,8 kw/t = ca 1 nok pr uke. Helt ok. God batteri klimatisering vil også øke batteriets levetid og bilens annenhånds verdi :)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Ingeniøren

#37
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 23. november 2019, klokken 21:03
Batteripakken er godt isolert. Ved -10 gr.c brukes kun 1% soc pr uke for å holde drifts temp på batteri. Dette tilsvarer 0,8 kw/t = ca 1 nok pr uke. Helt ok. God batteri klimatisering vil også øke batteriets levetid og bilens annenhånds verdi :)

Vet ikke helt om jeg tro på det der. Synes jeg ser at bilen mister er par % overnatta og tro ikke det bare skyldes forvarming ved ca 0 C... Er nok en del batterivarming her, men da bør den trekke mer enn 1% i uka for å holde batteriet varmt...

Hadde vært fint om vi kunne fått batteri temp i WattCat  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maxwell_400

Hvis vi pakker inn batteriet med 15cm Glava, U-verdi=0.3W/(m2 K), så er varmetapet 0.3 x 12m2 = 3.6W per grad. Batteriet er naturlig nok ikke så godt isolert, vi snakker om en aluminiumsboks.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tellus

Min erfaring er at bilen omtrent ikke mister energi overhodet når det er mildt ute. Hatt den stående på flyplass i en uke om sommeren uten at SOC endret seg. Om vinteren har jeg bare latt bilen stå et par dager så langt. Skal parkere den en uke på Gardermoen i jula. Skal prøve å huske å ta et før og etter bilde da. Alt over et par prosent ville overraske meg med mindre vi får temperaturer godt under minus 10 grader. Tipper battterivarming først skjer på veldig lave temperaturer med mindre man har bilen tilkoblet.

Ingeniøren

#40
På det engelske forum var det en som hevdet at batteriet først varmes om det blir kaldere en minus 10. Videre hadde han strømmålere på ladeboksen og hadde ikke registrert at bilen trakk strøm når den var ferdig ladet. Først 1.5 timer før avreise begynte bilen å trekke strøm til varming av batteri og kupe....

At batteriet først varmes nå det blir minus ti stemmer bra med at batteriet ikke utlades selv om bilen står parkert over tid med ikke for lave temperaturer.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Egil Fonn

Håper det ikke forsvinner for mye energi fra batteriet ved langtidsparkering i kulde.
Blir for dumt om å komme til tomt batteri etter 3 ukers parkering i 25 kalde ved Bardufoss lufthavn. Egentlig burde dette vært mulig å styre manuelt, slik at batterivarming kunne deaktiveres ved langtidsparkering i kulde.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

4Matic Fanatic

Sitat fra: Maxwell_400 på søndag 24. november 2019, klokken 10:52
Hvis vi pakker inn batteriet med 15cm Glava, U-verdi=0.3W/(m2 K), så er varmetapet 0.3 x 12m2 = 3.6W per grad. Batteriet er naturlig nok ikke så godt isolert, vi snakker om en aluminiumsboks.
Helt enig, det er bare salgsbabbel å si noe annet.
Om bilen står parkert vil batteriet uten oppvarming/kjøling ligge på tilnærmet omgivelsestemperatur i løpet av noen timer - som resten av bilen.

Ville absolutt vært interessant å kunne lese av batteritemperaturen men siden den ikke er tilgjengelig i de API'ene som er kjent er det heller ingen mulighet å vise dette i WattCat eller andre verktøy.

Det man trenger er noen som henger på en OBDII-plugg og begynner å grave, tallene finnes nok inni der et sted.

Tellus

Nå er ikke glava noe ideelt isolasjonsmateriale for et batteri. Funker greit til hus fordi det er billig og det er nok plass. Et moderne 3 lags glassvindu har en U verdi på under 1. Dvs at det overfører under 1 watt per kvm per grad temperaturforskjell. Regner med at det finnes langt bedre isolasjonsmaterialer enn glass. Hvis vi for moro skyld antar at batteriet har en overflate på 10 kvm og en U verdi på 0.5. La oss videre anta at man må opprettholde en 10 graders temperaturforskjell mellom batteri og omgivelse. Da kreves det 10x0.5x10x24 = 1200 Wh i døgnet. Dette tilsvarer 1.4% av netto kapasitet i batteriet.

Just saying  :)

Egil Fonn

Vet ikke hvilket materiale som er benyttet til isolering, men om det er benyttet : Vacuumisolering (Vacupor) (λ = 0,005 W / mK) består av et materiale som på engelsk kalles "fumed silika". Det er en mikroporøst uorganisk materiale, 85% består av silisiumdioksid (SiO2) og 15% av silisiumkarbid (SiC), som lukkes i et vakuum mellom metallfilmer av aluminium, og formet som tynne plater. Produktets varmeledningsevne er svært lav og isolasjonsevnen er dermed svært god.
Vacupor er ikke brennbart, kan gjenbrukes, og innebærer ikke helse-og miljørisiko.
Hvis man bryter gjennom platen og vakuumet forsvinner forverres isoleringsevnen drastisk.
Materialet er dyrt, men hvis du trenger å isolere elegante detaljer som karnapper eller arker, er det et utmerket materiale.
Estimert levetid skal være mer enn 30 år.

I såfall blir regnestykket 10 kvm og en U verdi på 0.005. Ved 10 graders temperaturforskjell mellom batteri og omgivelse kreves det 10x0.005x10x24 = 12 Wh i døgnet.  X 7 døgn = 84 Wh i uken :)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA