Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterivarming

Startet av Egil Fonn, onsdag 13. november 2019, klokken 17:38

« forrige - neste »

Egil Fonn

Batterivarming.
Noen som er blitt klok på hvordan dette fungerer på I-Pace?
I instruksjonsboken står det følgende: Sitat^Forbehandling av bilen gir komfort i kupeen før du går inn i bilen og forbereder den for neste avreisetidspunkt. Det forbehandler også høyspentbatteriet til optimal driftstemperatur når bilen er koblet til en ekstern ladestasjon.
Når bilen forlates tilkoblet, opprettholdes batteritemperaturen innenfor driftsområdet ved hjelp av strøm fra strømforsyningen. Når et tidspunkt for avreise også er angitt, styres batteritemperaturen for å gi optimal ytelse ved angitt tidspunkt for avreise.
For å velge forbehandling av bilen: fra hovedmenyen på berøringsskjermen sveiper du til venstre for å få tilgang til menyen EKSTRA FUNKSJONER og velger deretter Forbehandling av bilen. ^ Sitat slutt.

Dette tyder på at batteriet så lenge det er tilkoblet vil holdes i en viss temperatur selv om avreisetid ikke er valgt.

Det som forundrer meg er at batteriet selv om det ikke er tilkoblet virker og fungere uten effekt eller ladebegrensning selv etter parkering i -10 c i 2 døgn (soc 60%) Kan det være at batteripakken er svært godt isolert og holder på varmen? Bruker det energi på å holde en viss temp? Tviler på det siste da jeg ikke oppdaget noe reduksjon i soc på 2 døgn parkering i kulde.
Andre Elbiler jeg har eid ville ha en betydelig effekt og ladebegrensning etter 2 døgn parkering i -10 c.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Egil Fonn

#1
To eksempel. Charge begrensning pga kaldt batteri eller høy soc. Power begrensning pga lav soc eller lav temp. (På siste bildet pga.lav soc 5%)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

RayBomb

Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 14. november 2019, klokken 06:13
To eksempel. Charge begrensning pga kaldt batteri eller høy soc. Power begrensning pga lav soc eller lav temp. (På siste bildet pga.lav soc 5%)
Huff ja, hadde en power begrensning som jeg ikke la merke til før jeg skulle til å kjøre forbi noen biler. Ble litt skummelt, men gikk bra da.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Maxwell_400

Har en del å si på levetid at batteriet har optimal temperatur.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

Tror ikke så mye på den 10 graders kurven....men i fall om den er korrekt, hva i fall om vi kommer langt under null...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tellus

Den er ganske urealistisk i og med at de bruker 1C som discharge rate. For I-Pace vil det si 90 Kw. Med såpass høy effekt så kan det nok tenkes at 35 grader er bedre enn 10 grader (men likvel bedre enn 45 grader).

Hvis testen gjøres på rundt 0.25C så tipper jeg 10 grader vil gjøre det bedre enn 35 grader. Kanskje bedre enn 25 grader også. Interessant at selv med så høy discharge rate tåler battericeller hele 2000 syker før de faller under 80% ved 25 grader. For I-pace betyr det 170MWh eller rundt 680.000 km ved gjennomsnittsforbruk 25 kWh/100 km.

Det er andre faktorer inne i bildet også selvfølgelig.

Maxwell_400

Så høy discharge er brukt for å få gjort testene i endelig tid, men de viser nå betydning av temperatur på batteriene. (Disclaimer: dette trenger ikke å være samme kjemi som Jaguar bruker, dette er NMC811 celler)

Det er også en forklaring på hvorfor det opereres med "operating range" og "optimal" temperatur på batteriene.

Jeg er trygg på at Jaguar har designet BMS slik at batteripakka i snitt vil vare lengre enn bilen forøvrig men for å være på den sikre siden vil jeg;

- i den kalde årstid ha bilen plugget inn på strøm, dette for å holde batteriene i "operating range"
- alltid bruke precondition, det vil bringe batteriene til optimal temperatur før avgang
- hvis de er kalde, belaste minst mulig og absolutt ikke hurtig lade
- ikke kjør pakka under 10%
- lynlade minst mulig

Dette for å hjelpe BMS litt, Jaguar har jo også andre hensyn enn kun batteriene.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tellus

Det har vært gjort tester hvor man har målt kapasitetsreduksjon kun som funksjon av tid og temperatur. Da viste deg seg at oppbevaring i kjøleskapstemperatur med i underkant av 50% SOC ga minst reduksjon.

Derfor er det ikke usannsynlig at moderat belastning i relativt kjølig klima kan være ganske fordelaktig.

daktari

Grafen øverst viser hvorfor ladeeffekt strupes når batteriet er kaldt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ingeniøren

Sitat fra: daktari på søndag 17. november 2019, klokken 00:30
Grafen øverst viser hvorfor ladeeffekt strupes når batteriet er kaldt.

Nei, den viser degradering over tid ved forskjellige batteritemperaturer. Med andre ord så vil batteri tåle færre lade sykluser i omgivelse temperaturer på +45C kontra +25C. Trolig har de utladet batteriene litt for fort til at +10C kurven er riktig.

Et nytt og degradert batteri vil lade tilnærmet like rasket eller tregt ved +30C og -10C.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

daktari

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 17. november 2019, klokken 09:57
Sitat fra: daktari på søndag 17. november 2019, klokken 00:30
Grafen øverst viser hvorfor ladeeffekt strupes når batteriet er kaldt.

Nei, den viser degradering over tid ved forskjellige batteritemperaturer. Med andre ord så vil batteri tåle færre lade sykluser i omgivelse temperaturer på +45C kontra +25C. Trolig har de utladet batteriene litt for fort til at +10C kurven er riktig.

Et nytt og degradert batteri vil lade tilnærmet like rasket eller tregt ved +30C og -10C.
La meg si det på en annen måte: Grafen viser at utlading med 1C (ca. 90kW for i-pace) ved lav temp på batteriet vil gi vesentlig raskere degradering av batteriet.

Antagelig finnes en graf som viser det motsatte også, dvs at lading med 1c ved lav temp også gir raskere degradering, så dette har Jaguar (og andre) satt en stopper for.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

xyzzy

Noe jeg lurer på etter å ha lest dette er: Bruker den faktisk strøm om den er koblet til nettet uten avreisetidspunkt, og hvor mye? (Temperaturavhengig, men...)

Jeg bruker ikke bilen daglig(kollektiv til/fra jobb, stort sett), og hvis den bruker mye strøm når den er koblet til burde jeg kanskje unngå det...

Maxwell_400

Sitat fra: xyzzy på mandag 18. november 2019, klokken 08:03
Noe jeg lurer på etter å ha lest dette er: Bruker den faktisk strøm om den er koblet til nettet uten avreisetidspunkt, og hvor mye? (Temperaturavhengig, men...)

Fra manualen:
Sitat
Forbehandling av bilen gir komfort i kupeen før du går inn i bilen og forbereder den for neste avreisetidspunkt. Det forbehandler også høyspentbatteriet til optimal driftstemperatur når bilen er koblet til en ekstern ladestasjon.

Når bilen forlates tilkoblet, opprettholdes batteritemperaturen innenfor driftsområdet ved hjelp av strøm fra strømforsyningen. Når et tidspunkt for avreise også er angitt, styres batteritemperaturen for å gi optimal ytelse ved angitt tidspunkt for avreise.

Hvor mye står det ikke noe om, min lader gir heller ingen informasjon men jeg tenkte å sette en logger inn i sikringskapet for å følge med.

Fra Tesla forumet:
Sitat
This is how EV batteries react to cold. They can be slightly different due to different chemistries and manufacturer settings:
20*C normal behaviour (Tesla will get ludicrous performance only when battery hotter than that)
10*C slightly reduced charge acceptance, that means regen might not be fully available, fast charging will be limited in speed
0*C Tesla - charge acceptance almost gone. Vehicle heats the pack for optimal results during preheat and driving.
0*C Leaf - regen slightly limited. Fast charging slow. Battery will heat up 10*C after an hour of driving.
-10*C Tesla - regen not available. Power output limited. Vehicle will aggressively heat the pack during preheat/driving.
-10*C Leaf - regen almost not available, power output almost not limited (if charge state is not low). Fast charging is very slow.
-20*C Tesla - regen not available, power output likely very limited. Vehicle will heat the pack and better performance is expected within 10 minutes. No certain data is available, battery heater might not be used down to this temperature when vehicle parked.
-20*C Leaf - regen not available, power heavily reduced. Battery heater is operated if temperature get's down to this. If state of charge drops below 30%, heating is stopped and temperature might drop.
-30*C - Car will not drive. Car will not charge. Car will activate battery heater if plugged in. This temperature is not reached if vehicle is plugged in. This temperature will be reached if vehicle is not plugged in long enough and battery state of charge drops (to10-30%) due to battery heater consuming energy.

Må bare gjette på at batteriet på I-Pace alltid holdes over -20 når strøm er tilkoplet.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Egil Fonn

Får håpe batteripakken er godt isolert. I såfall går det ubetydelig energi for å holde varme. Har kw måler på min ladeboks, skal sjekke ut effektforbruket etterhvert.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Tellus

Dette er jo ikke noen problemstilling hvis man ikke har kabelen i hele tiden. Just saying....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA