Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterivarming

Startet av Egil Fonn, onsdag 13. november 2019, klokken 17:38

« forrige - neste »

Maxwell_400

Sitat fra: Tellus på tirsdag 19. november 2019, klokken 07:39
Dette er jo ikke noen problemstilling hvis man ikke har kabelen i hele tiden. Just saying....
Nei, men det er nå blitt en vane å putte inn kabelen etter hver tur.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

JaguarNorge

Batteriet i I-PACE vil alltid opprettholde en viss temperatur, selv når den ikke er tilkoblet lader, for å beskytte batteriet.
Jaguar har blant annet isolert batteriet for å sikre et veldig lite energitap over tid. Derfor skal man kun regne med omtrent 1% tap per uke.

4Matic Fanatic

Sitat fra: JaguarNorge på tirsdag 19. november 2019, klokken 10:39
Batteriet i I-PACE vil alltid opprettholde en viss temperatur, selv når den ikke er tilkoblet lader, for å beskytte batteriet.
Jaguar har blant annet isolert batteriet for å sikre et veldig lite energitap over tid. Derfor skal man kun regne med omtrent 1% tap per uke.
1% tap av SOC pr. uke, uansett temperatur? Hva skjer om det er -15C og bilen står tilkoblet en 16A ladestasjon hjemme?
Går mesteparten av strømmen til å varme batteriet eller blir det noe igjen til lading?

Maxwell_400

#18
1% tap av SOC pr. uke?

Kan ikke være riktig, 1% SOC er 800Wt, fordelt over en uke er det 4.8W, dvs. ingenting. Mobiltelefonen min lader på høyere effekt.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

JaguarNorge

Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 19. november 2019, klokken 10:52
Sitat fra: JaguarNorge på tirsdag 19. november 2019, klokken 10:39
Batteriet i I-PACE vil alltid opprettholde en viss temperatur, selv når den ikke er tilkoblet lader, for å beskytte batteriet.
Jaguar har blant annet isolert batteriet for å sikre et veldig lite energitap over tid. Derfor skal man kun regne med omtrent 1% tap per uke.
1% tap av SOC pr. uke, uansett temperatur? Hva skjer om det er -15C og bilen står tilkoblet en 16A ladestasjon hjemme?
Går mesteparten av strømmen til å varme batteriet eller blir det noe igjen til lading?
Temperaturen har naturligvis en påvirkning. Vi har ikke prosenttapet ved -15 grader, men den er nok mest sannsynlig høyere enn 1% per uke. Vi sjekker dette med fabrikken om energitap ved lave (-15 og under) temperaturer.

En 16A ladestasjon vil fortsatt lade bilen opp og noe vil selvfølgelig gå til batterivarming.

Egil Fonn

#20
Sitat fra: JaguarNorge på tirsdag 19. november 2019, klokken 10:39
Batteriet i I-PACE vil alltid opprettholde en viss temperatur, selv når den ikke er tilkoblet lader, for å beskytte batteriet.
Jaguar har blant annet isolert batteriet for å sikre et veldig lite energitap over tid. Derfor skal man kun regne med omtrent 1% tap per uke.

Veldig positivt. :+1: Stemmer med min erfaring også at batteriet holder svært godt på varme i forhold til andre elbiler jeg har eid.
Har heller ikke merket tap av soc ved en ukes parkering uten tilkobling i -5 grader.
Spørsmålet er hva som skjer om bilen langtids parkeres uten tilkobling i 4 uker i 25-30 kuldegrader? Hvor mye soc er forsvunnet da?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

4Matic Fanatic

Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 19. november 2019, klokken 16:36
..Stemmer med min erfaring også at batteriet holder svært godt på varme i forhold til andre elbiler jeg har eid..
Hvordan vet du hva temperaturen i batteriet er til enhver tid?

Egil Fonn

#22
Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 19. november 2019, klokken 19:54
Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 19. november 2019, klokken 16:36
..Stemmer med min erfaring også at batteriet holder svært godt på varme i forhold til andre elbiler jeg har eid..
Hvordan vet du hva temperaturen i batteriet er til enhver tid?

Som jeg skrev i start innlegget sitat under.

Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 13. november 2019, klokken 17:38
Det som forundrer meg er at batteriet selv om det ikke er tilkoblet virker og fungere uten effekt eller ladebegrensning selv etter parkering i -10 c i 2 døgn (soc 60%) Kan det være at batteripakken er svært godt isolert og holder på varmen? Bruker det energi på å holde en viss temp? Tviler på det siste da jeg ikke oppdaget noe reduksjon i soc på 2 døgn parkering i kulde.
Andre Elbiler jeg har eid ville ha en betydelig effekt og ladebegrensning etter 2 døgn parkering i -10 c.

Vet ikke eksakt temp på batteriet, men at bilen fungerer uten ladebegrensning eller effekt begrensning ette 2 døgn parkert uten tilkobling i 10 minus grader tyder på at batteriet fremdeles er temperert.

Foto: Her er en ladebegrensning ved oppstart, men forsvant  med 15min forvarming uten tilkobling +etter 5 km kjøring. Så konklusjon er at batteriet her er noe nedkjølt men ikke nokk til å gi effekt begrensing.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Norwegian Wood

Interessante råd lenger opp i tråden fra Maxwell_400 for å beholde batterikapasiteten:

"- i den kalde årstid ha bilen plugget inn på strøm, dette for å holde batteriene i "operating range"
- alltid bruke precondition, det vil bringe batteriene til optimal temperatur før avgang
- hvis de er kalde, belaste minst mulig og absolutt ikke hurtig lade
- ikke kjør pakka under 10%
- lynlade minst mulig"

Men hva med å la bilen stå fulladet på 100% noen dager, eller et par uker? Av og til lader man opp, men ombestemmer seg og utsetter turen. Jeg har da startet klima på fjernkontrollen og også tatt noen runder rundt i nærområdet men det er mye styr for å få ned batteriet med 10%. Forhandleren sier at 100% ikke er et problem, noen som har synspunkter?

I-PACE S MY 2020

Ingeniøren

Sitat fra: Norwegian Wood på onsdag 20. november 2019, klokken 07:46
Interessante råd lenger opp i tråden fra Maxwell_400 for å beholde batterikapasiteten:

"- i den kalde årstid ha bilen plugget inn på strøm, dette for å holde batteriene i "operating range"
- alltid bruke precondition, det vil bringe batteriene til optimal temperatur før avgang
- hvis de er kalde, belaste minst mulig og absolutt ikke hurtig lade
- ikke kjør pakka under 10%
- lynlade minst mulig"

Men hva med å la bilen stå fulladet på 100% noen dager, eller et par uker? Av og til lader man opp, men ombestemmer seg og utsetter turen. Jeg har da startet klima på fjernkontrollen og også tatt noen runder rundt i nærområdet men det er mye styr for å få ned batteriet med 10%. Forhandleren sier at 100% ikke er et problem, noen som har synspunkter?

I-PACE S MY 2020

Greit når det er kaldt, men ikke greit om vi har 25-30 grader ute..Veldig mange forslår at om man reiser bort så bør bilen stå til lading da det er verre om den lader helt ut enn er full ladet. BMW anbefalte dette på i3'n jeg hadde, litt mer usikker på hva Jaguar mener om saken, og den går vel i en form for dvale etter 4 døgn som begrenser utlading.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maxwell_400

#25
Sitat
Men hva med å la bilen stå fulladet på 100% noen dager, eller et par uker?

Jaguar har sagt dette;
Sitat
One thing they made very clear was to stop worrying about the max soc. Charge the battery to 100% as much as you want. Charging to 80% makes no measurable difference.

Merk: "Very clear"

Kjenner ikke kjemien som Jaguar bruker men skulle jeg spekulere så går det bra fordi 100% ikke er 100%. Dette går på spenningen på batteri-cellene og de degraderer fort hvis en går over 4.2volt. Et mobil batteri lades gjerne max. men battericellene til en elbil skal vare mye lengere så maksimal spenning settes litt under 4.2 volt.

Uansett, jeg tar mine egne valg så hvis jeg skal la bilen stå pga. reise blir den stående på 90% og med pluggen ute. Det siste også pga. lyn eller annen feil på lysnettet. Men jeg har ikke noe problem eller dårlig nattesøvn med å la den stå på 100%.


I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Burns

Leste artikkel om nye Ford Mach-E og bet meg merke i denne uttalelsen:
"– Jo mer stabilt rundt 20 grader batteriet holder seg, jo bedre. Batteriet er i en metallboks, klimatisert. Dersom utetemperaturen faller til -10 eller -20 grader celsius, vil det beste være å parkere bilen inne. Dersom du ikke har mulighet til det, vil det nest beste være å lade bilen over natten, uavhengig av om du faktisk må lade. Da holder batteriet seg til enhver tid rundt 20 grader, forteller Tonn."

https://www.tu.no/artikler/ingen-varmepumpe-i-el-mustangen-dersom-det-virkelig-hadde-gjort-en-forskjell-ville-vi-inkludert-det-sier-ford/479210

Noen som har noen tanker rundt dette? Jeg har foreløpig kun ladet ved behov.  Hva mener Jaguar - bra å lade daglig gjennom vintersesongen?

GreenBeHH

Erfarer at batteritapet/utlading kun er ca. 1% per uke, akkurat slik Jaguar sier. Ved hjemmelading vil jeg ikke bry meg om jeg lader til 100% og har kabel i, men ved hurtilading så er det nok greit å holde seg  rundt 80% da de siste prosentene både tar tid og sliter mer på batteriet  :police:
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

Maxwell_400

#28
Sitat fra: GreenBeHH på onsdag 20. november 2019, klokken 22:41
Erfarer at batteritapet/utlading kun er ca. 1% per uke, akkurat slik Jaguar sier.

Ja men JaguarNorge sa det var for å holde batteriene varme, det kan ikke være riktig. Synes å huske fra Tesla at den kunne bruke opptil 1kW bare for å holde batteriene over null grader.

Jeg opplever at I-Pace er en bil for de som er i overkant interessert i bil, det er flott at JaguarNorge tar seg tid til å svare på alle sære spørsmål i dette forumet.

Noen harde fakta sakset fra Jaguar manual og faq:
Sitat
Når bilen forlates tilkoblet, opprettholdes batteritemperaturen innenfor driftsområdet ved hjelp av strøm fra strømforsyningen. Når et tidspunkt for avreise også er angitt, styres batteritemperaturen for å gi optimal ytelse ved angitt tidspunkt for avreise.
IMHO, driftstemperatur er over null grader for å få regen. Optimal er 15-30 grader.
Sitat
Batteriene kan lagres i temperaturer helt ned til -40 °C, men må plugges inn og varmes opp til -20 °C før kjøring. Under langvarig varme eller kalde temperaturer blir elbilens rekkevidde redusert fordi det kreves energi for å holde batteriet i effektiv driftstemperatur. Energi er også nødvendig for å varme opp kupeen når temperaturen er lav.

I-PACE er utstyrt med toppmoderne varmestyringssystemer for å optimalisere batterilevetiden ved varme eller kalde temperaturer.
Betyr det at en på en kald vinterdag må vente til pakka går over -20?

For å oppsummere spørsmålene i denne tråden.
- hvor mye effekt brukes fra strømnettet for å holde batteriene varme ?
- hvis bilen er parkert og ikke plugget inn vil den da bruke batteristrøm for å holde batteriene "varme" og i såfall hvor lenge og til hvilken SoC?

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

JaguarNorge

Tapet i batteriet på 1% per uke, er basert på en utendørs temperatur på 10 grader. Om det er +30 grader utenfor, vil det brukes energi til å kjøle batteriet, så tapet vil være omkring 2% per uke. Tapet vil være høyere enn 1% per uke når det er kaldere en -10 grader, da batteriet skal varmes. Jo kaldere, jo mer energi skal det brukes til å holde en stabil temperatur i batteriet. Om bilen har 80% SoC ved langtidsparkering og står uten lader i 4-5 uker i -25-30 grader, vil bilen fortsatt ha rikelig med SoC. Eksakt hvor mye tapet vil være er vanskelig å si, men det er ikke noe problem å langtidsparkere bilen i den nevnte periode, om bilen har SoC på 80%.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA