Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Permanent redusert ladehastighet.

Startet av Kaus, onsdag 13. november 2019, klokken 13:09

« forrige - neste »

Kaus

Hei!
Etter "samtale" med Tesla support sitter jeg igjen med noen spørsmål jeg håper noen her kan hjelpe meg med.
De siste to ukene er maks lading på SuC 38-40 kW. Dette er uavhengig av hvor mange andre som lader, temperatur på batteriet og hvor mye batteriet er ladet. Tesla får heller ikke opp noen feilmeldinger på systemene. Sist gang jeg ringte de fikk jeg beskjed om at dette hadde sammenheng med overdreven bruk av SuC og at dette var en permanent begrensning som nå (sannsynligvis) permanent var lagt inn. Hun jeg snakket med mente at dette var noe jeg burde vite og undret seg over at jeg ikke hadde hørt om dette før. SuC var ment for langkjøring og ikke til "vanlig" bruk. Jeg ba om å få noe skriftlig på dette.

Jeg kjøpte bilen uten muligheter for hjemmelading, men i den (naive) troen at jeg ville kunne basere meg på SuC inntil hjemmelading er på plass. Bilen er en 2018 TMS 75D. Den er nå kjørt 18K, har i all hovedsak ladet mellom 20 og 80%. SW: 32.12.2
At ladehastighet begrenses til 90kW har jeg ingen problemer med, men 40kW på en ett år gammel bil blir litt stusselig.

Er det andre som opplever dette?
Fremkommer det noe sted at man ikke bør benytte SuC annet enn på langkjøring?
Kan det være andre årsaker til problemet?
Om ikke, er dette noe jeg bare må akseptere?

kodax

Det er jo riktig at høy lading sliter med på batteriet enn lav lading, men at en forholdsvis ny og kortkjørt TMS skal ha maks 40kW gjør at det høres ut som du har snakket med tullofonen..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Muffinman

18.000km på supercharger bør den tåle uten en slik begrensning, så dette høres muffens ut. Du er riktignok oppe i området hvor reduksjonen skal ha begynt å inntreffe, men langt fra så mye som du beskriver.

Kaus

Jeg har jo søkt litt på dette før jeg posta. Det eneste jeg har funnet er at ganske mange har opplevd en begrensning på ca 90kW. Dette er en begrensning som er forståelig og som jeg lett kan leve med. Men å sitte i bilen (som jeg ellers er latterlig fornøyd med) mens ladingen siger ned fra 40 til 25kW når jeg nærmer meg 80% er bare trist.

geear

Mener det kom ut litt mer konkret info om hvordan begrensningene trådte i kraft, og når, for en stund siden. Var det ikke snakk om 5-6-7000 kWh på DC før det begynte å trappes ned? Og at det var gradvis?

Hvis du har kjørt 18 000 km og vi sier snittforbruk på 215 Wh/km, så har du brukt 3870 kWh til fremdrift, og med hyppig bilbruk har du høyt standbyforbruk, så det har sikkert gått 1000 kWh til der, så det er vel ikke urealistisk at du har DC-ladet mellom 4 - 5000 kWh. Det er uansett svært lite i forhold til taxier, og Teslabjørn. Reklamasjon...

Muffinman

Gradvis mellom ca 2000-14000 har jeg lest. Med 18.000km er vel bilen et sted mellom 3500-4000 tør jeg tippe. Nedtrappingen skal ha begynt, men det burde være nesten umerkelig.

Øyvind.h

Ja dette virker alt for lavt. Capping er vel ikke ned til mer enn rundt 95kW.

Nå er det ganske kaldt ute så du må kjøre langt før det er varmt. Om du forvarmer, kjører et par timer og så kobler i - får du da også 40kW? Sjekket at ikke range mode er aktivert? Det deaktiverer batterivarmeren.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kaus

#7
Ja, jeg har hatt de lave tallene, selv når de hos Tesla bekreftet at batteritemperatur var ok.

N00b

Var ikke TeslaBjørn sin cappet på 90kw?  Men han hadde P90D, så større batteri. 

Capping på 75 batteriet blir vel lavere effekt enn 90kw da?

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på onsdag 13. november 2019, klokken 14:52
Gradvis mellom ca 2000-14000 har jeg lest. Med 18.000km er vel bilen et sted mellom 3500-4000 tør jeg tippe. Nedtrappingen skal ha begynt, men det burde være nesten umerkelig.

Vår X75D nærmer seg 7000kWh hurtiglading og lader raskere enn noen gang før. Jeg får 127kW på maks nå, og den krysser på 65kW/65%.

Mesteparten av de snaue 7000kWh'ene er dog CHAdeMO-lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Dank

Min veteran 85s 2014 model hadde en feil med ladeporten. Den ladet med max effekt på 28-29 kw på SuC uansett % SOC, temp. på batteriet eller hvilken SuC som ble benyttet.

Jeg ringte da til veihjelpen og ble møtt med en lite hyggelig engelsktalende person som stilte en "fjern" diagnose, i tillegg kom han med flere nedlatende kommentarer mens vi holdt på. Vedkommende konkluderte med at hvis jeg skulle oppnå høyere ladehastighet, så måtte jeg bare kjøre enda lengre før jeg skulle prøve å superlade bilen. "Case closed" sa han i tesla veihjelp og ingen henvisning til SC heller.

Til info, så skjedde dette i fjor sommer. Jeg kjørte fra Oslo til SuC ved Nes i Ådal og jeg var helt alene på hele SuC. Det var tydeligvis ikke nok i følge av ham i Tesla Veihjelp.

Etter flere mislykket forsøk med å kontakte Tesla Veihjelp ved senere anledninger, så gav jeg opp og tok med bilen til SC på drop-in. De fant ingen feil på 1. besøk. På 2. besøk oppgraderte de noe SW uten at det løste problemet. På det 3. besøk, så oppdaget de at det var noe feil med ladeporten og at bilen gikk over til et slags safe modus under lading. Feilen ble rettet og ladehastigheten gikk tilbake til normalt.

For å løse dette, så tror jeg nok du må inn på SC og få de til å undersøke bilen nærmere.
2023 Model S Plaid
2024 i4M50

geear

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. november 2019, klokken 13:34
Sitat fra: Muffinman på onsdag 13. november 2019, klokken 14:52
Gradvis mellom ca 2000-14000 har jeg lest. Med 18.000km er vel bilen et sted mellom 3500-4000 tør jeg tippe. Nedtrappingen skal ha begynt, men det burde være nesten umerkelig.

Vår X75D nærmer seg 7000kWh hurtiglading og lader raskere enn noen gang før. Jeg får 127kW på maks nå, og den krysser på 65kW/65%.

Mesteparten av de snaue 7000kWh'ene er dog CHAdeMO-lading.
Skal ikke si det har skjedd, men avhengig av hvordan denne reduksjonen, og ikke minst økningen, er implementert, softwaremessig, så KAN det jo ha skjedd at de har nerfet hele den tidligere reduksjonen med en glipp da de gjorde en flåtevid økning på ladefart? ;)

Kaus

Takk for innspill folkens! Jeg har bestilt time for å få sjekke opp i det. Satte forøvrig månedsbeste ladehastigvet i kveld med 68kW. Trodde et par minutter det var tidlig jul i år, men den seg fort ned til trygge 41kW igjen.

streken

Jeg hiver meg på: Dette kan umulig stemme, det må være en feil. Sammenlikn med hvordan jeg har kjørt og ladet så langt.

Min 2017 S75D har nå gått 60.000km, og rundt 18.000km (hvis ikke mer) av dem er ladet på superlader (Tromsø x2, Trondheim, Hamburg, Korsika, en haug med fjellturer rundt om - Teslaen brukes og nytes!). Jeg får 130kW som topphastighet på SUC nå, superlading har aldri gått så raskt som denne høsten (ved 50% får jeg fortsatt tett oppunder 100kW).

Altså ikke spor av nedtrapping på bilen min, kun herlig opptrapping.
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Erik N

Finnes det noen måte å se hvor mange kWh som er ladet på superlader? Jeg har aldri brukt noen spy app eller lignende. Har også kun nylig begynt å betale for superlading så jeg kan ikke sjekke faktura.

Kan Tesla se det i systemet på noen måte? Eller kan noen app finne ut av det uten at man brukt den fra start?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA