Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Permanent redusert ladehastighet.

Startet av Kaus, onsdag 13. november 2019, klokken 13:09

« forrige - neste »

Erik N

Er det "bedre" å lade med kaldt batteri? La oss hypotetisk si at jeg kun (alltid) lader med kaldt batteri slik at den lader på 30 kW (eller kun superlader fra 80-100%).

Kan jeg da lade 28.000 kWh før hastigheten blir redusert, sammenlignet med 7.000 kWh hvis jeg alltid superlader på 120 kW?

fonberg

Generelt er det bedre å lade på lavere effekt enn SuC gir, uansett. SuC vil alltid gi så mye som Tesla anser at ikke gir betydelig skade på batterihelsen, mens f.eks. en 7,4 kW aldri vil være i nærheten av de grenseverdiene Tesla opererer med på SuC (unntatt ved SOC > 90%).
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Contango

Sitat fra: Erik N på mandag 18. november 2019, klokken 23:57
Kan jeg da lade 28.000 kWh før hastigheten blir redusert, sammenlignet med 7.000 kWh hvis jeg alltid superlader på 120 kW?
Du kan ikke selv finne ut av:
- hvor mye som er "superladet"
- hvor mye topplading batteriet har hatt
- når ladehastigheten strupes
uten enten å ha et loggeprogram fra start av eller få tilgang til Canbus. Det er en logg i bilen som viser antall kWh DC ladet (skiller ikke mellom superlading eller lavere hastigheter -eksvs Chademo), og visstnok hvor mange ganger du har fått varsel om ikke å lade over 90%.
Strupingen av ladehastighet går på antall kWh DC ladet uavhengig av temperatur eller hastighet.
Dere andre får skrike om dere er uenige. Synes som Erik at dette er temmelig kryptisk å finne ut av.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Erik N

Sitat fra: Contango på tirsdag 19. november 2019, klokken 12:02
Sitat fra: Erik N på mandag 18. november 2019, klokken 23:57
Kan jeg da lade 28.000 kWh før hastigheten blir redusert, sammenlignet med 7.000 kWh hvis jeg alltid superlader på 120 kW?
uten enten å ha et loggeprogram fra start av eller få tilgang til Canbus. Det er en logg i bilen som viser antall kWh DC ladet (skiller ikke mellom superlading eller lavere hastigheter -eksvs Chademo), og visstnok hvor mange ganger du har fått varsel om ikke å lade over 90%.

Google ble jeg ikke mye klokere av. Er det noen som har koblet inn på can-bussen og fått frem hvor mange kWh DC?

Er det noe jeg kan etterspørre på en service hos Tesla? Eller noen som kan sjekke dette på vestlandet?

Jeg bikker nettopp 50.000 km nå (første 11 måneder), og myye av det er superlading da jeg kjørt fra nordsverige ned til Medelhavet og Bergen Stockholm jevnlig siste året, pluss flere turer opp mot norra Finland. Jeg bør vel egentlig allerede ha passert 7000 kWh, men lader fortsatt pent over 120 kW.

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Erik N

Takk... tror jeg... 2200 innlegg... Blir en lang natt!

Jeg får nok bare vente å se. Har i grunnen sjeldent hastverk når jeg superlader uansett, jeg liker å reise langsomt :-)

Klykken

Du har opplysningsplikt ved salg også husk. Så, hvis bilen nå lader saktere enn en 1.gen Leaf ville i alle fall jeg sett meg om etter en annen, hvis nå ikke prisen var meget lav.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Contango

Jeg synes du uansett skal vurdere å starte logging av bilen. Da får du en løpende indikasjon på bilens rekkevidde (en brukbar proxy for batteriets helse) og dokumentasjon av alle ladinger pluss pluss. TeslaFi fungerer bra. I tillegg kan du jobbe med å få noen til å hjelpe deg med å få lastet ned bilens data gjennom Canbus.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Erik N

Tesla var vennlig nok til å gi meg data for de siste 12 månedene, og da jeg kun hatt bilen et år så fikk jeg all data.

4957 kWh har jeg superladet (aldrig chademo så SC er 100% av min DC), så hvis grensen var 5000 så får jeg nok merke det snart nok. Håper det er nærmere 7000 da :-)

Wibla

Sitat fra: Erik N på tirsdag 03. desember 2019, klokken 15:08
Tesla var vennlig nok til å gi meg data for de siste 12 månedene, og da jeg kun hatt bilen et år så fikk jeg all data.

4957 kWh har jeg superladet (aldrig chademo så SC er 100% av min DC), så hvis grensen var 5000 så får jeg nok merke det snart nok. Håper det er nærmere 7000 da :-)

Hvordan fiksa du det?
2018 Tesla Model S 75D

geear

Hvordan går det med trådstarter her da? Må ha vært en feil..

kirky

Spørs om ikke verditapet / nedgraderingen blir større enn de 5000kr du har spart i drivstoff?

Klart noen kan ikke lade hjemme, mens andre SuCer fordi det er gratis..

Sitat fra: Erik N på tirsdag 03. desember 2019, klokken 15:08
Tesla var vennlig nok til å gi meg data for de siste 12 månedene, og da jeg kun hatt bilen et år så fikk jeg all data.

4957 kWh har jeg superladet (aldrig chademo så SC er 100% av min DC), så hvis grensen var 5000 så får jeg nok merke det snart nok. Håper det er nærmere 7000 da :-)
2019 Long Range S, HW3, CCS.

ventle

Sitat fra: kirky på tirsdag 03. desember 2019, klokken 23:21
Spørs om ikke verditapet / nedgraderingen blir større enn de 5000kr du har spart i drivstoff?

Klart noen kan ikke lade hjemme, mens andre SuCer fordi det er gratis..

Sitat fra: Erik N på tirsdag 03. desember 2019, klokken 15:08
Tesla var vennlig nok til å gi meg data for de siste 12 månedene, og da jeg kun hatt bilen et år så fikk jeg all data.

4957 kWh har jeg superladet (aldrig chademo så SC er 100% av min DC), så hvis grensen var 5000 så får jeg nok merke det snart nok. Håper det er nærmere 7000 da :-)

Hva mener du? At han skulle kjørt fossilbil på langturene mellom Nord-Sverige og Middelhavet, Bergen og Stockholm og latt Teslaen stå hjemme for å unngå verditap på grunn av superlading? Eller at han skulle sakteladet (og overnattet) på hvert eneste ladestopp?

Muffinman

Kanskje en titt på åpningsinnlegget oppklarer litt...

Erik N

Sitat fra: Wibla på tirsdag 03. desember 2019, klokken 19:24
Sitat fra: Erik N på tirsdag 03. desember 2019, klokken 15:08
Tesla var vennlig nok til å gi meg data for de siste 12 månedene, og da jeg kun hatt bilen et år så fikk jeg all data.

4957 kWh har jeg superladet (aldrig chademo så SC er 100% av min DC), så hvis grensen var 5000 så får jeg nok merke det snart nok. Håper det er nærmere 7000 da :-)

Hvordan fiksa du det?

Etter litt kverulering på Tesla chatten så sendte jeg et meget høflig mail til teslas Data Protection Office der jeg forklarte saken.
Etter en drøy uke fikk jeg et meget høflig mail tilbake med excel-vedlegg over all SuC de siste 12 månedene.

Jeg fikk vel bilen i november tenker jeg, så det er mulig de første to ukene ikke var med i sammentellingen. Men sånn ca 5000 kWh pluss minus da.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA