Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gigafactory 4 kommer i Berlin! Model 3 vant tysk pris!

Startet av OhmPaPa, tirsdag 12. november 2019, klokken 21:01

« forrige - neste »

OhmPaPa

Morsom dag i Berlin i dag!

https://www.bild.de/auto/auto-news/auto-news/preisverleihung-das-sind-die-gewinner-des-goldenen-lenkrads-2019-65977444.bild.html

https://www.autobild.de/artikel/goldenes-lenkrad-2019-15968797.html

Elon Musk var tilstede og mottok Goldenes Lenkrad-pris fra det tyske bilmagasinet AutoBild for Model 3 i kategorien beste mellomstore luksusbil. De andre nominerte var Audi A4 og BMW 3-serie. Og Elon benyttet anledningen til å kunngjøre at Tesla bygger GigaFactory 4 i Berlin.


Mein Gott!

Edit: De avsluttet med å si at Tesla Model 3 hadde flest poeng totalt. Så hvis de hadde hatt en kategori for "Best in Show" så ville det ha blitt TM3.

Edit: Link til prisens hovedside: https://www.autobild.de/artikel/goldenes-lenkrad-2019-15968797.html - regner med vinnerne blir listet der etterhvert når streamingen er avsluttet.

Edit: Opplysning om kategori og konkurrenter lagt til.

Edit: Audi e-tron vant klassen for stor SUV - slo to BMW X5 og Jeep Wrangler. Heia elbil!

Edit: Jaguar i-Pace vant klassen for mellomstor SUV - slo Audi Q3 og Seat Tarraco. Heia elbil!

Edit: La inn link til resultatlisten øverst.


kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

OhmPaPa

https://www.cnbc.com/2019/11/12/tesla-ceo-elon-musk-announces-gigafactory-design-center-near-berlin.html

Musk said, "Everyone knows that German engineering is outstanding, for sure. That's part of the reason why we are locating our Gigafactory Europe in Germany. We are also going to create an engineering and design center in Berlin, because Berlin has some of the best art in the world." When pressed for more details, Musk said the factory will be located near the new airport in the Berlin area.

OhmPaPa

Nå er listen over vinnere her - googlet over til Norsk:

https://translate.google.com/translate?hl=de&sl=de&tl=no&u=https%3A%2F%2Fwww.bild.de%2Fauto%2Fauto-news%2Fauto-news%2Fpreisverleihung-das-sind-die-gewinner-des-goldenen-lenkrads-2019-65977444.bild.html


Vinner i middel- og overklassen: Tesla Model 3

Trekanten, den fra Tesla, trekker Audi og BMW i pluggen. De to store favorittene slo førsteklasse, men til slutt har slått den kule Stromer. Tesla vinner al
Topp når det gjelder design, temperament og energikostnader Foto: Christian Spreitz / Bild am Sonntag

Trekanten, den fra Tesla, trekker Audi og BMW i pluggen. De to store favorittene slo førsteklasse, men til slutt har slått den kule Stromer. Tesla alene vinner ti underkapitler, juryen berømmer amerikaneren for sitt design, sitt temperament, spesielt for dets grunnleggende utstyr og lave energikostnader.

Poengfordeler kjørte serievinnerne Audi og BMW innen kvalitet, komfort (seter, fjæring), styring og kjøresikkerhet. De typiske tyske dyder som varte i årevis for gull. Men mer spennende - i ordets sanneste forstand - fant juryen fyren fra Fremont. I sum scoret Tesla til og med flest poeng av alle finalister.

DagfinnN

Blir artig for tyskerbil tilhengerne når Tesla blir produsert i Tyskland.
Hvor ofte har jeg ikke hørt følgende: "Det er jo ingen som lager premium biler som Tyskerne. Derfor holder vi oss unna amerikanskproduserte biler som Tesla."
Vent litt, sa du at Tesla skal produseres i Tyskland?
Men da ...
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Counterpointer

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 12. november 2019, klokken 23:00
Blir artig for tyskerbil tilhengerne når Tesla blir produsert i Tyskland.
Hvor ofte har jeg ikke hørt følgende: "Det er jo ingen som lager premium biler som Tyskerne. Derfor holder vi oss unna amerikanskproduserte biler som Tesla."
Vent litt, sa du at Tesla skal produseres i Tyskland?
Men da ...
Dette kommer nok ikke til å bite på dem. Både BMW og Mercedes produseres på fabrikker i USA, uten at det gjør noe utslag for argumentasjonen ....

SurSnasen

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 12. november 2019, klokken 23:00
Hvor ofte har jeg ikke hørt følgende: "Det er jo ingen som lager premium biler som Tyskerne. Derfor holder vi oss unna amerikanskproduserte biler som Tesla."

Opel produseres i Tyskland...

DagfinnN

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 13. november 2019, klokken 07:24
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 12. november 2019, klokken 23:00
Hvor ofte har jeg ikke hørt følgende: "Det er jo ingen som lager premium biler som Tyskerne. Derfor holder vi oss unna amerikanskproduserte biler som Tesla."

Opel produseres i Tyskland...
De er langt på nær et slikt mobbeobjekt som Tesla er...
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Espen Hugaas Andersen

#9
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 13. november 2019, klokken 07:29De er langt på nær et slikt mobbeobjekt som Tesla er...
Tja, det at Opel ikke er mobbeobjekt til samme grad er vel mer fordi bilene er billige og intetsigende, selv om kvaliteten er langt under Tesla. At noen kjøper seg Opel vil aldri føre til misunnelse.

Men fortsatt hører jeg svært lite bra om "Skropel", så de er jo et mobbeobjekt, til en viss grad.

(Og når det gjelder Ampera-e, så er den produsert av GM i USA. Heldigvis!)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#10
Jeg tenker de største forskjellen fra USA til Tyskland går på tre ting:

1. Leveranseomkostninger. Det blir betydelig billigere å slippe frakten fra California til Europa. Dette alene kan muliggjøre en prisreduksjon i området av 10-20.000 kroner.
2. Leveransetid. I stedet for 1-3 måneder kan man plutselig være nede på 2-4 uker, nesten uansett når man bestiller.
3. Ingen tollmurer. Dette har ikke så stor betydning for oss i Norge, men det kan medføre et priskutt i området av 5-10% i EU, og dette kan smitte litt over på norsk prising også.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Og hvis ikke tysk fossil-lobby klarer å forpurre ting, klarer kanskje Tesla å bygge denne enda raskere enn de 10 månedene det tok å bygge GF3, så kanskje det kommer biler ut derfra allerede neste år:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

1000kwh

"The factory will be responsible for the production of batteries, powertrains, and vehicles, starting with the company's upcoming Model Y crossover." https://www.teslarati.com/tesla-gigafactory-4-europe-berlin-germany-model-y-production/

Kanskje vi får hente bilen direkte i Tyskland? ;)

geear

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 13. november 2019, klokken 09:28
Jeg tenker de største forskjellen fra USA til Tyskland går på tre ting:

1. Leveranseomkostninger. Det blir betydelig billigere å slippe frakten fra California til Europa. Dette alene kan muliggjøre en prisreduksjon i området av 10-20.000 kroner.
2. Leveransetid. I stedet for 1-3 måneder kan man plutselig være nede på 2-4 uker, nesten uansett når man bestiller.
3. Ingen tollmurer. Dette har ikke så stor betydning for oss i Norge, men det kan medføre et priskutt i området av 5-10% i EU, og dette kan smitte litt over på norsk prising også.
1. Mye av delene vil nok fortsatt komme fra USA, iallfall om de skal fortsette å skryte av mest amerikansk bil på markedet, så en del av fraktkostnadsforskjellen kan bli spist opp der...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA