Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tvinge oppvarming av batteri før lading (ikke-SuC)

Startet av Golding, tirsdag 12. november 2019, klokken 17:32

« forrige - neste »

Golding

Har skjønt at man kan forsøke «lure» bilen til å starte oppvarming av batteri ved å legge inn en Tesla SuC som destinasjon. Mitt problem er at jeg stort sett kjører i Oslo og vil derfor alltid ha en viss lengre distanse til nærmeste SuC. Så hvis algoritmen beregner oppvarming og styrer etter hvor langt man har igjen til SuC vil det kanskje ikke fungere så godt. Dessuten er det jo litt kjedelig om man helst skulle ha brukt navigasjonssystemet til dit man egentlig skal.

Er det ingen måte å få bilen til å starte ekstra oppvarming av batteriet utover det? Hadde vært svært nyttig i disse lave temperaturer om man skal lade på Fortum, Circle K, hjemme, på jobb, etc.

Muffinman

Ikke så mye du får gjort uten å kjøre med range mode av dessverre. Da bruker bilen batterivarmeren opp til 9-12 grader avhengig av bl.a. soc. Det hjelper en del, men er langt fra å få full spiker selv på chademo.

Med mindre du har en PD-bil. Da kan du bruke "Max battery power" til å varme batteriet.

Golding

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 12. november 2019, klokken 18:14
Ikke så mye du får gjort uten å kjøre med range mode av dessverre. Da bruker bilen batterivarmeren opp til 9-12 grader avhengig av bl.a. soc. Det hjelper en del, men er langt fra å få full spiker selv på chademo.

Med mindre du har en PD-bil. Da kan du bruke "Max battery power" til å varme batteriet.

Skjønner, takk for svar. S100D. Da får jeg slå av range mode i alle fall, og kjøre noen ekstra runder før jeg lader og håpe vinteren ikke blir altfor kald. Har dessverre et kjøremønster og lademuligheter som gjør at det ofte blir type 15-20 min kjøring bare før jeg må lade. Kanskje i en fremtidig oppdatering :)

ahusom

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 12. november 2019, klokken 18:14
...
Med mindre du har en PD-bil. Da kan du bruke "Max battery power" til å varme batteriet.

Har en P85D og bruker dette en del selv («Insane+» som det heter der) Den bruker en stund (og energi...) på oppvarming men får i praksis ofte «sommerfart» selv om det er kaldt, litt avhengig hvor lenge den fått varmet batteriet.

En ulempe er at den ikke fungerer under 20% SOC. Da skrur varmeren seg av.  Så da man trenger ladefarten mest så er det lite/ikkenoe å hente.


Sent from my iPad using Tapatalk

Cowboystrekk

Om du forvarmer med range mode av har du jo ca 30kW-regen når du begynner å kjøre, litt slapt på SCene, men holder da i massevis til alle typer hjemmeladere og gir nesten full fart om du bruker chademo\css mange steder og siden laderne ofte bare lader med 50kW :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Morpheus-

Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 18. november 2019, klokken 08:12
Om du forvarmer med range mode av har du jo ca 30kW-regen når du begynner å kjøre, litt slapt på SCene, men holder da i massevis til alle typer hjemmeladere og gir nesten full fart om du bruker chademo\css mange steder og siden laderne ofte bare lader med 50kW :)


Stemmer dette ved software før 2019.36.2.1

Har man denne er batterivarmer deaktivert uansett hva en gjør. Eneste måte å aktivere batterivarmeren på er å prøve å lade, å ladingen starter når batteriet har fått høy nok temp. SC har fått flere henvendelser fra folk. Uten garasje har man ikke regen i det hele tatt i kaldt vær.

svarteper

Har ikke testet etter siste oppdatering, men er det sånn at det ikke er varming av batteri ved forvarming lenger så er det ikke bra, går utover rekkevidde når vi ikke kan kjøre med range mode for å få nok kupevarme.
Tesla model s 75 d 2017

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Morpheus-

At det fungerer hos deg er bra, men da burde du vise til at bilen står ute i minusgrader over natt og bilde av regen ved start av bil. Hos teslafi viser min også batterivarmer av å til, men det slår aldri feil: hver eneste morgen når det er minusgrader er det 0 regen og 400wh/km.

Så rekkevidde sommer til vinter er nå under 50%.

Cowboystrekk

Varmes batteriet når du kjører da? Kan høres ut som batterivarmeren din fusker om du har range mode OFF og det ikke varmes ved forvarming. Jeg opplevde det for et par år siden, de endra noe småtteri på service og vipps funka den fint igjen.

Har ikke fått nyeste SW ennå, men hos meg kjører jeg stort sett alltid med range mode ON og bruker 11kW hjemmelader, da varmes batteriet opp til rundt 20-30kW regen som holder for meg.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Morpheus-

Har ikke hørt fra noen med 2019.36.2.1 der batterivarmer fungerer. Untatt de som har i ladekabel og aktivt lader.

Apache

Kjenner meg igjen til han som startet denne tråden. Bor i Oslo og kan ikke lade hjemme og står ute med siste software update med batteri varmer bug. Har lest en plass at Tesa innrømmer at det er en bug men det tar tid å fikse den :-(
Skulle ønske de la inn en mulighet til å velge å varme opp batteriet når det er Kalt.

Klykken

Bilen varmer jo batteriet når du skrur på kupévarmen. Normalt sett. Men ikke i disse dager pga denne softwarefeilen. Virker ikke som det er fikset på 40.2-utgaven heller.

Jeg har begynt å vente med å installere nyeste software på vår før jeg ser noen har testet og sagt hva som potensielt ikke fungerer lenger.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA