Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

32A lading med 32 sikring + andre kurser i garasje

Startet av Rævedilter, tirsdag 12. november 2019, klokken 13:49

« forrige - neste »

Rævedilter

Har 3x63 inn i huset, lurte på å legge (230V-IT) 3x32A til garasjen med kun automatsikring (og godkjent kabel ut) , så montre type B vern til ladestasjon i garasjen med samt type A jfa 16A til eit par andre kurser. Klar over at selektiviteten blir dårlig, men der er ikkje andre faste forbrukere, lading av ellbilen er normalt 16A (kvasi 3 fase) men vil ha 32A når eg trenger det. Er dette godkjent om ein sannsynliggjer at dette går greit? Alternativ er vel 3x40A i sikringskap.

sjokomelk

Jeg har tilsvarende ut til min garasje. Er en trefase automatsikring i sikringskapet i huset, og så er det egen underfordeling i garasjen med jordfeilautomater til vanlige kurser og type B til ladestasjonene.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Mener du at du skal droppe egen sikring til ladestasjonen i underfordelingen?

Rævedilter

#3
Ja, har eg 32A i huset skal det iallefall ikkje stå ein 32A i underfordeling.
Muleg eg kjøper ladestasjon med type B innebygd.

Rævedilter

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 12. november 2019, klokken 14:06
Jeg har tilsvarende ut til min garasje. Er en trefase automatsikring i sikringskapet i huset, og så er det egen underfordeling i garasjen med jordfeilautomater til vanlige kurser og type B til ladestasjonene.
Størrelser på sikringer?

geear

Er ikke elektriker, men er det ikke en bedre løsning å trekke 4G16mm2 dobbelisolert kabel (PFXP, TFXP, Powerflex...), og fordele alt i garasjen, i stedet for jfa i huset? Noen kroner mer i kabel så klart, men det hadde jeg lett tatt for å kunne trekke ladestasjonen fullt ut uten bekymring.

Rævedilter

#6
Skal ikkje ha jfa i huset, kun sikring, jfa type A framfor type B er ikkje lov, og kvar kurs i garasje må ha separat jfa.
Alternativet er jo 3x40 i huset en da må ein vel opp i 16mm2.
Hadde 10mm2 liggende derfor ville eg helst hatt 3x32A.
Når trekker den (TMX)  ikkje 32A på alle faser, er det det 32/16/16 A den trekker i kvasi 3 fase? 8,5kW. Så eg har jo 16 A (4 kW) igjen på 2 faser. TM3 trekker 28A på alle faser, så sjølv der er det 1,5kW ledig.


Rævedilter

#7
Las meg litt opp på dette, og ser at det ikkje er lov å ha noko anna(tilnærmet) på kursen som laderen står på, så da må nok denne utgå. Da blir det nok 3x40 til garasje og 3x32 til lader eller 3x32 ut og 3x25 til lader.

elektrolux

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 12. november 2019, klokken 19:02jfa type A framfor type B er ikkje lov

I så fall ville svært mange installasjoner av ladestasjoner med innebygget jordfeilvern type B vært ulovlige da det gjerne brukes jordfeilautomat for å sikre kabelen.

Ellers trenger du ikke tenke på faktor en,  om det er en frittliggende garasje. Monterer du opp en dynamisk styrt ladestasjon vil den uansett regulere seg ned om det blir for mye totallast.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Oddaa

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 12. november 2019, klokken 23:36
I så fall ville svært mange installasjoner av ladestasjoner med innebygget jordfeilvern type B vært ulovlige da det gjerne brukes jordfeilautomat for å sikre kabelen.
Som du nok vet: A kan ikke stå foran B hvis A-vernet også beskytter andre forbrukere.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Rævedilter

#10
Slik er vel reglene ja.

Men om jfa A står kun foran jfa B beskytter den jo likevel ikkje kablen om den (jfa A) går i metning, så eg skjønner ikkje den heilt. At riskoen er mindre er jo greit, men ikkje så mykje mindre enn om det er andre forbrukere på samme kurs, begge scenarioer krever jo to feil (IT-nett) for å gje jordfeil som ikkje blir utkoblet. I EU er det kun krav til type B på 3 fase , ikkje på einfas. Nå er det  jo 50% mindre sjanse på TN enn IT einfas for jordfeil (men jordfeilstrømmen blir større, samt direkte jordfeil kobler ut sikring) mulig det er det som gjer det. (EU har vel tilnærmet 100% TN).



Rævedilter

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 12. november 2019, klokken 23:36
Ellers trenger du ikke tenke på faktor en,  om det er en frittliggende garasje. Monterer du opp en dynamisk styrt ladestasjon vil den uansett regulere seg ned om det blir for mye totallast.

Trudde alle ladestasjoner skulle beregnes med faktor 1 så lenge det ikkje er lastbalansering/dynamisk styrt?
Mulig det gjelder kun når det er fleire ladere i samme fordeling.

geear

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 12. november 2019, klokken 19:02
Skal ikkje ha jfa i huset, kun sikring, jfa type A framfor type B er ikkje lov, og kvar kurs i garasje må ha separat jfa.
Alternativet er jo 3x40 i huset en da må ein vel opp i 16mm2.
Hadde 10mm2 liggende derfor ville eg helst hatt 3x32A.
Når trekker den (TMX)  ikkje 32A på alle faser, er det det 32/16/16 A den trekker i kvasi 3 fase? 8,5kW. Så eg har jo 16 A (4 kW) igjen på 2 faser. TM3 trekker 28A på alle faser, så sjølv der er det 1,5kW ledig.
32/kvadratrot(3) = 18,48 A..

KjellG

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 13. november 2019, klokken 07:24
Slik er vel reglene ja.

Men om jfa A står kun foran jfa B beskytter den jo likevel ikkje kablen om den (jfa A) går i metning, så eg skjønner ikkje den heilt.
Usikker på hva du mener. Gitt at en «kursikring» mater en ren kabel uten avgreninger til en ladestasjon med type B:

1) Kusesn er sikret med en ren sikring. Type B i ladestasjonen vil trippe på jordfeil ACDC i lasten. Sikringen vil trippe om en jordfeil i kabelen blir stor nok, dvs strøm opp mot sikringsstørrelsen.
2) Kursen er sikret med jfa type A. Jordfeil etter ladeuttaket er sikret av ladeuttaket. Jordfeil i kabelen er sikret dersom det ikke samtidig er en maskerende DC-jordfeil i ladeuttaket som ladeuttakets type B ikke har reagert på. Det er lite sannsynlig.

Mao, i dette tilfellet vil type A forran type B gi litt høyere sikkerhet. Utsagnet er mao ikke entydig.



Rævedilter

1) er jo kun lovleg med dobbisolert kabel, så sjanse for jordfeil der er jo liten.

2) er loveg om det er kun er ladestasjon bak, men kabel er ikkje jordfeilbeskytta om jfa foran er i metning, lite sannsynlig ja, men om kun litt mindre sannsynleg enn det var fleire kursar i garasjen, men da har ein ikkje lov, og må ha dobbelisolert kabel. Det er inkonsekvensen her eg lurar på grunnen til.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA