Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pendle 15 mil t/r uten lading?

Startet av thornbridge, tirsdag 12. november 2019, klokken 13:40

« forrige - neste »

thornbridge

Sitat fra: stikksaga på onsdag 13. november 2019, klokken 07:25
Sitat fra: thornbridge på tirsdag 12. november 2019, klokken 14:03
Sitat fra: stikksaga på tirsdag 12. november 2019, klokken 13:56
Jeg har akkurat anskaffet meg nye Ioniq. Jeg har 14,8 mil tur-retur. Jeg har kun prøvd den i -3 til -7 men da har jeg stort sett hatt litt over 40% igjen på batteriet når jeg har kommet hjem.

Da har jeg stort sett startet å varme bilen med appen når jeg går fra kontoret også, sånn at jeg setter meg inn i en god og varm bil :)
Men da lader du på jobb?
Nei, da lader jeg ikke på jobb, jeg har hatt bilen en måned nå ca, og har kun ladet hjemme. Har bestilt "hjemmelader" men elektrikeren har ikke montert ennå, så jeg har kun brukt vanlig utekontakt.
Det er jo fantastisk
Er det greit å få puttet på nok strøm over natta via vanlig stikkontakt?

Zimon

Sitat fra: thornbridge på onsdag 13. november 2019, klokken 07:30
Det er jo fantastisk
Er det greit å få puttet på nok strøm over natta via vanlig stikkontakt?

Ja, tross alt har du hele kvelden/natta på deg. :P Ladekladd via vanlig schuko stikkkontakt = 10A, mens hjemmelade stasjon kjører stort sett mellom 16 og 30A.

Merk at lading via vanlig stikk = kun lov å gjøre som midlertidig lading, ergo før ladestasjon blir montert, om ladestasjon blir defekt og du venter på rep/ny, når du er på besøk hos noen, på hytta hvor du ikke lader fast.

Så ergo for fast hjemmelading så må du skaffe hjemmelader, den kosten må man ta. Dette på grunn av brannsikkerhet og slikt.

Med vanlig stikk og ladekladden så er problemet at ladekladden er ganske tung så når den henger og drar i stikket så er ikke stikket laget for den type belastning + høy Ampere over lengre tid er de heller ikke laget for sånn sett. Da må man ha "industri kontakt" eller hjemmelader for å gjøre det riktig.

Så når du kjøper elbil så få bestilt hjemmelader også! :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

stikksaga

#17
Sitat fra: thornbridge på onsdag 13. november 2019, klokken 07:30
Det er jo fantastisk
Er det greit å få puttet på nok strøm over natta via vanlig stikkontakt?
Der har nok Zimon et poeng. Det er mulig å få på nok strøm via vanlig kontakt, men det er nok hjemmelader som er løsningen på sikt, pga brannfare etc. Ellers prøvde jeg også flere el-biler med noe lik rekkevidde før jeg bestemte meg. Konklusjonen ble Ioniq pga. kjørekomfort/utstyr i forhold til pris.

Her er det igjen 74% etter å ha kjørt 7,4 mil idag. Temperaturen var mellom 0 og minus-4, stort sett tørr asfalt.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Ladetidene som dukker opp i app-en har aldri stemt for min del, det varierer hver gang du gjør en forespørsel mot bilen, så her er det en bug-i systemet, men den funker bra til å sette i gang varmen før jeg skal kjøre.

thornbridge

Kan bilen forvarmes via app når den ikke er tilkoblet strøm?

stikksaga

#19
Sitat fra: thornbridge på torsdag 14. november 2019, klokken 17:43
Kan bilen forvarmes via app når den ikke er tilkoblet strøm?
Ja, du kan det. Jeg har ikke lademulighet på jobb, men setter meg inn i varm bil med varmt ratt vha app-en.  :) Det tar ca 5 min å gå fra kontoret til parkeringa og den er varm når jeg setter den på når jeg går fra jobb.

Crown

Sitat fra: stikksaga på torsdag 14. november 2019, klokken 18:18
Sitat fra: thornbridge på torsdag 14. november 2019, klokken 17:43
Kan bilen forvarmes via app når den ikke er tilkoblet strøm?
Ja, du kan det. Jeg har ikke lademulighet på jobb, men setter meg inn i varm bil med varmt ratt vha app-en.  :) Det tar ca 5 min å gå fra kontoret til parkeringa og den er varm når jeg setter den på når jeg går fra jobb.

Hvordan fungerer appen til nye Ioniq, er den stabil og ganske rask? Ingen nedetid som andre merker er belemret med?
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

stikksaga

Sitat fra: Crown på fredag 15. november 2019, klokken 17:40
Hvordan fungerer appen til nye Ioniq, er den stabil og ganske rask? Ingen nedetid som andre merker er belemret med?
Jeg har ikke opplevd nedetid ennå, i alle fall. Det kan vel ta ca 2-3 sekund fra jeg trykker på at jeg vil ha varme, til jeg får respons om at komandoen er sendt, men dette har vel mer med protokollen den kjører på, enn selve App-en som sådan. Det er i alle fall mye bedre enn å måtte stå i nærheten med en fjernkontroll.

Crown

Sitat fra: stikksaga på søndag 17. november 2019, klokken 19:20
Sitat fra: Crown på fredag 15. november 2019, klokken 17:40
Hvordan fungerer appen til nye Ioniq, er den stabil og ganske rask? Ingen nedetid som andre merker er belemret med?
Jeg har ikke opplevd nedetid ennå, i alle fall. Det kan vel ta ca 2-3 sekund fra jeg trykker på at jeg vil ha varme, til jeg får respons om at komandoen er sendt, men dette har vel mer med protokollen den kjører på, enn selve App-en som sådan. Det er i alle fall mye bedre enn å måtte stå i nærheten med en fjernkontroll.

2-3 sekunder er jo fantastisk det, tar 30 sekunder med Leaf og e-tron (når appene fungerer).
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA