Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pendle 15 mil t/r uten lading?

Startet av thornbridge, tirsdag 12. november 2019, klokken 13:40

« forrige - neste »

thornbridge

Hei.

Vurderer elbil og har sett på både nye e-golf og nye ioniq.

Nye ioniq er oppgitt med bedre rekkevidde en nye e-golf.

Vil nye ioniq klare  å ta meg t/r 15 mil på vinterstid i 15-20 minusgrader? Jeg starter da med varm bil og har ingen lademuligheter på jobb.

RazAquato

Mener du 15mil totalt, eller 15+15, altså 30mil?

Jeg kjørte nylig en tur på 29mil, og bilen sa jeg hadde ca 35km igjen "på tanken" når jeg kom hjem.
det tilsvarer vel ett strømforbruk på rett under 1,2 kw/mil i høstværet (med vinterdekk påmontert)

nå som det snør ute ligger forbruket på 1,5-1,7; så da burde du klare 22+mil pr lading; men temperaturene er fortsatt nære nullpunkt, så tipper enda litt reduksjon midtvinters.

så svaret er at den har nok overhodet ingen problemer med å klare 15mil midtvinters, men om du trenger 30mil bør du nok se på TM3.   - du kan evt. teste med a better route planner, som også tar med seg høydeforskjellene på ruten din :)

stikksaga

#2
Jeg har akkurat anskaffet meg nye Ioniq. Jeg har 14,8 mil tur-retur. Jeg har kun prøvd den i -3 til -7 men da har jeg stort sett hatt litt over 40% igjen på batteriet når jeg har kommet hjem.

Da har jeg stort sett startet å varme bilen med appen når jeg går fra kontoret også, sånn at jeg setter meg inn i en god og varm bil :)

thornbridge

Sitat fra: RazAquato på tirsdag 12. november 2019, klokken 13:54
Mener du 15mil totalt, eller 15+15, altså 30mil?

Jeg kjørte nylig en tur på 29mil, og bilen sa jeg hadde ca 35km igjen "på tanken" når jeg kom hjem.
det tilsvarer vel ett strømforbruk på rett under 1,2 kw/mil i høstværet (med vinterdekk påmontert)

nå som det snør ute ligger forbruket på 1,5-1,7; så da burde du klare 22+mil pr lading; men temperaturene er fortsatt nære nullpunkt, så tipper enda litt reduksjon midtvinters.

så svaret er at den har nok overhodet ingen problemer med å klare 15mil midtvinters, men om du trenger 30mil bør du nok se på TM3.   - du kan evt. teste med a better route planner, som også tar med seg høydeforskjellene på ruten din :)
Jeg mener 15 mil totalt.

7,5 mil med varm bil, parkere, deretter 7,5 mil med iskald bil.

thornbridge

Sitat fra: stikksaga på tirsdag 12. november 2019, klokken 13:56
Jeg har akkurat anskaffet meg nye Ioniq. Jeg har 14,8 mil tur-retur. Jeg har kun prøvd den i -3 til -7 men da har jeg stort sett hatt litt over 40% igjen på batteriet når jeg har kommet hjem.

Da har jeg stort sett startet å varme bilen med appen når jeg går fra kontoret også, sånn at jeg setter meg inn i en god og varm bil :)
Men da lader du på jobb?

Zimon

Lader ikke på jobb sier han i første post. ;)

Selv gamle Ioniq vil klare ca 16mil selv på de kalde dagene og det i 90+km/t (ref Tesla Bjørn sine youtube videoer om Ioniq og test vinter). Så nye Ioniq vil nok klare det uten større problemer. Er evt kun om det blir enormt snødrev, slaps, ekstrem kulde, men da bille det nok klare det selv. Gamle Ioniq kan nok slite med rekkevidden på sånn -20 eller kalder, 10cm slaps/løssnø eller lignende som vil øke forbruket.

En fordel gamle Ioniq har i forhold til nye er ladehastighet på hurtigladere. Gamle Ioniq er mye bedre enn nye Ioniq der, men nye Ioniq har lengre rekkevidde og ofte vil man ikke trenge å hurtiglade.

Ville gått for Ny Ioniq fremfor eGolf, såfremt man ikke må hurtiglade ofte på langturer som gjør at man trenger det.

Har du evt hurtiladere på ruten din slik at du kan svippe innom og ta en 5 min lading på de verste dagene? Så er mye gjort da og da vil nok gammel Ioniq være ett alternativ også.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

hemi

"nye" e-golf er ganske gammel, nye e-golf heter vel id3? den klarer det ;)

Svein_H

Til TS: Du skriver ingenting om kriterier annet enn rekkevidde. Det finnes billigere biler med lengre rekkevidde, men da du allerede har redusert utvalget til Ionic vs e-Golf regner jeg med du har tatt veloverveide avgjørelser i forkant av innlegget ditt.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

thornbridge

Sitat fra: Svein_H på tirsdag 12. november 2019, klokken 15:53
Til TS: Du skriver ingenting om kriterier annet enn rekkevidde. Det finnes billigere biler med lengre rekkevidde, men da du allerede har redusert utvalget til Ionic vs e-Golf regner jeg med du har tatt veloverveide avgjørelser i forkant av innlegget ditt.
Nja, det er mest fordi at disse to er lett tilgjengelige i nærmiljøet. Hvilke tenker du på?

Svein_H

Renault Zoe er jo det svarte fåret blant elbiler i Norge, og det er mange som elsker å hate denne bilen uavhengig av egne erfaringer, men faktum er at i sin prisklasse (<300') er det ingen andre biler som er i nærheten når det gjelder rekkevidde.

Ladeproblematikken er opphausa til de grader at det nærmer seg komisk. Jeg har IT-nett hjemme og fikk lagt opp en 16A ladekurs, og har ikke ladet borte en eneste gang siden jeg fikk bilen rett før påske i fjor (kjøpte den til jobbpendling inntil 200km t/r daglig, nærmer meg nå 50' km).

Selvfølgelig: Hvis du har andre kriterier som ikke er nevnt (barn og ev. barneseter, bagasjeplass, hyppige langturer o.l.) bør du absolutt sjekke det opp litt mer, men jeg anbefaler at du sjekker opp Zoe og tar den på en prøvetur.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

thornbridge

Sitat fra: Svein_H på tirsdag 12. november 2019, klokken 16:30
Renault Zoe er jo det svarte fåret blant elbiler i Norge, og det er mange som elsker å hate denne bilen uavhengig av egne erfaringer, men faktum er at i sin prisklasse (<300') er det ingen andre biler som er i nærheten når det gjelder rekkevidde.

Ladeproblematikken er opphausa til de grader at det nærmer seg komisk. Jeg har IT-nett hjemme og fikk lagt opp en 16A ladekurs, og har ikke ladet borte en eneste gang siden jeg fikk bilen rett før påske i fjor (kjøpte den til jobbpendling inntil 200km t/r daglig, nærmer meg nå 50' km).

Selvfølgelig: Hvis du har andre kriterier som ikke er nevnt (barn og ev. barneseter, bagasjeplass, hyppige langturer o.l.) bør du absolutt sjekke det opp litt mer, men jeg anbefaler at du sjekker opp Zoe og tar den på en prøvetur.
It-nett? Er det vanlig 230v?

Hvordan er zoe å pendle såpass langt med hver dag? Tenker på komfort.

Blir mest kjøring til og fra jobb og litt småkjøring på bygda med ungene, ikke noe barnesete.

RazAquato

Da har jeg testet å "kjøre så uøkonomisk som mulig" : forvarming fra kald bil, deretter superkort tur med sportsmodus (3km), og da ble forbruket på 2,2kw/mil.
(Dette hadde synket om hadde kjørt lenger, da brorparten av energien gikk til oppvarming på en så kort tur) , men selv da ville den glatt klart 17mil.

Svein_H

Sitat fra: thornbridge på tirsdag 12. november 2019, klokken 16:48
Sitat fra: Svein_H på tirsdag 12. november 2019, klokken 16:30
(...)
It-nett? Er det vanlig 230v?

Hvordan er zoe å pendle såpass langt med hver dag? Tenker på komfort.

Blir mest kjøring til og fra jobb og litt småkjøring på bygda med ungene, ikke noe barnesete.

IT-nett er 230V, mens TN-nett er 400V. Zoe trenger 400V for å lade, så derfor er det nødvendig med en egen trafo hvis man har IT-nett hjemme, men dette er vanligvis inkludert i ladeløsningen som følger med. Kjøper du brukt må du naturlig nok sjekke dette selv, men det finnes også flere tredjepartsløsninger man kan velge blant.

Komfort er subjektivt. Man sitter ganske høyt og har god oversikt, men med relativt kort akselavstand kan den bli litt stumpete på ujevn vei. For min del var det en overgang fra Focusen hvor jeg sitter ganske lavt og tilbakelent, men pr i dag er Zoe min bil nr 1 og brukes til stort sett all småkjøring i tillegg til jobbpendling, Focusen blir stort sett brukt på langturer og når jeg skal dra henger eller campingvogn.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

#13
Husk at selv om bilen fulladet klarer 150km t/r på en kald vinterdag må den også kunne lades opp fullt til neste morgen, og det tror jeg ikke alle tenker på når de legger opp til hjemmelading. Alternativt kan man gå for en bil med lengre rekkevidde, tære på den i løpet av uka, og fylle opp igjen i helgen.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

stikksaga

Sitat fra: thornbridge på tirsdag 12. november 2019, klokken 14:03
Sitat fra: stikksaga på tirsdag 12. november 2019, klokken 13:56
Jeg har akkurat anskaffet meg nye Ioniq. Jeg har 14,8 mil tur-retur. Jeg har kun prøvd den i -3 til -7 men da har jeg stort sett hatt litt over 40% igjen på batteriet når jeg har kommet hjem.

Da har jeg stort sett startet å varme bilen med appen når jeg går fra kontoret også, sånn at jeg setter meg inn i en god og varm bil :)
Men da lader du på jobb?
Nei, da lader jeg ikke på jobb, jeg har hatt bilen en måned nå ca, og har kun ladet hjemme. Har bestilt "hjemmelader" men elektrikeren har ikke montert ennå, så jeg har kun brukt vanlig utekontakt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA