Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Døde celler på Zebra batterier

Startet av Silkefot, tirsdag 12. november 2019, klokken 12:18

« forrige - neste »

Silkefot

Hei,

Ønsker å handle en Think med Zebra batterier men ser av tidligere service at 11 celler var dømt døde i mai. Ved testkjøring i går i på krevende vinterføre klarte den 4 mil før energinåla stod på 65% så jeg syntes ikke rekkevidden var dårlig men er litt spent på levetiden her. Vil resten av cellene dø innom et år har jeg gjort et dårlig kjøp... Erfaringer?
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Vidar_S

Min erfaring er at Zebra-batterier dør plutselig, men noen tipping på når det skjer er som å tippe lotto :)

Mitt beste tips er å bruke den jevnlig og ikke la energinålen komme under 20%. Batteriet på første zebra-think'en min tok kvelden etter at batteriet ble helt utladet mens på nr 2 var det laderen som tok kvelden. Ulempen min var bosted Bergen og null muligheter for batteritest av type du viser til under.

Men selv en Think med defekt batteri er fullt salgbar til rett pris ettersom tilgangen på reservedeler er begrenset, så min erfaring er at det oftest blir et minst like stort tap på en bensinbil (inkl verkstedsutgifter) om man først skal ha seg bil.

Lykke til :)

Silkefot

Takk for svar! Finnes det noen mulighet for å bytte ut celler etterhvert? Lurer også litt på hvor mange celler det er i pakken da 11 stk sier lite når en ikke vet det totale antallet...
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Vidar_S

Jeg skal ikke påstå jeg på noen måte er ekspert på området, men det å bytte celler på Zebra-batteriet er nok ingen god løsning. Det finnes riktignok noen stillbilder fra en som hevder han åpnet zebra-batteriet og fikset "noe", men meg bekjent er den eneste offisielle informasjonen fra gammelt av at disse batteriene måtte sendes til Sveits for å bli reparert den gang da de kom.

Verksteder her i Bergen med noe erfaring fra Think ville i alle fall ikke ta sjansen på å gjøre noe som helst med zebra-batterier ut over å bytte ut hele batteriet.

Ser ikke bort fra at noen andre her inne har oversikt over antall celler som teoretisk skal kunne dø før batteriet tar kvelden, men et annet alternativ er å kontakte elbilmek i Asker (kanskje det er de som har tatt service på den tidligere?). Mulig de kan gi deg det du trenger av informasjon.

mohpet

Min 2011 Zebra stoppet i 2017, litt over 6 år og 75.000 km. Jeg fikk nesten ingen forvarsel, Fikk litt oftere power limit enn tidligere rett før det skjedde. Hvor mange celler som var gått vet jeg ikke, men har skjønt at disse batteriene varer typisk 6-8 år. Jeg ville aldri ha anbefalt å kjøpe en med Zebra, batteriet viste seg å ikke være så egnet som man trodde grunnet risting og spenning/strøm opp ned kontinuerlig.

Jeg fikk flg melding da mitt batteri var gått, dett fra Elbilmek i 2017:

Feilkode: Internal isolation fault
Batteri har 701 cyclus og har gått 75 642 km.
Fra vart erfaring det er det når Zebra pleier å gå i stykker... Vi kan ikke gjøre noe mer her, men kan sende batteriet til Sveits for videre feilsøking og reperasjon. Frakt en vei koster rundt 3500 nok, feilsøking i Sveits 0 , hvis reperasjon er mulig rundt 2000 euro.
Vanligvis dette tar rundt 5-6 mnd.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

buzzeren

Sitat fra: Silkefot på tirsdag 12. november 2019, klokken 12:18
Hei,

Ønsker å handle en Think med Zebra batterier men ser av tidligere service at 11 celler var dømt døde i mai. Ved testkjøring i går i på krevende vinterføre klarte den 4 mil før energinåla stod på 65% så jeg syntes ikke rekkevidden var dårlig men er litt spent på levetiden her. Vil resten av cellene dø innom et år har jeg gjort et dårlig kjøp... Erfaringer?
Hei,
Jeg har en 2012 mod. 4 seters svart Think med soltak, A/C og Zebra som nylig ikke ville starte etter lading. Den vil heller ikke starte lading nå. Det har vært mange avbrutte ladinger i siste perioden som kan ha forvirret SOC'en som gjør at bilen trenger en calibrering. Den har gått rundt 87000 km og rekkevidden har vært jevn hele tiden. Du kan få kjøpe den billig hvis du vil bruke den som dele bil, eller reparasjonsobj.

Sent fra min motorola one vision via Tapatalk

1998 Kewet
2001 Think Classic
2002 Think Classic
2012 Think City 2+2
2019 Peugeot Partner Elecrique
2023 id.buzz

Gunhild

Jeg har en 2010 Think med Zebra batteri. Gått 104000 km. Batterikalibrert i november. Batteri 100%. Du kan få kjøpt den hvis du vil. Jeg venter på nye Soul,en

buzzeren

Sitat fra: Gunhild på tirsdag 10. desember 2019, klokken 14:25
Jeg har en 2010 Think med Zebra batteri. Gått 104000 km. Batterikalibrert i november. Batteri 100%. Du kan få kjøpt den hvis du vil. Jeg venter på nye Soul,en
Takk for tilbudet. Jeg har allerede kjøpt bil.

Sent fra min motorola one vision via Tapatalk

1998 Kewet
2001 Think Classic
2002 Think Classic
2012 Think City 2+2
2019 Peugeot Partner Elecrique
2023 id.buzz

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA