Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer å kjøpe min første elbil (model S) Fem nybegynner spørsmål

Startet av overskyet, tirsdag 12. november 2019, klokken 10:45

« forrige - neste »

overskyet

Hei,

Jeg vurderer å bytte ut min BMW 5 serie touring med en Model S. Siden jeg aldri har eid hverken en elbil eller en Tesla før har jeg noen spørsmål jeg håper jeg kan få hjelp med.

1: Bør jeg vente med å bestille bil nå? Har lest at det kommer en "plaid" ? Er det bare mer "hestekrefter" eller er det en kraftigere oppgradering? For model S er jo en ganske gammel bil?

2: Hva slags lys er det på en model S? I dag er jeg vant med at det er enten xenon eller adaptive LED (som splitter lyskjeglen) Lys er svært viktig for meg, siden jeg kjører mye langt om vinteren. Helst vil jeg ha adaptive LED såklart.

3: Hva er det folk kjører med? Pigg eller piggfritt? Jeg har alltid kjørt pigg, siden jeg kjører veldig mye på fjellet.

4: "Fullverdige selvkjørende egenskaper" Synes det er voldsomt dyrt med 50K for å få en bil som kan kjøre litt på en parkeringsplass. Er det verdt det? Hva annet får jeg? Hva er det "autopiloten" kan gjøre, om jeg ikke velger å punge ut 50K ekstra?

5: Hver gang jeg har kjøpt BMW, har det vært en lang smørbrødliste med ting jeg kan hake av for. På tesla sin side, er det nesten ingenting? Er "alt" inkludert?

Espen Hugaas Andersen

1. Det er vanskelig å si om man bør vente. Tesla kjører fortløpende oppdateringer. Man kan si at Model S er en gammel bil, men det er egentlig ikke veldig mange likheter mellom en 2012 Model S og en 2019 Model S. Motorer, batteri, lader, interiør, lys, osv. Det meste er endret. Den eksterne formen er stort sett lik, med unntak av fronten. Jeg ville forvente at oppgraderinger stort sett vil være linket til prisøkning, så jeg ville nok egentlig kjøpt bil når det passet for meg. Skal man vente på neste oppgradering får man aldri kjøpt bil.

2. Er vel ikke-adaptive LED. Du kan vurdere å få installert en ekstra LED-bar e.l. Det koster ikke veldig mange tusenlapper.

3. Noen kjører piggfritt, andre kjører med pigg. Bruk det du mener er best for det området du kjører. Jeg kjører pigg, men skulle jeg f.eks pendlet inn til Oslo hadde jeg gått for piggfritt.

4. Om du ikke punger ut ekstra får du adaptiv cruise control og at bilen styrer selv for å holde seg i feltet sitt. I FSD er det inkludert summon, parkeringsassistent, at bilen kan skifte felt ved å benytte blinklyshendel. Jeg har hatt lånebil med FSD, uten at jeg har hatt spesielt mye nytte av den, så for min del er den ikke verdt prisen.

5. Ja, det meste er inkludert. Men det kan fortsatt være mulig å få tak i ting "off menu". Det har tidligere vært mulig å få f.eks soltak og sjuseter. (Kan godt hende det er slutt på det.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Muffinman

SitatDen eksterne formen er stort sett lik, med unntak av fronten.

Samt sideskjørt (nedlakkert på nyere biler, mattsort plast på eldre) og bakenden hvor diffuser er endret. Ørlite lenger panser er en del av den nye fronten.

1000kwh

Kjører piggfritt og Tesla sitt AWD system er det beste jeg har prøvd. Kjører en krevende traktorveg om vinteren og det har fungert utmerket.

Ellers så oppdaterer Tesla sine biler fortløpende, så dette modellår-rallyet andre produsenter kjører er ikke like relevant.

Newbee

1. Forvent også at Plaid fort vekk kan bli priset nærmere Porsche Taycan Turbo, så vi snakker noen 100k opp fra dagens priser. Slik sett kan det forsvares å kjøpe dagens model, som er en fantastisk bil.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Elbil fundamentalist

#5
Jeg har også hatt 5 serie. Kjøp nyest mulig eller helt ny, da de er best lydisolert ihht hva du er vant til fra før. Du kommer til å bli kjempefornøyd  :+1:

1. Vil du ha plaid, må du vente, men den blir ikke billig, »Raven» Long Range er både kjapp og har lang rekkevidde. PDL er brutal. Forberede deg på å bli kvalm og innvollene «ommøblert» Plaid er vel bare for de som absolutt _må_ gruse Porsche Taycon «Turbo» på Nubergering.

2. Ja det er adaptiv LED. Det er en rekke med LED som lyser sideveis mot dit man svinger. «Tåkelysene» lyse også opp inn i svingen. Jeg synes det er bra lys. Ser det som unødvendig med LED lyslist for min del ihvertfall.

3. Jeg kjører med pigg Hakka8 på fjellet i «kjernevinteren» Nå er det vel Hakka9 som leveres. Kjører med Pirelli Zottozero3 piggfritt som «høsthjulsett». Kjører du mye på fjellet som du skriver er vel piggdekk hele vinteren greit.

4. FSD gir ikke veldig mye merverdi nå, men vil bli stadig dyrere ettersom det fylles med innhold. I dag ligger Summum (fjernstyre bilen ut av trange P-luke;/garasjer etc). Nyttig da model S er en bred bil og kan fort bli en irriterende og møkkete opplevelse å åle seg inn i bilen. Bruker Summun relativt sjeldent da vi også har en Leaf som jeg foretrekker å bruke til kjøpesenter etc. Hadde jeg derimot brukt S'n hele tiden ville Summum blitt brukt ofte. FSD inkluderer også oppgradering av ev. Fremtidig hardware hvis der blir nødvendig. Tror selvparkering også ligger i FSD nå. Litt usikker med det er videoer og andre tråder på forumet her på dette emnet. Har selv FSD.

5. Var lang smørbrødliste på model S tidligere også. Nå er alt inkludert som heftig stereo kraftig DAB Spotify Tunelnetc. Stor onboard lader AC lader 16,t5kw, stort «operasjonsstue» HEPA filter, anbient light «vinterpakke» rattvarme etc. etc.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

TeslaK

1. I tillegg til Plaid kommer nytt, større batteri som støtter 250 kW. Jeg tipper nytt interiør ala Model 3, nye seter og litt justeringer på eksteriøret og ny spoiler. Jeg tipper Plaid kommer til å koste 1.5 mill, kanskje mer. Mulig interiør++ kommer før Plaid. Så det kan jo lønne seg å vente til sommeren. "Billig" varianten tipper jeg kommer til å koste ~900k.

Jeg kjøpte Performance Ludicrous i sommer og angrer ikke på det for å si det sånn. Men da kostet den 80k mindre og da strakk jeg meg egentlig langt over budsjett 😊
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Vaduz

1) Det eneste som kan være verdt å vente på er ny batteripakke som i 3 med veldig rask lading. Ladehastighet er svært viktig på langturer. Den 3. motoren tror jeg ikke du kommer til å savne uansett når selv «vanlig» model S har 500++ hester. Hvem vet når batteri kommer, kan ta 6mnd eller 3 år (heller mot 6mnd faktisk).

2) Nærlysene er dårlige. Fjernlys er ok+

3) Kjører piggfritt. Null problem.

4) Du vil ha FSD. 3mnd etter du kjøper bil og oppdateringer ruller ut kun for FSD vil du angre på 50k spart. OTA oppdateringer er veldig gøy:)

5) Alt er inkludert.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

DagfinnN

Sitat fra: Klykken på tirsdag 12. november 2019, klokken 22:18
4 ota er veldig gøy ja, men det kan også være en ulempe med det https://elbilforum.no/index.php?topic=47039.0
Men mye bedre at ota retter feil fortløpende enn å måtte leve med bugs i årevis (f.eks. på min Opel Ampera-e.)
Og du tror nok ikke at reduksjonen i 85 batteriet skyldes programmeringsfeil?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

overskyet

Takker for mange gode råd og tips!

Sånn det høres ut, er det like greit for meg å bestille en bil nå, som å vente på plaid, da en model S allerede har mer enn nok krefter for meg. Bortsett fra den ladetiden, det hørtes kjekt ut da. Hvordan fungerer det egentlig i praksis. Si jeg stopper på hurtigladeren på bismo med 20%, hvor lenge må jeg stå før jeg har 80% på batteriet? Og hvor langt går den faktisk på vinterføre? Jeg ser jo disse bilene over alt, så det er for meg helt åpenbart at problemer på vinterfjellet ikke kan være et tema.

1000kwh

Sitat fra: overskyet på onsdag 13. november 2019, klokken 11:49
Takker for mange gode råd og tips!

Sånn det høres ut, er det like greit for meg å bestille en bil nå, som å vente på plaid, da en model S allerede har mer enn nok krefter for meg. Bortsett fra den ladetiden, det hørtes kjekt ut da. Hvordan fungerer det egentlig i praksis. Si jeg stopper på hurtigladeren på bismo med 20%, hvor lenge må jeg stå før jeg har 80% på batteriet? Og hvor langt går den faktisk på vinterføre? Jeg ser jo disse bilene over alt, så det er for meg helt åpenbart at problemer på vinterfjellet ikke kan være et tema.
Ladetid må du nesten google for det er noe komplisert i starten. Varme i batteriet er nøkkelen her, så det går fort om sommeren og ekstremt sakte hvis bilen (batteriet) er peise kaldt i -20 grader. Hvordan det funker i praksis oppsumert? BRA! :D

Vinterfjellet i Model S er konge. Du har et veldig bra varmeapparat og god fremkommelighet.

Espen Hugaas Andersen

Hastigheten på ladingen faller raskt over 60%, så det er tidsmessig gunstigere å stoppe lading på 60-70%, og så lade oftere, enn å lade til 80%. Jeg pleier å ta et ladestopp på 20-30 minutter hver 2-3 timer.

Nå får man 145 kW lading på Model S, og i praksis er det nok ikke enorm forskjell i forhold til 250 kW. Det er et ganske smalt spenn der man faktisk mottar 250 kW på Model 3. Sånn grovt sett kan man nok forvente å spare 5-10 minutter på et 30 minutters ladestopp, hvis plaid får 250 kW lading.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Klykken

Hvis Plaid får større batterikapasitet med litt heftigere kjøling, vil den etter all sannsynlighet kunne holde høyere effekt i en lengre periode enn hva TM3 klarer med sitt ~75kWh batteri. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA